Theoretical basis to the design of a methodological strategy to the training of professors of History in the universities

Authors

  • Martha Elena Barrera Breijo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río
  • Ileana María Hernández Rodríguez Licenciada en Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Profesora Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Maite Reinoso Díaz Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. MSc. en Salud Bucal Comunitaria. Profesora Asistente. Filial tecnológica "Simón Bolivar". Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

Teaching/methods, Higher education.

Abstract

Introduction: the teaching staff of History subject in universities requires a special training because of the contribution of this subject to the future medical professionals.
Objective: to support the design of a methodological strategy that guaranties the training of professors to teach History subject in higher education contexts.
Material and method: qualitative research towards the training of History subject professors in Medical Studies at the Medical University in Pinar del Rio, which was supported on materialist-dialectic methods using historic-logical and systemic approaches. A survey was applied together with an observation guide to lectures. Descriptive statistics was used with the criterion of experts.
Results: 37,9% (11) of the teaching staff recognized their difficulties in learning the Didactics of History subject; 47,3% (12) participated in specialized courses, 6,8% (2) passed higher postgraduate courses. The 47,3% (12) were acquainted with the importance of knowing the professional model, corresponding to 20,6% (6), who learned the elements that are part of such process.
Conclusions: the methodological strategy used guaranties the actions to its development, where the system of the methodological work together with the planning of a training course constituted the essential procedures that responded to the methodological preparation of the History teaching staff in universities and at the same to teach the subject towards the achievement of a professional model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Elena Barrera Breijo, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Profesor Auxiliar, Máster en Educación Médica Superior Metodóloga de Proceso Docente de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

References

1. Díaz Pendás H, Garófalo Fernández N, López Civeira F. Lineamientos para la enseñanza de la Historia de Cuba en la Educación Superior. La Habana: Comisión de Historia de la Educación Superior; 2007: 2.

2. Horruitiner Silva P. Tendencias Actuales en la formación de profesionales en Cuba [monografía en Internet]. Santiago de Cuba. Universidad de Oriente. 2004: p. 9. Disponible en: http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/Textuales/Elaborados_por_la_academia/

Tendencias_formacion_profesionales_en_Cuba_PHurruitiner.pdf

3. Iñigo Bajos, E, Sosa Castillo, AM. Emergencia y actualidad de las competencias profesionales: apuntes para su análisis. La Habana: CEPES; Universidad de La Habana; 2001: 2.

4. Rodríguez Ben JA. La enseñanza de la historia local ayer y hoy. una oportuna aproximación histórico-cultural. En: Enseñanza de la historia lecturas para docentes. La Habana; 10 de febrero del 2008: 93-95.

5. Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL. La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En: de Armas Ramírez N, Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL, Rodríguez del Castillo MA, Rodríguez Palacios A, Lorences González J. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica "Félix Varela". 2006: p 21

6. Álvarez de Zayas C, Fuentes González HC. El proceso formativo de postgrado. En: El postgrado, cuarto nivel de educación. Santiago de Cuba: Centro de estudios de la educación superior Manuel F. Gran; 1996: 2.

7. Breijo Worosz T. La enseñanza de la Historia: no solo un problema pedagógico. Revista Mendive[internet]. 2011[citado agosto 2012]; 10: Disponible en: http://www.revistamendive.rimed.cu/nfuentes/num10/pdf/Art_2_Taymi.pdf

8. Díaz Domínguez T. Temas sobre Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Medellín: Fundación educativa ESUMER; 2004: p 18.

9. Romero Ramudo M. Didáctica de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2006: 1,3,8,23

10. Cuba, Ministerio de Salud Pública. Capítulo II Trabajo Metodológico. En: Reglamento Trabajo Docente, Resolución Ministerial No 210, 2007: 3.

11. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio de la Carrera de Medicina, indicaciones metodológicas y de organización. La Habana: MINSAP; Abril de 2010: 1.

12. Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL. La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En: de Armas Ramírez N, Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL, Rodríguez del Castillo MA, Rodríguez Palacios A, Lorences González J. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica "Félix Varela". 2006: p 21-26.

13. Castellanos Simons D., Castellanos Simons B, Llivina Lavigne MJ, Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador, Centro de Estudios Educacionales, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba, 2001: 8

14. Breijo Worosz T. Concepción pedagógica del proceso de profesionalización para los estudiantes de las carreras de la facultad de educación media superior durante la formación inicial: estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Pinar del Río. 2009: p 18

15. Casadevall Morales A. Estrategia de superación profesional para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica con enfoque personológico en los docentes de la carrera del profesor general integral de secundaria. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Villa Clara: Instituto Superior Pedagógico Félix Varela y Morales. 2006: p 15-18.

Published

2013-04-28

How to Cite

1.
Barrera Breijo ME, Hernández Rodríguez IM, Reinoso Díaz M. Theoretical basis to the design of a methodological strategy to the training of professors of History in the universities. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Apr. 28 [cited 2025 Sep. 17];17(2):118-29. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1115

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES