Characterization of psychological stress in university students
Keywords:
ESTRÉS; ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS; ESTRÉS ACADÉMICO., STRESS, UNIVERSITY STUDENTS, ACADEMIC STRESS., ESTRESSE; ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS; ESTRESSE ACADÊMICO.Abstract
Introduction: stress is a phenomenon that affects the global population, with an increasing incidence today, causing various diseases and disorders. University students—especially those pursuing health-related degrees—also experience the effects of this process, linked to their heavy academic workload and other factors.
Objective: to describe behavioral responses to stress among university students.
Methods: forty scientific articles on the subject were reviewed from the EBSCO, Medline, Scielo, and Google Scholar databases, of which 25 were used as references. Most of the articles were published within the last five years, and others were selected for their relevance.
Development: stress arises when we perceive a threat for which we lack sufficient resources. When prolonged, it causes various pathologies—both physical and mental—affecting the entire organism. University students, burdened with numerous subjects, pressure from faculty and family, and age-related issues, are highly susceptible to stress, particularly academic stress, with manifestations that may lead to school dropout. Different coping styles are observed among these young people. Students of medical sciences perceive the demands of university life with particular intensity due to the characteristics of their training.
Conclusions: the presence of academic stress is evident among university students, accompanied by associated disorders and diverse coping styles.
Downloads
References
1. Pozos-Radillo BE, Preciado-Serrano ML, Plascencia-Campos AR, Acosta-Fernández M, Aguilera Velasco M de los Á. Estrategias de afrontamiento ante el estrés de estudiantes de medicina de una universidad pública en México. Investigación educ. médica [Internet]. 2022 Mar [citado 22/11/2024]; 11(41): 18-25. Disponible en: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.41.21379
2. Cassaretto M, Vilela P, Gamarra L. Estrés académico en universitarios peruanos: importancia de las conductas, características sociodemográficas y académicas. Liberabit [Internet]. 2021 [citado 22/11/2024]; 27(2). Disponible en http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272021000200005&lng=es&nrm=iso
3. Gil Álvarez JA, Fernández Becerra CO. El estrés académico, estresores, síntomas y estrategias de afrontamiento en residentes de Estomatología General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Mar [citado 22/11/2024]; 13(1): 16-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000100016&lng=es .
4. Hernández León M de L, Cruz Martínez I, Téllez Veranes T, Rodríguez Fernández M del C. Estrés académico en estudiantes de Medicina diagnosticados en la Unidad de Orientación Estudiantil. MEDISAN [Internet]. 2023 Abr [citado 22/11/2024]; 27(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192023000200007&lng=es .
5. Zamora-Marin AM, Leiva-Colos FV. Estrés académico y autoestima en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana en contexto de COVID-19 durante el año 2021. Acad (Asunción) [Internet] 2022 [citado 22/11/2024]; 9(2): 127-138. Disponible en: https://doi.org/10.30545/academo.2022.jul-dic.2
6. Arpi Barazorda EN, Geronimo Angulo AA, Huertas Rojas G de los A, Torres Candiotti N R, Guerrero Alcedo JM. Estrés académico en la conducta de salud en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Rev San Gregorio [Internet]. 2024 Ag. [citado 22/11/2024]; 1(58): 78-86. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2528-79072024000200078&lng=es&nrm=iso.
7. Parra Vacacela AE, Pino Loza ED. EL ESTRÉS ACADÉMICO EN LOS ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS. tejedora [Internet]. 8 de marzo de 2024 [citado 22/11/2024]; 7(13): 31-47. Disponible en: https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/624
8. Borges Sierra L, Cairo Martínez J, Pedroso González MM, Velastegui López LE. Afrontamiento al estrés académico en estudiantes de Ciencias Médicas. Anatomía digital [Internet]. 2021 Jun [citado 22/11/2024]; 4(2): 170-180. Disponible en: https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/AnatomiaDigital/article/view/1718/4268
9. Londoño Arredondo NH, Calle Restrepo LC, Berrio Rojas Z. Depresión y ansiedad en estudiantes que ingresan a la universidad y factores de estrés asociados. Rev. Psicol. Salud [Internet]. 2021 Dic. [citado 22/11/2024]; 13(4): 121-138. Disponible en : https://doi.org/10.20435/pssa.v13i4.1371
10. Salazar Flórez JE, Arias Castro CE, Quintero Pinzón D, Velásquez Peláez A, Segura Cardona A, Giraldo Cardona LS. Salud mental en estudiantes de medicina: un reto más allá del estrés académico Psicología desde el Caribe [Internet]. 2024 Abr. [citado 22/11/2024]; 41(1): 1. Disponible en: https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/15802
11. Mendieta Pedroso MD, Cairo Martínez JC, Cairo Pérez JC. Presencia de estrés académico en estudiantes de 3er año de Medicina del Hospital Docente Clínico Quirúrgico ¨Aleida Fernández Chardiet¨. Medimay [Internet]. 2020 [citado: 22/11/2024];27(1): 68-77. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=95954
12. Zambrano-Vélez WAr, Tomalá-Chavarría MD. Diagnóstico de Estrés Académico en Estudiantes Universitarios. Rev Docentes [Internet].2022 [citado: 22/11/2024]; 14(2): 42-47. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v14i2.330
13. Marín Laredo MM. Estrés en estudiantes de educación superior de Ciencias de la Salud. RIDE [Internet]. 2015 [citado: 22/11/2024]; 6(11). Disponible en: https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/145
14. Silva Ramos MF, López-Cocotle JJ, Columba Meza-Zamora ME. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia [revista en la Internet]. 2020 [citado: 22/11/2024]; 28(79): 75-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67462875008
15. Lara Barròn AM, Pineda Olvera J, Rocha Lara EA. Vulnerabilidad al estrés en estudiantes de enfermería de nuevo ingreso a la Facultad de Estudios Superiores Iztacala. Rev Elec Psic Izt [Internet]. 2020 [citado: 22/11/2024]; 23(4): 1929-1650. Disponible en: https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/77725
16. Pinto Aragón EE, Villa Navas AR, Pinto Aragón HA. Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Rev Ciencias Sociales [Internet]. 2022 [citado: 22/11/2024]; 28(5): 86-98. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28071845007
17. Santalla-Corrales A. Estrés académico y técnicas de afrontamiento en estudiantes de Medicina de Pinar del Río. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2022 [citado 22/11/2024]; 18(2): e888. Disponible en: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/%20view/888
18. García Bravo M de la L. El estrés académico en estudiantes universitarios: una problemática de atención en la Escuela Superior de Enfermería No. 4 de Taxco de Alarcón, Guerrero. Dilemas Contemporáneos [Internet] 2023[citado 22/11/2024]; 3(42). Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i3.3625
19. Avalos Guijarro A de Á. Impacto del estrés estudiantil en el rendimiento académico y el bienestar emocional. DC [Internet]. 19 de mayo de 2024 [citado 29/11/2024]; 10(2): 784-9. Disponible en: https://orcid.org/0009-0003-8963-3890
20. Rodríguez-Fernández A, Maury-Sintjago E, Troncoso-Pantoja Cl, Morales-Urzúa M, Parra-Flores J. Estrés académico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de carreras de salud de Santiago de Chile. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 Dic [citado 28/11/2024] ; 12( 4 ): 1-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400001&lng=es .
21. Ramírez Lezama OR, Estévez Ramos RA, Pérez Guerrero MC, Sánchez González A, Ángeles Ávila G, Basset Machado I. Nivel de Afrontamiento al Estrés Académico de Estudiantes de la Licenciatura en Enfermería del Centro Universitario Valle de Chalco en el Periodo 2020. Rev. cuba. enferm [Internet]. 2021 [citado 28/11/2024]; 37(1). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4401
22. Barrientos Hernández A. Estrés y estilos de afrontamiento en estudiantes universitarios. Educación y salud [Internet]. 2024 [citado 22/11/2024]; 12 (24); 27-32. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ICSA/article/view/12744/11215
23. Cobiellas Carballo LI, Anazco Hernández A, Góngora Gómez O. Estrés académico y depresión mental en estudiantes de primer año de medicina. Educ Med Super [Internet]. 2020 Jun [citado 22/11/2024]; 34(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200015&lng=es
24. Valdez López YC, Marentes Patrón RA, Correa Valenzuela SE, Hernández Pedroza RI, Enríquez Quintero ID, Quintana Zavala MO. Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería. Enferm. glob [Internet]. 2022 [citado 22/11/2024]; 21(65): 248-270. Disponible en: https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.441711.
25. Chaple Gil AM, Monzón Pérez ME, Rodríguez Ledezma EB. Ansiedad de estudiantes de Estomatología cubanos e intención de abandonar estudios durante la pandemia COVID-19. SciELO Preprints[Internet]; 2021 [citado 22/11/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3193
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lisset Puentes Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/
