The process of educating citizens in a medical career, a look of renewal
Keywords:
Population education, Medical education.Abstract
Introduction: the analysis of the process of citizen formation period proofs the progressive increase in the international and national context regarding the university commitment to the development of professional ways of performance, spreading it beyond professional practice and making impact on the social process of transformation.Objective: to systematize from the theoretical point of view, and following the trends with the empirical processes of citizen formation of the medical students in the international and national contexts.
Material and method: supported on dialectical-materialistic method. Theoretical: historical-logical, systemic-structural and documentary review. Empirical: surveys, interviews and participative observation with descriptive statistics.
Results: trends and perspectives of higher medical education in the international and national contexts were systematized. No definitions of contents were observed to the citizen formation period along with its impact in the curricular Cuban conception of the medical studies. Lack of methods to develop a new notion of the implementation of citizen professional ways of performance was confirmed. The regularities of the citizen formation process for the medical students were as well determined.
Conclusions: the process of citizen formation period for the medical students at the Medical University in Pinar del Rio showed deficiencies, since it is spontaneous, empirical and requires of values to solve problems of the medical profession, limiting the possibilities to contribute to the comprehensive development of the professional performance, which influence on the inefficiency to transform the ways of performing on the medical practice into the social context.
Downloads
References
1. Vega Vega H, Padrón González J, Piña Loyola CN. La práctica docente: elemento esencial del proceso enseñanza-aprendizaje. ODISEO, Revista electrónica de pedagogía [internet]. 2008[citado sept 2012]; 6(11): Disponible en: http://www.odiseo.com.mx/correoslector/practica-docente-elemento-esencial-proceso-ensenanza-aprendizaje
2. UNESCO. Declaración Mundial de la Educación Superior: Visión y acción [monografía]. Conferencia Mundial sobre educación superior. Francia: 0ctubre, 1998; 5-9. Disponible en: http://www.unesco.org/cpp/sp/declaraciones/world.htm [citado sept.2012]
3. Placeres Hernández JF. La formación de valores y el médico de hoy. Revista Médica Electrónica [revista en la Internet]. 2008[citado 2013 enero 18]; 30(1): Disponible en: http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202008/vol1%202008/tema13.htm
4. Lacreu H. La formación ciudadana en la universidad: una asignatura pendiente [monografía en internet]. Congreso Latinoamericano de Educación Superior en el siglo XXI, San Luis. septiembre de 2003. Disponible en: http://www0.unsl.edu.ar/~geo/p-geoambiental/geo/docs/produccion/form_ciud.pdf [Consulta: enero- 2013].
5. Venet Muñoz R. Estrategia educativa para la Formación Ciudadana de los escolares de primer ciclo desde la relación escuela - comunidad. Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: 2003.
6. Sáez Palmero A. Historia de la Educación Cívica en Cuba. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Camagüey: 2000.
7. Sierra Socorro J. La Educación Jurídica. Propuesta de un sistema de trabajo teórico y metodológico para la formación inicial y permanente de maestros primarios. Tesis en opción al grado científico de Doctor en ciencias pedagógicas. Pinar del Río: 2004.
8. Calderíus Fernández MJ. Consideraciones del proceso de formación ciudadana del Estudiante universitario. La singularidad de su dinámica desde la actividad sociopolítica. Didáctica y Educación. [revista en la Internet]. 2012; 3(3): Disponible en: http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia/article/view/816/677
9. Fernández Sacasas JA. La triangulación epistemológica en la interpretación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la medicina. Educ Med Super [internet]. jul.-sep. 2012[citado enero 2013]; 26(3): Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/54/44
10. Reyes LM, Carruyo de Vizcaíno C, Muñoz Cabas D. Formación ciudadana en la educación médica. Laurus [internet]. septiembre-noviembre, 2008[citado enero 2013]; 14(28): 144-157.Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111716008
11. Calderíus-Fernández MJ, Martínez-Sánchez N. Formación de competencias ciudadanas en las universidades cubanas: una contribución al perfeccionamiento de nuestra democracia. Ciencia en su PC [internet]. julio-septiembre, 2011[citado enero 2013]; 3: 109-120. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181322267009
12. Crespo EI. Profesionalismo médico Sección de Eméritos. Revista Experiencia Médica [Internet]. 2012[citado junio 2012]; 30 (edición especial): Disponible en: http://www.experienciamedicahp.com.ar/edicionespecial/pdf/3.pdf
13. López Martínez M. Sistematización teórica y práctica para la formación ciudadana desde la clase de educación cívica. Cuadernos de Educación y Desarrollo [internet]. octubre 2010[citado enero 2013]; 2 ( 20): Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/20/mlm2.htm
14. González Leandri R. Miradas médicas sobre la cuestión social. Rev. Indias [internet] 2000[citado enero 2013]; 60 ( 219): Disponible en: http://digital.csic.es/bitstream/10261/15076/1/580.pdf
15. Pernas Gómez M. Consideraciones sobre las ciencias básicas biomédicas y el aprendizaje de la clínica en el perfeccionamiento curricular de la carrera de Medicina en Cuba. Educ Med Super [ìnternet]. abr.-jun. 2012[citado enero 2013]; 26(2): Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/33
16. Cortina A. La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación [internet]. enero abril 1995[citado enero 2013]; 7: Disponible en: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie07a02.pdf
17. Navarini. Calidad médica. Rev. méd. Rosario [ìnternet]. 2006[citado enero 2013]; 72: 35-37. Disponible en: http://www.cimero.org.ar/pdfrevista/calidad_medica.pdf
18. Tedesco CJ. La educación y los nuevos desafíos de la formación del ciudadano. Nueva Sociedad [ìnternet]. Noviembre-Diciembre 1996[citado enero 2013]; 146: 74-89. Disponible en: http://www.nuso.org/upload/articulos/2548_1.pdf
19. Morán Matiz AY. Un modelo de formación ciudadana - Soporte de procesos de transformación social. Revista Prospectiva [internet]. 2010[citado enero 2013]; 15: Disponible en: http://dintev.univalle.edu.co/revistasunivalle/index.php/prospectiva/article/view/387
20. Brown CJ. Supuestos filosóficos de la formación ciudadana. Rev. Latinoamericana de estudios educativos [internet]. 2000[citado enero 2013]; 30(004): Disponible en: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=13606719
21. Losada Guerra J, Hernández Navarro E. La calidad del proceso formativo en la universidad médica cubana. Gaceta Médica Espirituana [internet] 2006[citado enero 2013]; 8(3): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.8.%283%29_06/resumen.html
22. Entrevista realizada al Dr. José A. Fernández Sacasas. EDUMECENTRO [Internet]. 2010 [citado 12 Abr 2012]; 2(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol2(1)/entrevsacasas.html
23. Salas Perea R, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2012[citado noviembre 2013]; 10 (Número especial): 293-326. Disponible en: http://www.red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/477
24. Borroto Cruz R, Salas Perea RS. La acreditación y los créditos académicos como base de la calidad universitaria. Experiencia cubana. Rev. Cub. Educ. Supr [internet]. 2001 may-ago[citado enero 2013]; 14(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000100007&lng=es
25. Amaro Cano MC. Algunas reflexiones más sobre la ética de la atención primaria de salud. Rev Cubana Med Gen Integr [ìnternet], 2003[citado agosto 2012], 19(6): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mgi/vol19_6_03/mgi05603.htm
26. Fernández Sacasas JA. Conferencia internacional Educación Médica para el siglo XXI El legado del profesor Fidel Ilizástigui a la educación médica para el siglo XXI. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2009 Mar [citado 2012 sept. 15]; 23(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000100011&lng=es
27. Calderíus Fernández MJ. Apuntes sobre la formación ciudadana en la Educación Superior Cubana desde una perspectiva histórica. Universitarias. Rev. Santiago [internet]. 2007[citado enero 2013]; 113: Disponible en: http://ojs.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/14507210/890
28. Pérez Echemendía M. La formación ciudadana en la comunidad universitaria. Una estrategia. Cuadernos de Educación y Desarrollo [internet]. noviembre 2010[citado enero 2013]; 2(21): Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/21/etsp.htm
29. Ilizástigui Dupuy F. Interrogantes y respuestas en educación médica. En: Educación médica y necesidades de la salud poblacional. La Habana: ISCM; 1990: 25-37.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/