Elaboration of Interactive Self-Evaluation Exercises with the Software HotPotatoes for the Subjects Human Morphology and Physiology I and II

Authors

  • Quinley Quintana Pérez Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Javier Joaquín Pérez Cardoso Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Rafael Capote martínez Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Guillermo Solenzal Fernández Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Sallianns Loynaz Perdomo Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

Teaching, Medical education.

Abstract

A set of one-hundred exercises was elaborated using the software Hot Potatoes aiming at contributing with the teaching-learning process of the eukaryote cell’s morphology and physiology, in order to facilitate interactive teaching. Different kinds of exercises were generated: fill-in the blanks, crosswords, matching, true or false, multiple-choice, and ordering of phrases and sentences. The main advantaged offered by the software Hot Potatoes are: automatic correction of the answers (at the end of each exercise, the student obtains a percentage qualification derived from both the number of correct and incorrect answers, and also based on he number of attempt to give each correct answer), and secondly, the availability for the professor to enter information regarding why an answer ins correct or is not (back-feeding). The exercises elaborated were incorporated to the lessons created for each topic, so that each student could make an evaluation on how much he/she had learned at the end of his/her independent review or session. Now there is no way to organize the teaching process (workshop lesson) among the lectures and seminars in which student could consolidate and systematize the received contents, so that the exercises may contribute to achieve the skills in each topic.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Quinley Quintana Pérez, Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciado en Microbiología. Máster en Educación Superior. Asistente.

Javier Joaquín Pérez Cardoso, Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciado en Bioquímica. Asistente.

Rafael Capote martínez, Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciado en Bioquímica. Asistente.

Guillermo Solenzal Fernández, Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Ingeniero Informático. Instructor.

Sallianns Loynaz Perdomo, Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciado en Educación. Especialista en Matemática e Informática.

References

1. Hernández-Zárate SI, Medina-Bojórquez A, López-Tello Santillán AL, Alcalá-Pérez D. Epidemiología del cáncer de piel en pacientes de la Clínica de Dermatooncología del Centro Dermatológico Dr. Ladislao de la Pascua. Estudio retrospectivo de los últimos ocho años. Dermatol Rev Mex 2012[citado 2014 Feb 01]; 56(1): 30-37. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/derrevmex/rmd-2012/rmd121e.pdf

2. Mora Ochoa M, Olivares Savigñon AR, González Gross TM, Castro Mela I. El sol: ¿enemigo de nuestra piel? MEDISAN [revista en la Internet]. 2010 Ago [citado 2014 Feb 01]; 14(6): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S1029-30192010000600014lng=es

3. Cuba. Infomed. Especialidades. Dermatología. Día del lunar en Cuba. La Habana: MINSAP; 2014. Disponible en: http://www.sld.cu/sitios/dermatologia/verpost.php?pagina=1&blog=http://articulos.sld.cu/dermatologia/&post_id=1248&c=

151&tipo=2&idblog=116&p=1&n=dca [citado 2014 Feb 01 ].

4. Sordo Carlos, Gutiérrez César. Cáncer de piel y radiación solar: experiencia peruana en la prevención y detección temprana del cáncer de piel y melanoma. Rev Peru Med Exp Salud Pública [serial on the Internet]. 2013 Mar [cited 2014 Feb 02]; 30(1): 113-117. Available from: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttextpid=S1726-46342013000100021lng=esnrm=isotlng=es

5. Dan Zheng DA, Giljohann DL, Chen MD. Massich XW, Chad AM.Topical delivery of siRNA-based spherical nucleic acid nanoparticle conjugates for gene regulation. PNAS[ìntenet]. 2012[citado 2014 jul 12]; 109(30): 11975-980. Available from: http://www.pnas.org/content/109/30/11975.full.pdf+html

6. Cuba. Infomed. Servicio de noticia en salud Al Día. Descubren posible tratamiento sobre el cáncer de piel. La Habana: MINSAP; enero 21, 2011. Disponible en: http://boletinaldia.sld.cu/aldia/2011/01/21/descubren-posible-tratamiento-contra-el-cancer-de-piel/ [citado 2014 jul 12]

7. Fengju Song, Abrar A. Qureshi, Jiali Han. Increased Caffeine Intake Is Associated with Reduced Risk of Basal Cell Carcinoma of the Skin. Cancer Res[internet]. julio 1/2012[citado 2014 jul 12]; 72: 3282-3289. . Disponible en: http://cancerres.aacrjournals.org/content/72/13/3282.full

8. Schwartzentruber DJ, Lawson DH, Richards JM, et al. gp100 Peptide Vaccine and Interleukin-2 in Patients with Advanced Melanoma. N Engl J Med; junio 2/2011[citado 2014 jul 13]; 364(22): 2119-2127. Disponible en: http://www.intramed.net/contenidover.asp?contenidoID=71281

Published

2014-10-28

How to Cite

1.
Quintana Pérez Q, Pérez Cardoso JJ, Capote martínez R, Solenzal Fernández G, Loynaz Perdomo S. Elaboration of Interactive Self-Evaluation Exercises with the Software HotPotatoes for the Subjects Human Morphology and Physiology I and II. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Oct. 28 [cited 2025 Aug. 21];18(5):893-905. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1775

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES