Characterization of the values formation process in the Informatics Lesson
Keywords:
Social values, Education.Abstract
Introduction: the term ¨value¨ is related to the existence of the person, affects its behavior, shapes its ideas and conditions, its feelings, and is dynamically changing. It largely depends on what has been internalized through the process of socialization and the attitudes reproduced from the several socializing levels: the school, family, community and the media.Objective: to characterize the formation of values ??using the Informatics lessons in the health technology major at Simon Bolivar Health Technology Institute of Pinar del Río.
Material and methods: pedagogical qualitative study, theoretical and empirical methods such as historical and logical and the systemic-structural as well as the literature review were used.
Results: 95% of the teachers know what their responsibilities as learners and what the most important values ??are to be in their students, for students only 25% of them know the values ??to form in the Informatics lessons.
Conclusions: teachers and students have knowledge on the subject, although the latter have to go into details on the responsibility, and the values of hard-work and honesty.
Downloads
References
1. Álvarez V. La formación de valores como propósito educativo. Universidad Central de las Villas, Centro de Estudios de Educación, 1997.
2. Fabelo J. Conocimientos, práctica y Valoración. Ciudad La Habana. Editorial Ciencias Sociales, 1989.
3. Valores esenciales para la vida en familia y su comunidad. José Gregorio Bello.
4. Apéndices. Códigos Internacionales de Ética. Bol Of Sanit Panam 1990;108(5-6):619-41.
5. Castro Ruz Fidel. Una revolución sólo puede ser hija de la cultura y las ideas. La Habana: Editora Política, 1999:7.
6. Fabelo Corzo JR. Los valores universales en el contexto de los problemas globales de la humanidad. Rev Cubana Cienc Soc 1994;(28):18-31.
7. González Rey F. Un análisis psicológico de los valores: su lugar e importancia en el mundo subjetivo. En: La formación de valores en las nuevas generaciones: una campaña de espiritualidad y conciencia. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 1996:46-57.
8. Lenin VI. Cuadernos filosóficos. En: Obras completas. Moscú: Editorial Progreso, 1986;t 29.
9. Martínez Martínez E. Formación de Valores www.psicopedagogia.com. (10 de mayo de 2010)
10. Bitier Cintio, El sol del mundo moral. Editorial Félix Valera. La Habana 2006.
11. López Bombino Luís R. Compilador y Coordinador Académico. El saber ético de ayer y de hoy. Editorial F
12. Gutiérrez Santisteban E. Estrategia didáctica para la dinámica del proceso formativo de la información médico. [Tesis ].Granma: Facultad de Ciencias Médicas de Granma. Departamento de Informática médica, 2011.
13. Bustamante Alfonso Leticia M., Camejo Esquijarosa Digna. El ideario del Che y la educación en valores para el nuevo modelo de formación de profesionales de la salud. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2008 Jun [citado 2013 Mayo 29]; 22(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000200008&lng=es.
14. 14. Del Sol Liriano EC. Formacion del profesorado de Ciencias Medicas para asumir la Educacion en Valores. Revista Portales Médicos[internet]. 22 marzo del 2012 [citado enero 2013]; 8(6): Disponible en: http://www.portalesmedicos.com/publicaciones/articles/4208/1/
15. Rodríguez Jaime OM, Valdés Pérez GL. Consideraciones teóricas sobre la formación de valores en los estudiantes universitarios del municipio de trinidad. Cuadernos de Educación y Desarrollo[ìnternet]. Julio 2011[citado enero 2013]; 3(29): Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/29/jpa.htm
16. Rezzónico CA. Virtudes y valores en educación médica[internet]. Buenos Aires: Instituto de Bioética; 5 de noviembre de 2010: Disponible en: http://bioetica.ancmyp.org.ar/user//files/05Rezzonico.pdf [citado enero 2013]
17. Albert Díaz JF, González Fernández EM, Díaz Lemus SL. La formación de valores en alumnos de primer año de la carrera de estomatología. PODIUM[internet]. Sept.2007[citado enero 2013]; 4ª: Disponible en: http://www.gdeportes.cu/Podium/2007_04A/Trabajos/7.008.pdf
18. Báxter Pérez Esther, (2009): “El reto de educar en valores”, artículo del periódico Granma (25/06/2009).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/