Methodological alternative to strengthen the teaching-learning process of Morphology and Phisiology I in the Nursing major

Authors

  • Coralia Quintero Martí Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios
  • Magaly Gort Hernández Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios
  • Teresa Verona Ferro Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios
  • Marelis Linares Miranda Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios
  • José Luis Cordero Pérez Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios

Keywords:

Learning, Methodology.

Abstract

Introduction: the students´ insufficient aprehension of the course contents in Morphology and Phisiology I is one of the main problems in the Nursing major.
Objective: to design a methodological alternative to strengthen the teaching-learning process in the course subject in the Nursing major.
Material and method: research-action in Los Palacios Municipal University Affiliate of Medical Sciences; target group and sample: the sheer number of Nursing second year students during the academic years 2008-2009 and 2009-2010 (46) and 2010-2011 and 2011-2012 (23); observational methods were used, as long as interviews, system approach and modelling.
Results: the lessons evaluated with Good increased from 16.6% to 83.3% and those evaluated with Wrong decreased from 61.1% to 5.6%. Promotion improved in quality and increased from 28.2% to 95.6%, greater motivation and active and student-centered involvement was achieved, as well as self-confidence and aprehension of the subject contents.
Conclusions: the methodological alternative permitted the teaching faculty to potentiate the students cognitive dimensions and motivations for the subject Morphology and Phisiology I and proved a qualitative and quantitative leap in the results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Coralia Quintero Martí, Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios

Lic. Química. Master Ciencias de la Educación. Asistente. Profesora de Morfofisiología I. Metodólogo investigaciones FUM Ciencias Médicas Los Palacios

Magaly Gort Hernández, Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios

Especialista 2do grado Medicina Interna. Profesor auxiliar. Máster Urgencias Médicas y Educación Médica Superior. Asesora del proceso docente.

Teresa Verona Ferro, Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios

Lic. Enfermería. Especialista Atención Primaria de Salud. Master Atención Integral a la Mujer. Asistente. Profesor médico quirúrgico.  FUM Ciencias Médicas Los Palacios

Marelis Linares Miranda, Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios

Lic. Química. Master Ciencias de la Educación. Asistente. Metodólogo Trabajo Educativo. FUM Ciencias Médicas Los Palacios.

José Luis Cordero Pérez, Filial Universitaria Municipal de Ciencias Médicas. Los Palacios

Especialista de primer grado en Medicina General Integral. Instructor. Metodólogo integral de carrera.

References

1. Sierra Salcedo RA, Caballero Delgado E. Selección de lecturas de metodología de la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación; 2009. p.19.

2. Ortiz Rodríguez F, Gómez Álvarez A M, Román Collazo C A. Materiales docentes para el desarrollo de los seminarios de Morfofisiología Humana I. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2012 Jun [citado 2012 Dic 18]; 26(2): 166-173. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200002&lng=es

3. Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez E F. Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2011 Dic [citado 2013 Ene 14] ; 11(3): 475-488. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300005&lng=es

4. Chi Maimó Arturo, Pita García Ariel, Sánchez González Marta. Fundamentos conceptuales y metodológicos para una enseñanza-aprendizaje desarrolladora de la disciplina Morfofisiología Humana. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2011 Mar [citado 2012 Dic 18] ; 25(1): 3-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100002&lng=es

5. Pérez Magín I M, Pers Infante M, Alonso Pupo N, Ferrero Rodríguez L M. Satisfacción de los actores del proceso enseñanza aprendizaje en la asignatura Morfofisiología II. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2012 Mar [citado 2012 Nov 01] ; 26(1): 15-26. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100003&lng=es

6. Rodríguez Cortés V, Del Pino Sánchez E. Proceso docente educativo: una visión para el profesor de la asignatura de Morfofisiología Humana (I). Educ Med Super [revista en la Internet]. 2012 Jun- Sep [citado 2012 Dic 18]; 23(3): 2-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300010

7. Seijo Echevarría B M, Iglesias Morel N, Hernández González M, Hidalgo García C R. Métodos y formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje. Sus potencialidades educativas. Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2010 Ago [citado 2013 Ene 16] ; 10(2): . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202010000200009&lng=es

8. Lugones Muro L, Hernández Caparó I, Canto Pérez M. Algunas consideraciones sobre teorías del aprendizaje, estrategias de la enseñanza y del aprendizaje. Edumecentro [revista en la Internet]. 2011 [citado 2012 Dic 20];3 (1): 1-2. Disponible en: http://edumecentro.vcl.sld.cu/index.php?option=com_content&task=view&id=265&Itemid=287

9. González Soca A M. Los mapas conceptuales como estrategias del proceso de enseñanza-aprendizaje. En: Addine Fernández F. Didáctica: Teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación; 2007. p. 84-106.

10. Seijo Echevarría Blanca María, Iglesias Morel Norma, Hernández González Mercedes, Hidalgo García Carmen Rosa. Métodos y formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje. Sus potencialidades educativas. Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2010 Ago [citado 2013 Ene 16] ; 10(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202010000200009&lng=es

Published

2013-12-25

How to Cite

1.
Quintero Martí C, Hernández MG, Verona Ferro T, Linares Miranda M, Cordero Pérez JL. Methodological alternative to strengthen the teaching-learning process of Morphology and Phisiology I in the Nursing major. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Dec. 25 [cited 2025 Oct. 16];17(6):164-79. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1135

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES