Professional Development Strategy for the Comprehensive General Dentist in the Management of Dentoalveolar Fractures
Keywords:
SUPERACIÓN; ESTRATEGIA; DESEMPEÑO PROFESIONAL; FRACTURA DENTOALVEOLAR; ATENCIÓN INTEGRAL., OVERCOMING; STRATEGY; PROFESSIONAL PERFORMANCE; DENTOALVEOLAR FRACTURE, COMPREHENSIVE CARE. , INSTITUIÇÃO; ESTRATÉGIA; ASSISTÊNCIA INTEGRAL.Abstract
Introduction: the incidence of dentoalveolar fractures and the shortcomings in their comprehensive management serve as a starting point for investigating this topic. Objective: to design a professional development strategy aimed at improving the performance of the comprehensive general dentist in the management of dentoalveolar fractures. Methods: theoretical and empirical methods were employed to establish the foundations that led to systematizations and to diagnose the current state of professional performance of this specialist at the “Hermanos Cruz” Teaching Polyclinic in Pinar del Río. Results: the strategy design is based on a system of actions that contributes to performance transformation through objective, flexible, and humanistic alternatives focused on continuous education, systematic knowledge updating, and the development of related skills and values. It is supported by theoretical foundations from philosophical, pedagogical, psychological, sociological perspectives, as well as from Medical Education and Maxillofacial Surgery. Conclusions: the strategy’s theoretical foundation contributes to Medical Education Sciences in general and to professional development in dentistry in particular, based on new relationships of subordination and coordination established among the components of the designed strategy. It enables the establishment of essential relationships that enrich theory in this field of knowledge. The proposed strategy structure aligns with the adopted foundations and contributes to the enhancement of the comprehensive general dentist’s professional performance.
Downloads
References
1. Sánchez Rodríguez Y, Labrador Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Sep [citado 24/10/2024]; 11(3): 206-224. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n3/2077-2874-edu-11-03-163.pdf
2. Arboleda JC, editor. Libro La educación médica en Matanzas: dinámica de la relación universidad -sociedad [Internet]. New York: REDIPE; 2020 [citado 24/11/2024]. Disponible en:https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/03/cidep-2020-2-parte-v.pdf
3. Valle Lima A. La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana: ICCP; 2010.
4. Valcárcel N, Lazo MA. Consideraciones necesarias sobre el impacto de los resultados investigativos en la Facultad de Tecnología de la Salud. IV Jornada Científica de Educación Médica 2015. Evento Virtual Edumed 2015. La Habana, Cuba[Internet]; 2015 [citado 02/02/2025]. Disponible en: http://edumed2015.sld.cu/index.php/edumed/2015/paper/viewPDFInterstitial/8/88.
5. Lescaille N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en imagenología y radiofísica médica, en la técnica de ultrasonido diagnóstico [Tesis] opción al título de Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. La Habana; 2017.
6. González T. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en Tecnología de la salud. [Tesis] Repositorio de Tesis en Ciencias Biomédicas y de la Salud de Cuba. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana[Internet]; 2017[citado 19/09/2025]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=FullRecord&ID=727
7. Oviedo Rodríguez M, et al. La planificación operativa con enfoque en procesos para las Universidades de Ecuador. Ing. Ind[Internet]. 2017 [citado 19/09/2025]; 38(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362017000100011.
8. Martí NAE, Martínez PR, Valcárcel IN, et al. Estrategia educativa para el mejoramiento de la comunicación entre profesores y estudiantes de Licenciatura en Enfermería. RevCub de Tec de la Sal. [Internet]. 2020 [citado 18/02/2025]; 11(3): 47-55. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=102829
9. Candelaria Brito J C, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez C, Alonso Ayala O. Desempeño profesional del médico de familia en Nefrogeriatría en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Feb [citado 18/02/2025]; 25(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000100013&lng=es
10. Lòpez Hurtado J, Estevez Boronat M, Rosés MA, Chavez Rodríguez J, Valera O, Ruiz Aguilera A. 1.3 Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. Compendio de pedagogía. Editorial Pueblo y Educaciòn; 2021 p45.
11. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, Yera Alós IB, González Ramírez EE, Quintana Mugica R. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 18/02/2025]; 13(3): 22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es
12. Olivares Paizan G, Travieso Ramos N, González García T R, Novo Rodríguez E. Estrategia para la profesionalización de los docentes de la Facultad de Enfermería y Tecnología: Array. Maestro Y Sociedad[Internet] 2021. [citado 18/02/2025], 18(2): 457–473. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5351
13. Reyes Rodríguez Y, Concepción Pérez E. Estrategia Pedagógica para Desarrollar Competencias Investigativas en los Docentes de Ciencias Médicas. Revista Docentes 2.0. [Internet]. 2022 [citado 18/02/2025]; 14(2): 15-21. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v14i2.301
14. Marín Llaver LR, Maron Aragon RJ, Mendoza Bravo KL. La estrategia como resultado de investigación: Consideraciones metodológicas para su concreción. Universidad y Sociedad[Internet]. 2023 [citado 16/09/2025]; 15(6): 127-134. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v15n6/2218-3620-rus-15-06-127.pdf
15. del Río Pérez O, Fernàndez Duharte J, Gonzàlez Puròn M. Superación profesional de los docentes de enfermería para el desarrollo de su cultura pedagógica. MEDISAN[Internet]. 2023[citado 19/09/2025]; 27(5). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4735/html
16. Martínez Ortiz LA. Estrategia educativa para el desarrollo de la Medicina Natural y Tradicional en la atención secundaria de salud. [Tesis] opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. de La Habana[Internet]; 2014[citado 19/09/2025]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=FullRecord&ID=367
17. González Rivera PL. Estrategias activas y corrientes pedagógicas en la formación docente. Mendive[Internet]. 2024 [citado 16/09/2025]; 22(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962024000200016
18. Ministerio de Educación Superior de Cuba. Resolución No. 17/2025.- Conferir un sistema de créditos académicos a los programas académicos de pregrado que se desarrollan en las instituciones de Educación Superior[Internet]; 2025 [citado 19/09/2025]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-17-2025-1080013652
19. Villareño Domínguez D, Torres Martínez BL, Araujo García M, Toledo Pimentel BF, Fimia Villareño Dominguez D, Torres Martinez BL, Araujo Garcìa M, Toledo Pimentel BF Fimia Duarte R; et al. La superación profesional del sector cubano de la salud en el contexto educativo del siglo XXI. Biotempo [Internet]. 2021 [citado 19/02/2025]; 18(2): 227-33. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/4094
20. Perdomo Estrada C. Necesidades de superación profesional de los docentes de la Facultad de Estomatología en Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2024 Feb [citado 24/10/2024]; 28(3). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=368478793014
21. Muñiz-Jaime LP, Tomalá-Yánez RA, Alvarado-Guaranda JY. La Planificación Estratégica y su Aporte al Desarrollo Empresarial de las Mipymes en Manabí¬. DC [Internet]. 12 de febrero de 2022 [citado 24/10/2024]; 8(1): 372-83. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2577
22. Rodríguez Báez LE, González Peña OM, Caro Fernández MT. Relevancy of a professionalization strategy for ophthalmologists on the prevention of visual disability. MEDISAN [Internet]. 2021 Jun [citado 24/10/2024]; 25(3): 746-761. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300746&lng=es
23. Rodríguez EI, Valcárcel N, Pérez K. La superación de especialistas en Oftalmología en Atención Primaria de Salud. Pedagogía profesional [Internet]. 2020 [citado 01/10/2024]; 18(1). Disponible en: http://revista.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gilberto Carlos Corbillón Labrador

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/
