Educative software in the teaching-learning process of the subject Ethics and Bioethics

Authors

  • Yerelis Alfonso Gonzalez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Salvador Sánchez García Filial de Tecnología de la Salud. Simón Bolívar. Pinar del Río.
  • Ariel Guerrero González Instituto Politécnico de Informática “Carlos Hidalgo Díaz”. Pinar del Río.
  • Tania Cruz Gonzalez Policlínico “1ro de Enero”, Pinar del Río.
  • Irina Teresita Rivera Lugo Cliníca Estomatológica José Martí, Consolación del Sur , Pinar del Rio.

Keywords:

Software, Audiovisual aids/utilization, Teaching.

Abstract

Introduction: the teaching of ethics and bioethics is a latent need, a non-solved problem for higher education in all institutions and majors in current times, since the personnel graduated from medical universities requires treating from the ethic perception the scope of professional activity in the health area where he or she will make career, and thus to provide an approach to the principals, standards and values of the health care services in the context of the Cuban socialist project.
Objective: to design a teaching aid that contributes with the teaching-learning process in the subject Ethics and Bioethics in the major Bachelor in Health Technology of the Consolación del Sur Municipal University Health Venue.
Material and method: the present study was based on a technologic innovation project in the undergraduate section, from a comprehensive research approach, having a methodological basis the dialectical materialistic method. Theoretical, empirical, and statistical methods were used; within the first ones, the logical-historical, systemic-structural and the bibliographic review; within the second ones, surveys, interviews and observation.
Results: there is lack of teaching aids supported by the educative technology satisfying accessibility in the assimilation of contents and motivation for learning thus contributing to perfecting the subject Ethics and Bioethics, insufficient understanding by the students of the importance of the subject for their professional performance, low levels of acquisition of skill by the students, and elements affecting the quality of the teaching learning process of this subject.
Conclusions: a educative software was designed for studying the subject Ethics and Bioethics, which will permit the student an active, conscious and developing learning, facilitating the acquisition of skills and knowledge for professional performance. Consultation to the experts confirmed the validity of the educative software for the subject Ethics and Bioethics of the major Bachelor of Health Technology, and viability of its implementation in Consolación del Sur Municipal University Health Venue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yerelis Alfonso Gonzalez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciada en Historia. Máster en Educación Médica.

Salvador Sánchez García, Filial de Tecnología de la Salud. Simón Bolívar. Pinar del Río.

Licenciado en Marxismo. Leninismo e Historia. Máster  en Bioética. Profesor Consultante y Auxiliar.

Ariel Guerrero González, Instituto Politécnico de Informática “Carlos Hidalgo Díaz”. Pinar del Río.

Ingeniero en Informática. Profesor asistente. Máster en Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación

Tania Cruz Gonzalez, Policlínico “1ro de Enero”, Pinar del Río.

 Licenciada en Enfermería. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Máster en  Enfermedades Infecciosas.

Irina Teresita Rivera Lugo, Cliníca Estomatológica José Martí, Consolación del Sur , Pinar del Rio.

Estomatologa .Especialista de Primer Grado en Periodoncia ,Máster en Salud Bucal Comunitaria . Asistente. Diplomada de Homeopatia en Estomatología.

References

1. Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Fernández Sacasas JA, Miralles Aguilera E, Diego Cobelo JM. Principios estratégicos de la educación en Ciencias de la salud en Cuba (II): la pertinencia. Educ Med Super[Internet]. 2009 Jun. [citado 2014 mar 02]; 23(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000200006

2. Vidal Ledo M, Pernas Gómez M. Diseño curricular. Educ Med Super[en internet]. 2007[citado mayo 2013]; 21(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412007000200012&script=sci_arttext

3. Pernas Gómez M, Arencibia Flores L, Ortiz García L. El plan de estudio para la formación del médico general básico en Cuba: Experiencias de su aplicación. Educ Med Super[en internet]. 2001[citado mayo 2013]; 15(1): 9-21. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol15_1_01/ems02101.htm

4. Salas Perea RS. La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educ Med Super[Internet]. 2000 Ago[citado 2014 mar 02]; 14(2): [Aprox. 11p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200003&lng=es

5. Hodelín Tablada R. La enseñanza de la bioética en el pregrado. Reflexiones sobre un problema inconcluso. Rev haban cienc med[Internet]. 2007[citado 12 dic 2013]; 6(5): 1-5.Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/rhab/rhcm_vol_6num_5/rhcm08507.htm

6. Vidal Ledo M, del Pozo Cruz CR. Medios de enseñanza. Educ Med Super[Internet]. 2006 Mar[citado 2013 feb 01]; 20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000100009&lng=es

7. Escudero JM. Tecnología Educativa: algunas reflexiones desde la perspectiva de la innovación y la mejora de la educación. En: Alonso Cano C. La Tecnología Educativa a fines del siglo XX: concepciones, conexiones y límites con otras disciplinas. Barcelona: Universidad de Barcelona; III Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa, 1997: 2-6.

8. Martín Díaz V, Romero López MA. La formación docente universitaria a través de las TICs. Revista de Medios y Educación [revista en internet]. Julio, 2009[citado enero 2014]; 35:97-103. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36812381008

9. Vidal Ledo M, Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz N, Santana Machado A. Las nuevas tecnologías de la enseñanza y el aprendizaje de la Anatomía Humana. Educ Med Super[revista en la internet]. 2004 Dic[citado Feb 2014]; 18(4): 1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400010&lng=es

10. Morejón Labrada S. El Software Educativo un medio de enseñanza eficiente. Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. Julio 2011 [citado 2014 mar 02]; 3(29). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/29/sml.htm

Published

2015-02-27

How to Cite

1.
Alfonso Gonzalez Y, Sánchez García S, Guerrero González A, Cruz Gonzalez T, Rivera Lugo IT. Educative software in the teaching-learning process of the subject Ethics and Bioethics. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Feb. 27 [cited 2025 Oct. 13];19(1):89-9. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1787

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES