Sexist gender stereotypes. A study in Cuban medicine students
Keywords:
Medical education, Gender identity, Stereotyping.Abstract
Introduction: inequity among men and women in perpetuated by automatized and generational reproduction of gender stereotypes, which appear enrooted in social subjectivity and are expressed in daily life by multiple ways. The present study is framed in the current efforts for potentiating a world in which gender equity prevails among machista attitudes and behaviors of ancestral character.
Objective: to characterize the stereotypes associated to gender roles in the house, professional and academic, and partnership ambits in a sample of Cuban university students of Medical Sciences.
Material and method: the study starts from the dialectical-materialistic method supported in theoretical methods such as the logic-historic and the structural-systemic, which permitted to analyze, from multiple dimensions, the masculinity and femininity models as interrelated and socially opposed systems. Also, empirical methods were used, such as the survey, the interview and, the discussion groups and composition, and descriptive statistics.
Results: the analysis carried out showed that gender stereotypes affect and predispose the conceptions and ideas of the inter-gender relationships in people, including medical students, who showed sexist attitudes associated to their diverse spheres of performance: family, professional and academic life, engagement.
Conclusions: the study carried out shows that gender steriotypes, in the three stated dimesnions, although have been flexibilized over the time, are still srootedn in the youth imagineries, legitimizing historial inequlities and construction asymetric gender models and patterns centered in sexist attitudes of masculinity and femininity traditionally heritaged.
Downloads
References
1. Pérez K. Una concepción pedagógica del proceso de formación del joven universitario, dirigido a la creación de la familia propia, como parte de su proyecto de vida integrador, en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas de la Universidad de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Pinar del Río: 2014.
2. Hernández IM. Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de Medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógica. Universidad de Pinar del Río: 2013.
3. Artiles Visbal C. Leticia. El Proyecto Magisterio y la categoría género en la formación de recursos humanos en salud. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2005 Jun [citado 2014 febrero 02]; 19(2): 1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v19n2/ems01205.pdf
4. González Hernández A. Géneros, diversidad y educación. Ciudad de La Habana: Universidad pedagógica Enrique José Varona; 2004; Disponible en: http://www.actaf.co.cu/index.php?option=com_mtree&task=att_download&link_id=549&cf_id=24 [consultado en abril de 2013]
5. Castaño Henao GC. Las apariencias que engañan: la construcción de los estereotipos entre niñas y niños que viven o se mantienen en la calle y los y las jóvenes de estratos socioeconómicos altos. Tesis para aspirar al Título de Licenciada en Etnoeducación y Desarrollo Comunitario. Escuela de Ciencias Sociales. Universidad Tecnológica de Pereira. Disponible en: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/1586/1/30222C346.pdf [consultado en junio de 2013].
6. Parga L. La construcción de los estereotipos del género femenino en la escuela secundaria. México: Universidad Pedagógica Nacional; 2008.
7. López P. Representación, estereotipos y roles de género en la programación infantil. En: Infancia, televisión y género. Guía para la elaboración de contenidos no sexistas en programas infantiles de televisión. Madrid: España; IORTVE e Instituto de la Mujer; 2005. Disponible en: http://www.pilarlopezdiez.eu/pdf/RepreEstereoRoles.pdf [consultado en mayo de 2013]
8. Pech C, Rizo M. Romeu V. Discurso sobre el género y disposición hacia la diferencia. Revista Última Década [internet]. Julio 2007 [consultado en abril de 2014]; 26: 79-102. Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/udecada/v15n26/art05.pdf
9. Fernández AM. Estudios sobre las mujeres, el género y el feminismo. Nueva Antropología. [internet]. 1998 [citado abril 2014]; 16(54): 79-95. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/159/15905405.pdf
10. Ortega E. Aproximación a una enseñanza basada en la coeducación. Innovación y experiencias educativas. [internet]. 2009 [citado mayo 2013]; 15. Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_15/EDUARDO_ORTEGA_2.pdf
11. Altés Rufia E. ¿Cómo funcionan y para qué sirven los estereotipos en los medios de comunicación? En: Medios e Comunicación y Géneros. Bizkaia: Diputación Foral de Bizkaia. Gabinete del Diputado General; 2003. Disponible en: http://www.bizkaia.net/home2/Archivos/DPTO3/Temas/Pdf/comunicacion_genero.pdf [consultado en mayo de 2013]
12. García MA. El sexismo en el uso del lenguaje reflejado en la escritura. Tesis presentada en opción al título académico de Máster. Murcia: España; Universidad de Murcia; 2008. Disponible en: http://www.um.es/c/document_library/get_file?uuid=a79d221b-66be-48fc-a409-5b41a5e9416c&groupId=299436 [consultado en mayo de 2013]
13. Noddings N. Gender and the Curriculum. En: Jackson W. Handbook of Research on Curriculum. New York: MacMillan Publishing Company; 1992: 659-684.
14. Barragán Medero F. El sistema sexo-género y los procesos de discriminación. Islas Canarias: Universidad de La Laguna, Departamento de Didáctica e Investigación Educativa y del Comportamiento. Centro Superior de Educación; 1996. Disponible en: http://www.jerez.es/fileadmin/Documentos/hombresxigualdad/fondo_documental/Identidad_masculina/
El_sistema_sexo_g_nero_y_los_procesos_de_discriminaci_n.pdf [consultado en mayo de 2014]
15. Parra J. Educación en valores y no sexista. Estudios de mujeres. La Mancha: España; Editorial Instituto de la mujer de Castilla-La Mancha. 2009. Disponible en: http://www.institutomujer.jccm.es/fileadmin/user_upload/WEB_2011/CENTRO_DE_DOCUMENTACION/PUBLICACIONES/
EDUCACION_EN_VALORES_Y_NO_SEXISTA_4.doc.pdf [consultado en junio 2013]
16. Proveyer C. Cultura patriarcal y socialización de género. Claves para la construcción de la identidad genérica. En: Selección de lecturas de Sociología y Política Social de Género. La Habana: Editorial Félix Varela; 2005.
17. Guild P, Gardner S. Marching to Different Drummers. Alejandría, VA: Association for Supervision and curriculum Development; 1985: 6.
18. Colás P, Villaciervos P. La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa. [internet]. 2007 [citado agosto 2013]; 25(1):35-58. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/ 2833/283321895004.pdf
19. Lemus S, Castillo M, Moya M, Padilla JL, Ryan E. Elaboración y validación del Inventario del Sexismo Ambivalente para adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology. [internet]. 2008 [citado julio 2013]; 8(2): 537-562. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33712001013
20. García P, Rebollo MA, Buzón O, González R, Barragán R, Ruiz E. Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa. [internet] 2010 [citado junio 2014]; 28: 217-232. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321938013
21. Castillo MR, Montes B. Escala de estereotipos de género actuales. Revista Iniciación a la Investigación [internet] 2007 [citado abril 2013]; 2. Disponible en: http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/198/179
22. Padilla T, Sánchez M, Martín M, Moreno E. Análisis de los estereotipos sexistas en una muestra de CC. de la educación. Investigación educativa [internet]. 1999 [consultado en mayo 2013]; 17(1): 127-147. Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/122311/114941
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/