Strategy for the Development of the Training Process of Second-Degree Specialists in Pinar del Río University of Medical Sciences

Authors

  • Guillermo Luís Herrera Miranda Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Dania María Horta Muñoz Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

Graduate education, Graduate medical education.

Abstract

Introduction: in the Medical Sciences postgraduate education has a great expertise in a particular modality: specialization, with programs for training specialists tested for years and who have accumulated a great expertise. The training of second degree specialists represents a quality standard in the Cuban universities of medical sciences. During the academic year 2012-2013 a cross-sectional descriptive research was carried out.
Objective: to design a strategy for contributing with the development of the training process of second degree specialists in Pinar del Rio University of Medical Sciences.
Methods: theoretical and empirical ones.
Results: the strategy was designed starting from its mission and perspective, including five research tasks to be carried out during four stages, each of which having specific actions and ways of validation, permitting to meet the aimed goal.
Conclusions: a strategy was designed to contribute with the development of the training process of second degree specialists in the Pinar Del Rio University of Medical Sciences, taking into account the general fundamentals of the postgraduate education of the National Health System and the legal documentations that support the development of this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guillermo Luís Herrera Miranda, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Especialista de Segundo Grado en Medicina Interna. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación Médica Superior. Profesor Auxiliar.

Dania María Horta Muñoz, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Especialista de Segundo Grado en Estomatología General Integral. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Asistente.

References

1. Horruitiner Silva, Pedro La universidad cubana: el modelo de formación. En: Estrategias de aprendizaje en la universalización. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria. p.17, 2008.

2. Alarcón Ortiz R. La calidad de la educación superior cubana: retos contemporáneos. Conferencia Inaugural en el Congreso Pedagogía 2013. Publicación del Palacio de las Convenciones La Habana: Palacio de las Convenciones; 2013.p. 9.

3. Talizina N.F. Conferencia sobre los fundamentos de la enseñanza en la Educación Superior. U.H. La Habana; 2005. p.3.

4. Alvarez de Zayas CM. El Postgrado. Cuarto Nivel de Educación. Editorial Pueblo y educación. 1998. p 6-22.

5. Esquivel J.E. La universidad hoy y mañana. El posgrado Latinoamericano. Centro de Estudios sobre la Universidad y Plaza y Valdés Editores. México.2012.p.16-20.

6. Santamaría R. Los desafíos del Posgrado en América Latina. México. UDUAL. 1995.

7. Antúnez P, Nolla N, Orozco 3. El sistema de formación de especialistas en Cuba. En Educación Médica y Salud, 27 (2):1993.

8. Santamaría R. Los desafíos del Posgrado en América Latina. México. UDUAL. 1995.

9. World Federation for Medical Education. Postgraduate Medical Education. WFME GlobalStandards for Quality Improvement. WFME, Copenhagen 2003.

10. Nolla N. Modelo de evaluación de un Plan de Estudios para las Especialidades Médicas y Estomatológicas. En EducMedSup 12 (2):1998.

11. MINSAP. Resolución Ministerial 132. 2009.

12. Hatten K.J. Administración estratégica y política de negocios. 7ma ed. México: Editorial Pearson Educación; 2007. p.137.

13. Koontz H, Heinz W. Elementos de administración: enfoque internacional. 5ta. ed. Toronto: Editorial Edesición. Ed. McGraw-Hill, 2007.p.298-301.

14. Valle A. Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. Monografía. La Habana: ICCP, 2009.p.9-16.

15. Valle Lima A. Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. La Habana: ICCP-MES; 2007.

16. Valle Lima AD. Metamodelos de la Investigación Pedagógica. ICCP. Ministerio de Educación, La Habana; 2007.

Published

2014-12-28

How to Cite

1.
Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. Strategy for the Development of the Training Process of Second-Degree Specialists in Pinar del Río University of Medical Sciences. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Dec. 28 [cited 2025 Aug. 1];18(6):1056-69. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1529

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES