Social impacts on the formation of the competency: “Percutaneous Nephrostomy”, in Urology residents

Authors

Keywords:

SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY, FORMATION, COMPETENCE, NEPHROSTOMY, PERCUTANEOUS.

Abstract

Introduction: with the accelerated development of science and the appearance of increasingly complex technologies, it is necessary to have professionals with the competences to put progress in function of society and thus generate significant improvements and positive impacts on the quality of life of human beings.

Objective: to analyze the social impact of Percutaneous Nephrostomy, through a scientific, technological and social approach and its repercussion on the training of Urology residents.

Methods: a search for information was carried out in which 35 original scientific articles on the subject were consulted, obtained from the PudMed, Medline, EBSCO, Scielo, Scopus databases, as well as from the Google Academic search engine. Twenty-five bibliographic references were used, with a predominance of articles published during the last five years in Spanish and English. 

Development: the need to increase the preparation of Urology specialists and residents is revealed due to the importance of this surgical technique and its impact on patients affected by unilateral or bilateral hydronephrosis, as a minimally invasive procedure, its low cost, safety, accessibility, speed and efficacy.

Conclusions: percutaneous Nephrostomy as a minimally invasive surgical technique constitutes an important part of the development of current medical technology and the development of this competence in Urology residents is required to offer a quality service to the population.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Vidal M, Pérez A. Formación en valores. Conceptos éticos y tecnológicos, métodos y estrategias. Educ Med Sup [Internet]. 2016 [citado 25/04/2024]; 30(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/881

2. Gómez J. Formación quirúrgica y académica en Urología. Archivos Españoles de Urología. [Internet]. 2018 [citado 25/04/2024]; 71(1): 1-3. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6258902

Rev Mex Urol [Internet]. 2022[citado 25/04/2024]; 82(2):1-14. Disponible en: https://revistamexicanadeurologia.org.mx/index.php/rmu/article/view/846

4. Grasa V., Lainez N., Villafranca E. Manejo urgente de las complicaciones urológicas en el paciente tumoral. Anales Sis San Navarra [Internet]. 2004 [citado 30/04/2024]; 27(Supl 3): 125-135. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272004000600013&lng=es

5. Bunge M. La ciencia: su método y su filosofía. [Internet]. Vol. 33. Universidad de Texas: Siglo XX; 2021 [citado 22/04/2024]. 77 p. Disponible en: https://posgrado.unam.mx/musica/lecturas/LecturaIntroduccionInvestigacionMusical/epistemologia/Mario-Bunge-la-Ciencia-su-Metodo-y-Filosofia.pdf

6. Tamayo M. Diccionario de la investigación científica. Limusa, 2da Edición; 2004[citado 21/04/2024]. Disponible en: https://pdfcoffee.com/diccionario-de-la-investigacion-cientifica-mario-tamayo-y-tamayo-2-pdf-free.html

7. Rojo N, Valenti C, Martínez, N, Morales I, et al. Ciencia e innovación tecnológica en la salud en Cuba: resultados en problemas seleccionados. Rev Panam Salud Públ. [Internet] 2018 [citado 11/04/2024]; 42: e32. Disponible en: https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.32

8. Núñez JJ. Educación superior, ciencia, tecnología y agenda 2030. [Internet]. Cuadernos de Universidades. México. UDUAL. 1a ed. Vol. 2; 2017 [citado 21/04/2024]. 80 p. Disponible en: https://udualc.org/wp-content/uploads/2018/06/RE2.pdf

9. Díaz PA, Leyva EK y Carrasco MA. El sistema de formación escalonada en Educación Médica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Educ Med Super [Internet]. 2019 [citado 22/04/2024]; 33(1): e1518. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1518

10. Tobón S. Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. (4ta Ed). Editorial ECOE: Bogotá[Internet]; 2013 [citado 20/04/2024]. Disponible en: https://cife.edu.mx/recursos/formacion-integral-y-competencias-pensamiento-complejo-curriculo-didactica-y-evaluacion/

11. Salas PR, Salas ML, Salas MA. Las competencias y la educación médica cubana; La Habana: Editorial Ciencias Médicas [Internet]; 2022 [citado 20/04/2024]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/04/01/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana/

12. Lage DA. Globalización y sociedad del conocimiento una mirada desde la Ciencia. La Habana: Editorial Academia; 2021: 320p.

13. Díaz JR. Notas sobre el origen del hombre y la ciencia. En: Grupo de Estudios Sociales de la Tecnología. Tecnología y Sociedad. La Habana: Félix Varela; 1999: 3-10.

14. Lázaro, P. Desarrollo, innovación, y evaluación de la tecnología médica. En: Catalá, F. y De Manuel, E. (Edit.). Informe SESPAS 1998: La salud pública y el futuro estado de bienestar. Escuela Andaluza de Salud Pública[citado 25/04/2024]; 1998. Disponible en: https://www.upf.edu/documents/2984046/2986000/InfoSespas1998_FuturoEstadoBienestar.pdf/33720623-3703-4aab-b78a-f941a4385491

15. Pereira JG, Gamarra M, Sánchez A, Mora J, Urdaneta F, Ibarluzea G, Astobieta A. Urología: de dónde venimos y hacia dónde vamos. Gac Med Bilbao [Internet]. 2017 [citado 25/04/2024];114(4): 154-157. Disponible en: http://www.gacetamedicabilbao.eus/index.php/gacetamedicabilbao/article/view/271/277

16. Pérez CJ. Historia de la cirugía laparoscópica: particularidades de su introducción y desarrollo en Cuba. Univ. Méd [Internet] 2014 [citado 22/04/2024]; 55(2): 2000-2010. Disponible en: hhttps://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vnimedica/article/view/16300/13088

17. Castillo F, Monzón J, López R, Hernández P, De la Paz Y, González E. Nefrostomía percutánea en el tratamiento del paciente obstruido. Rev Cub Urol. [Internet] 2013 [citado 25/04/2024]; 2(2). Disponible en: https://revurologia.sld.cu/index.php/rcu/article/view/87

18. Barturén VC. Características clínicas y epidemiológicas de la Nefrostomía Percutánea bajo guía ecográfica en el Hospital Regional de Lambayeque – MINSA del 2016 al 2019. [tesis]. Perú. Universidad Nacional “Pedro Ruiz Gallo” [citado 22/04/2024]; 2020. Disponible en: https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/8516

19. Galarza A, Palermo M, Duran G, Eduardo H, Cena S, Belnis FS, Eduardo M. Nefrostomía percutánea por uropatía obstructiva. Pren Méd Argent [Internet] 2014 [citado 22/04/2024]; 100(2): 120-126. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/261634753_Nefrostomia_percutanea_por_uropatia_obstructiva

20. Farrell TA, Hicks ME. A review of radiologically guided percutaneous nephrostomies in 303 patients. J Vasc Interv Radiol.[Internet]. 1997; [cited 19/08/2023]; 8(5): 769–774. Available from:https://www.jvir.org/article/S1051-0443(97)70658-4

21. Dagli M, Ramchandani P. Percutaneous nephrostomy: technical aspects and indications. Semin Intervent Radiol.[Internet] 2011 Dec [cited 19/08/2023]; 28(4):424-37. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312169/

22. Hausegger KA, Portugaller HR. Percutaneous nephrostomy and antegrade ureteral stenting: technique-indications-complications. Eur Radiol [Internet]. 2006 [cited 19/08/2023]; 16(9): 2016-2030. Available from: https://doi.org/10.1007/s00330-005-0136-7

23. Hsu L, Li H, Pucheril D, Hansen M, Littleton R, Peabody J, Sammon J. Use of percutaneous nephrostomy and ureteral stenting in management of ureteral obstruction. World J Nephrol [Internet]. 2016 [cited 19/08/2023]; 5(2): 172 - 181. Available from: https://doi.org/10.5527/wjn.v5.i2.172

24. Rodríguez JA, Bretón D. Complicaciones en pacientes sometidos a Nefrostomía percutánea guiada por ultrasonido y factores asociados. Gac Med Mex [Internet]. 2016 [citado 01/05/2024]; 52: 167-172. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=65825

25. Rodríguez R, Agüero JL. Uso de la Nefrostomía Percutánea en pacientes con insuficiencia renal obstructiva. Rev Cubana Urol [Internet]. 2019 [citado 01/05/2024]; 8(1). Disponible en: http://www.revurologia.sld.cu/index.php/rcu/article/view/479

Published

2024-08-30

How to Cite

1.
Fonseca-Vázquez A, Infante-Ricardo AI, Cervantes-Hinojosa N. Social impacts on the formation of the competency: “Percutaneous Nephrostomy”, in Urology residents. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Aug. 30 [cited 2025 Oct. 25];28(1):e6392. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6392

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES