Professional Development Strategy for the Comprehensive General Dentist in the Management of Dentoalveolar Fractures

Authors

Keywords:

SUPERACIÓN; ESTRATEGIA; DESEMPEÑO PROFESIONAL; FRACTURA DENTOALVEOLAR; ATENCIÓN INTEGRAL., OVERCOMING; STRATEGY; PROFESSIONAL PERFORMANCE; DENTOALVEOLAR FRACTURE, COMPREHENSIVE CARE. , INSTITUIÇÃO; ESTRATÉGIA; ASSISTÊNCIA INTEGRAL.

Abstract

Introduction: the incidence of dentoalveolar fractures and the shortcomings in their comprehensive management serve as a starting point for investigating this topic. Objective: to design a professional development strategy aimed at improving the performance of the comprehensive general dentist in the management of dentoalveolar fractures. Methods: theoretical and empirical methods were employed to establish the foundations that led to systematizations and to diagnose the current state of professional performance of this specialist at the “Hermanos Cruz” Teaching Polyclinic in Pinar del Río. Results: the strategy design is based on a system of actions that contributes to performance transformation through objective, flexible, and humanistic alternatives focused on continuous education, systematic knowledge updating, and the development of related skills and values. It is supported by theoretical foundations from philosophical, pedagogical, psychological, sociological perspectives, as well as from Medical Education and Maxillofacial Surgery. Conclusions: the strategy’s theoretical foundation contributes to Medical Education Sciences in general and to professional development in dentistry in particular, based on new relationships of subordination and coordination established among the components of the designed strategy. It enables the establishment of essential relationships that enrich theory in this field of knowledge. The proposed strategy structure aligns with the adopted foundations and contributes to the enhancement of the comprehensive general dentist’s professional performance. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Sánchez Rodríguez Y, Labrador Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Sep [citado 24/10/2024]; 11(3): 206-224. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n3/2077-2874-edu-11-03-163.pdf

2. Arboleda JC, editor. Libro La educación médica en Matanzas: dinámica de la relación universidad -sociedad [Internet]. New York: REDIPE; 2020 [citado 24/11/2024]. Disponible en:https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/03/cidep-2020-2-parte-v.pdf

3. Valle Lima A. La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana: ICCP; 2010.

4. Valcárcel N, Lazo MA. Consideraciones necesarias sobre el impacto de los resultados investigativos en la Facultad de Tecnología de la Salud. IV Jornada Científica de Educación Médica 2015. Evento Virtual Edumed 2015. La Habana, Cuba[Internet]; 2015 [citado 02/02/2025]. Disponible en: http://edumed2015.sld.cu/index.php/edumed/2015/paper/viewPDFInterstitial/8/88.

5. Lescaille N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en imagenología y radiofísica médica, en la técnica de ultrasonido diagnóstico [Tesis] opción al título de Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. La Habana; 2017.

6. González T. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en Tecnología de la salud. [Tesis] Repositorio de Tesis en Ciencias Biomédicas y de la Salud de Cuba. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana[Internet]; 2017[citado 19/09/2025]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=FullRecord&ID=727

7. Oviedo Rodríguez M, et al. La planificación operativa con enfoque en procesos para las Universidades de Ecuador. Ing. Ind[Internet]. 2017 [citado 19/09/2025]; 38(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362017000100011.

8. Martí NAE, Martínez PR, Valcárcel IN, et al. Estrategia educativa para el mejoramiento de la comunicación entre profesores y estudiantes de Licenciatura en Enfermería. RevCub de Tec de la Sal. [Internet]. 2020 [citado 18/02/2025]; 11(3): 47-55. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=102829

9. Candelaria Brito J C, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez C, Alonso Ayala O. Desempeño profesional del médico de familia en Nefrogeriatría en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Feb [citado 18/02/2025]; 25(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000100013&lng=es

10. Lòpez Hurtado J, Estevez Boronat M, Rosés MA, Chavez Rodríguez J, Valera O, Ruiz Aguilera A. 1.3 Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. Compendio de pedagogía. Editorial Pueblo y Educaciòn; 2021 p45.

11. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, Yera Alós IB, González Ramírez EE, Quintana Mugica R. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 18/02/2025]; 13(3): 22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es

12. Olivares Paizan G, Travieso Ramos N, González García T R, Novo Rodríguez E. Estrategia para la profesionalización de los docentes de la Facultad de Enfermería y Tecnología: Array. Maestro Y Sociedad[Internet] 2021. [citado 18/02/2025], 18(2): 457–473. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5351

13. Reyes Rodríguez Y, Concepción Pérez E. Estrategia Pedagógica para Desarrollar Competencias Investigativas en los Docentes de Ciencias Médicas. Revista Docentes 2.0. [Internet]. 2022 [citado 18/02/2025]; 14(2): 15-21. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v14i2.301

14. Marín Llaver LR, Maron Aragon RJ, Mendoza Bravo KL. La estrategia como resultado de investigación: Consideraciones metodológicas para su concreción. Universidad y Sociedad[Internet]. 2023 [citado 16/09/2025]; 15(6): 127-134. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v15n6/2218-3620-rus-15-06-127.pdf

15. del Río Pérez O, Fernàndez Duharte J, Gonzàlez Puròn M. Superación profesional de los docentes de enfermería para el desarrollo de su cultura pedagógica. MEDISAN[Internet]. 2023[citado 19/09/2025]; 27(5). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4735/html

16. Martínez Ortiz LA. Estrategia educativa para el desarrollo de la Medicina Natural y Tradicional en la atención secundaria de salud. [Tesis] opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. de La Habana[Internet]; 2014[citado 19/09/2025]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=FullRecord&ID=367

17. González Rivera PL. Estrategias activas y corrientes pedagógicas en la formación docente. Mendive[Internet]. 2024 [citado 16/09/2025]; 22(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962024000200016

18. Ministerio de Educación Superior de Cuba. Resolución No. 17/2025.- Conferir un sistema de créditos académicos a los programas académicos de pregrado que se desarrollan en las instituciones de Educación Superior[Internet]; 2025 [citado 19/09/2025]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-17-2025-1080013652

19. Villareño Domínguez D, Torres Martínez BL, Araujo García M, Toledo Pimentel BF, Fimia Villareño Dominguez D, Torres Martinez BL, Araujo Garcìa M, Toledo Pimentel BF Fimia Duarte R; et al. La superación profesional del sector cubano de la salud en el contexto educativo del siglo XXI. Biotempo [Internet]. 2021 [citado 19/02/2025]; 18(2): 227-33. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/4094

20. Perdomo Estrada C. Necesidades de superación profesional de los docentes de la Facultad de Estomatología en Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2024 Feb [citado 24/10/2024]; 28(3). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=368478793014

21. Muñiz-Jaime LP, Tomalá-Yánez RA, Alvarado-Guaranda JY. La Planificación Estratégica y su Aporte al Desarrollo Empresarial de las Mipymes en Manabí¬. DC [Internet]. 12 de febrero de 2022 [citado 24/10/2024]; 8(1): 372-83. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2577

22. Rodríguez Báez LE, González Peña OM, Caro Fernández MT. Relevancy of a professionalization strategy for ophthalmologists on the prevention of visual disability. MEDISAN [Internet]. 2021 Jun [citado 24/10/2024]; 25(3): 746-761. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300746&lng=es

23. Rodríguez EI, Valcárcel N, Pérez K. La superación de especialistas en Oftalmología en Atención Primaria de Salud. Pedagogía profesional [Internet]. 2020 [citado 01/10/2024]; 18(1). Disponible en: http://revista.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf

Published

2025-10-30

How to Cite

1.
Corbillón-Labrador GC, Travieso-Ramos N, Corbillón-Labrador L, Labrador-Falero DM, González-Gómez YA. Professional Development Strategy for the Comprehensive General Dentist in the Management of Dentoalveolar Fractures. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2025 Oct. 30 [cited 2025 Dec. 8];29(1):e6787. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6787

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES