Medical rounds in the community

Authors

  • Hipólito Breijo Madera Especialista de Segundo Grado en Ginecología y Obstetricia. Asistente. Policlínico Universitario «Turcios Lima». Pinar del Río.
  • Diana Crespo Fernández Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Asistente. Policlínico Universitario «Turcios Lima». Pinar del Río.
  • Juan B. Torres Ruiz Especialista de Segundo Grado en Medicina Interna. Profesor Auxiliar. Policlínico Universitario «Turcios Lima». Pinar del Río.
  • María E. Arencíbia Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Instructora. Policlínico Universitario «Turcios Lima». Pinar del Río.
  • María I. Concepción Alfonso Especialista de Primer Grado en Pediatría. Profesor Auxiliar. Policlínico Universitario «Turcios Lima». Pinar del Río.

Abstract

During the universalization process different forms of organizing learning process are introduced, being Education in Work the most important. Medical rounds in the community is a modality in the new contexts, the rounds must be prepared, organized and directed by the comprehensive professor of the Doctor's Office. The medical rounds can be conducted in the University Polyclinic, houses, maternal and old people's homes; having several stages: an exhaustive organization of the activity, a previous preparation (individual study, collection of data, clinical method), patient's presentation (familial and hygienic-epidemiologic context), collective analysis (teaching pyramid), conclusions (evaluate, correct, encourage, elucidate, demonstrate, advise, contribute, emphasize and confirm), individual study and self-learning. This activity, having these characteristics in Primary Health Care, facilitates the integration of the clinical, environmental, familial and hygienic-epidemiologic aspects where the patient becomes involve.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ministerio de Salud Pública. Normas de trabajo metodológico de la Educación Médica Superior. Ciudad de la Habana: MINSAP; 1990.

2. Ilizástegui Dupuy F. Educación en el trabajo como principio rector de la educación médica cubana: taller nacional. Ciudad de La Habana: ISCM-H; 1993.

3. Ministerio de Salud Pública. Estrategia Docente en Medicina General Integral. Ciudad de la Habana: MINSAP; 1990.

4. Checa González A. Quehacer médico en las artes plásticas. Avances médicos de Cuba. Ciudad de la Habana: MINSAP .1998; (16):58.

5. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Especialización. Viceministro de Docencia. Programa de Especialización, en Medicina General Integral. Ciudad de la Habana: MINSAP; 1990.

6. Rodríguez A A, Gallardo Gálvez J L. EL pase de visita docente asistencial. Revista de Ciencias Médicas La Habana[revista en internet] 2000,[citado Ene 2009]; 6 (2): Disponible en: http://www.cpicmha.sld.cu/hab/vol6_2_00/hab100200.htm

7. Pichs L A. Carpeta Metodológica del 5to Semestre Especialidad: Propedéutica Clínica y Medicina Interna. Ministerio Educación Superior; 2006.

8. Pichs L A. Carpeta Metodológica 6to Semestre Especialidad: Medicina Interna. Ministerio Educación Superior; 2006.

9. Rosell Puig W. Medios de enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación; 1989.

10. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Del Trabajo Docente. Resolución 15-88. Cuidad de la Habana, MINSAP. 1988, Pág. 11-12.

Published

2010-03-19

How to Cite

1.
Breijo Madera H, Crespo Fernández D, Torres Ruiz JB, Arencíbia ME, Concepción Alfonso MI. Medical rounds in the community. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 Mar. 19 [cited 2025 Oct. 12];14(1):141-5. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/596

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES