University outreach for strengthening educational work, in Pinar del Río University of Medical Sciences
Keywords:
Teaching, Health promotion, Social values.Abstract
Introduction: educational work as inexorable part of the educational work in an teaching institution reaches its highest development when both professors and the rest of the personnel are capable of linking the educational activity in view of the student's comprehensive development; values education intrinsically belongs to it and is linked to the lesson and to the rest of the extracurricular activities carried out in schools.Objective: to explain the actions developed for the value education and the educational work in the university, from the outreach dimension.
Method: logical-historic, bibliographical review, empirical method of survey conduction.
Results: the social mission of the medical university is guaranteed by the outreach process, which complements the health program and contributes to meet the goals of preserving culture by means of promotion, the professorial function attaining the meeting of the increasing needs of health of the human collectivity and foment the changes at the level of the society. The common strategies of the medical university with the local systems constitute a real working tool integrated at territorial level.
Conclusions: the impact of the outreach work is attained by a strategy that starts in the social work of the university, in the educational, research and health care works to the departments, the specific academic years, discipline, and subjects, substantially complete during the lesson. The action carried out by the student in the outreach activities set goals to any comprehensive educational project.
Downloads
References
1. Véliz Gutiérrez JA, Pérez Díaz N, Fernández Montequín Z, Véliz Martíne D, Concepción Pérez NS. La Extensión Universitaria y la Promoción de Salud en la Atención Primaria, Universidad Médica de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas. [Internet] Dic 2011 [Citado 20 de mayo de 2012]; 15(4): [Aprox. 12p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/848
2. Chacón Zaldivar C, López Martínez J. Extensión Universitaria y promoción cultural: Experiencias desde la Universidad de Matanzas Cuba. Revista Informes de Investigación Educativa. [Internet] 2010 [Citado 20 de mayo de 2012]; 24: [Aprox. 19p.]. Disponible en: http://biblo.una.edu.ve/ojs/index.php/IIE/article/view/1116
3. Rodríguez Maza AJ. La promoción cultural en la Aldea universitaria: Un desafío a la preparación docente. Rev. IPLAC. Publicación Latinoamericana y Caribeña de Educación. [Internet] 2009 [Citado 20 de mayo de 2012]; 1. Disponible en: http://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=article&id=908:la-promocion-cultural-en-la-aldea-universitaria-un-desafio-a-la-preparacion-del-docente&catid=156&Itemid=197
4. Belén Arias M. El aporte de la responsabilidad social universitaria al desarrollo de la sociedad. Revista Ext. Universitaria nacional. [Internet] 2012 [Citado 20 de mayo de 2012]; 2(2). Disponible en: http://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/1866
5. Zaid G. Tres conceptos de cultura. Rev. letras libres. Covivio. [Internet] 2007 [Citado 20 de mayo de 2012]. Disponible en: http://www.letraslibres.com/revista/convivio/tres-conceptos-de-cultura
6-Radames Borroto Cruz E, Syr Salas Perea R, Aneiros R. Estudio del pensamiento de Fidel Castro Rua sobre la Salud, la Medicina Familiar y Educación Medica cubana. (1959-2006). REv EMS. [Internet] 2011 [Citado 20 de mayo de 2012]; 25(Sup). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol25_sup_11/ems010511.htm
7. Ramos Fedeé Y, Abreu Ramos E. La extensión Universitaria en el centro Universitario: realidades y retos. Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet] 2010 [Citado 20 de mayo de 2012]; 2(22). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/22/rfar.htm
8. Mexico. "Por un espacio Iberoamericano del conocimiento socialmente responsable[Comunicación prensa][Internet]. II Encuentro de Rectores. Universia. Guadalajara. 2010. Disponible en: http://rsc.uned.es/wp-content/uploads/2010/06/AgendaGuadalajara.pdf [Citado 20 de mayo de 2012].
9. Varona Domínguez F. Cultura, Sociedad y Universidad. Visión compleja y antropología[Internet]. Holguín: Universidad de Holguín. 2011. Disponible en: http://www.cubaarqueologica.org/document/ant06_varona.pdf [Citado 20 de mayo de 2012]
10. Rendueles Mata M. Desarrollo económico y social en el marco de la responsabilidad social universitaria. COEPTUM. [Internet]. Abril 2010 [Citado 20 de mayo de 2012]; 1(2): [Aprox. 13p.] Disponible en: http://www.publicaciones.urbe.edu/index.php/coeptum/article/view/223/339
11. Morales Yera R. La formación de Valores en nuestro país. Revista cultural Calle B. [Internet] 2012 [Citado 20 de mayo de 2012]: [Aprox. 2p.]. Disponible en: http://www.calleb.cult.cu/index.php/pretextos/49-educacion/1515-la-formacion-de-valores-en-nuestro-pais?format=pdf
12. Prieto A. Desafíos y prioridades de la cultura cubana. Periódico Granma. 25 de marzo del 2010.
13.Sol Liriano EC. Formación del profesorado de Ciencias Médicas para asumir la educación en valores. Rev. PortalesMedicos[Internet] 2012 [Citado 15 de enero de 2013]. Disponible en: http://www.portalesmedicos.com/publicaciones/articles/4208/1/
14. Delor J. Los cuatro pilares de la educación. En: La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO; 1996. Disponible en: http://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf
15. Socarrás Sánchez SR, Díaz Flores M, Saéz Palmero A. El profesor guia; máximo orientador del trabajo educativo en la Educación Médica superior Cubana. Rev. Humanidades Médicas. [Internet] 2012 [Citado 15 de enero de 2013]; 12(3). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/220/159
16. Bernardes Carballo K, Concepción Pérez NS, Véliz Gutiérrez JÁ, Henríquez Trujillo D, Hernández Triana CR. La Extensión Universitaria y la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas. [Internet] jul.-ago. 2012 [Citado 15 de enero de 2013]; 16(4).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942012000400012script=sci_arttext
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/