Didactic Anthology for the Teaching and Learning Process of General Elective Neck Surgery in Surgical Conditions of the Thyroid Gland

Authors

  • Gladys Iglesias Diaz Universidad deCiencias Meéicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente León Cuervo Rubio. Pinar del Río. Cuba https://orcid.org/0000-0003-3958-2127
  • Belkis Ferro-González Universidad deCiencias Medicas de Pinar del Río.
  • Ileana María Hernández-Rodríguez Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca https://orcid.org/0000-0001-6188-0994
  • Juan Carlos López Frontela Especialista de II Grado en Cirugía general. Máster en Longevidad satisfactoria. Master en Educación Médica. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar https://orcid.org/0000-0002-7880-520X
  • Jesús Vázquez-Vázquez Especialista de II Grado en Cirugía general. Máster en Longevidad satisfactoria. Master en Educación Médica. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar https://orcid.org/0000-0002-6068-7751
  • Enrique Ordaz Zambrana Especialista de II Grado en Cirugía general. Máster en Longevidad satisfactoria. Master en Educación Médica. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar https://orcid.org/0000-0001-5619-894X

Keywords:

TEACHING, LEARNING, THYROID GLAND, GENERAL SURGERY.

Abstract

Introduction: the teaching-learning process of elective surgery in surgical affections of the thyroid gland needs orientation from a specific methodological action, due to the reduced time in the program of the specialty for its development, condition that demands teaching means that facilitate the assimilation, appropriation and self-learning of the contents.

Objective: to elaborate a didactic anthology for the teaching-learning process of elective general neck surgery in surgical affections of the thyroid gland, in the Clinical Surgical Teaching Hospital "León Cuervo Rubio" of Pinar del Río.

Methods: the research was based on the dialectic materialist approach that allowed deepening the knowledge of the process and its interrelations in the social historical conditions of postgraduate education in the specialist in General Surgery. Theoretical methods such as documentary analysis, historical logic, modeling and experts' criteria were used. 

Results: the didactic anthology for the teaching-learning process of elective General Neck Surgery in surgical affections of the thyroid gland is presented. The essentials of knowledge and of the anthology itself, its foundations from different areas of knowledge, the functions and components that structure the proposal by enabling dynamic interactions among the subjects of the process under study and its theoretical validation are defined.

Conclusions: in the didactic anthology, theoretical and practical essentialities are concretized that propitiate its systematic projection for the self-management of knowledge. The experience of the participants is taken advantage of and the methodological work in the training of specialists is improved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gladys Iglesias Diaz, Universidad deCiencias Meéicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente León Cuervo Rubio. Pinar del Río. Cuba

Especialista de II Grado en Cirugía general. Máster en Longevidad satisfactoria. Master  en Educación Médica. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar

Belkis Ferro-González, Universidad deCiencias Medicas de Pinar del Río.

Dr. C. Profesora Titular

Ileana María Hernández-Rodríguez, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca

Dr. C. Profesora Titular

Juan Carlos López Frontela, Especialista de II Grado en Cirugía general. Máster en Longevidad satisfactoria. Master en Educación Médica. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar

Especialista de primer grado en Cirugía general. Profesor instructor.

Enrique Ordaz Zambrana, Especialista de II Grado en Cirugía general. Máster en Longevidad satisfactoria. Master en Educación Médica. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar

Esp. I grado de cirugía general.

References

1. Alemán Marichal B, Navarro de Armas OL, Suárez Díaz RM, Izquierdo Barceló Y, Encinas Alemán T de la C. La motivación en el contexto del proceso enseñanza aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Rev. Méd. Electrón [Internet]. 2018. Jul-Ago [citado: 18/02/2021]; 40(4). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2307/3987

2. Porras Hernández J.D. Enseñanza y aprendizaje de la cirugía. Investigación educ. médica [Internet]. 2016 dic [citado 18/02/2021]; 5(20): 261-267. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.008

3. Buzón Hernández C.Y. Regularidades del proceso de enseñanza aprendizaje de la Salud Pública en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 dic [citado 26/02/2021]; 21(6): 15-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000600004&lng=es.

4. Higueras-Rodríguez, M.L, Morales Ocaña A, PROCESOS DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE. ESTUDIOS, AVANCES Y EXPERIENCIAS. EDITORIAL. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado [Internet]. 2017[citado 18/02/2021]; 21(2):1-6. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56752038001

5. García Perdomo H A. La educación quirúrgica actual como una herramienta para una práctica clínica más segura. Rev Colomb Cir. 2016[citado 18/02/2021]; 31(4): 237-9. Disponible en: https://www.revistacirugia.org/index.php/cirugia/article/view/300

6. Arribalzaga E. B. Educación de residentes de cirugía general en un hospital universitario. FEM [Internet]. 2020 [citado [citado 19/02/2021]; 23(2): 75-79. Disponible en: https://dx.doi.org/10.33588/fem.232.1047

7. Máxima Uriarte J. Diez características de una Antología; 2019 [citado 18/02/2021]. Disponible en: https://www.caracteristicas.co/antologia/

8. Díaz Domínguez T. Didáctica desarrolladora de la Educación Superior: un enfoque para la formación de competencias. Universidad 2016, 10mo.Congreso Internacional de educación Superior; 2016[citado 18/02/2021]. Disponible en: http://www.eduniv.cu/items/show/32630

9. Díaz Barriga Á. Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. RIES [Internet]. 2011[citado 18/02/2021]; II(5): 3-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2991/299123992001.pdf

10. Posada Álvarez R. Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. RIEOEI [Internet]. 2004 [citado [citado 18/02/2021];];35(1):1-33. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/2870

11. Vargas Murillo G. Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad. - Hosp. Clín. [Internet]. 2017 [citado 18/02/2021]; 58(1): 68-74. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762017000100011&lng=es

Published

2022-08-25

How to Cite

1.
Iglesias Diaz G, Ferro-González B, Hernández-Rodríguez IM, López Frontela JC, Vázquez-Vázquez J, Ordaz Zambrana E. Didactic Anthology for the Teaching and Learning Process of General Elective Neck Surgery in Surgical Conditions of the Thyroid Gland. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 Aug. 25 [cited 2025 Oct. 11];26(4):e5557. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5557

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES