Diagnosis on social insertion to the community of families with children requiring special education

Authors

  • Saíra Montané Caballero Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.
  • Zenia Díaz Hernández Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.
  • Milay Labrador Díaz Centro provincial de televisión Tele Pinar. Pinar del Río.
  • Katia María Pérez Pacheco Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.
  • Anselmo Vázquez Vázquez Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Keywords:

Family, Child, Special education, Social adjustment.

Abstract

Introduction: in the Psycho-Pedagogical Medical Center of Pinar del Río children requiring special education and their families are attended. Difficulties with the families’ social insertion to the community were confirmed, such as nonsystematic participation, the fact that they do not relate with their neighbors nor maintain support networks.
Objective: to identify the social insertion of families with children requiring special education belonging to the Psycho-Pedagogical Medical Center of Pinar del Río, by applying techniques to the family and the community where they live.
Material and method: qualitative and quantitative techniques and methods were used, such as the dialectical-materialistic general method that rules the study, theoretical methods like the historical and logical, the systemic, investigation-participative action, and ethnographic. Empirical methods were also used, such as the interview, the participative observation and the survey. The techniques used are discussion group, semantic differential and family environment inventory.
Results: 100% of the families possess scarce knowledge about the topic of social insertion or its importance. In the 50% of the cases, the families have sense of belonging to their community, while in 100% of the cases community participation is poor, in the case of fathers it is scarce and in the case of the children and their mothers it is null.
Conclusions: the social insertion of families with children requiring especial education denotes to be a topic treated by science, but it should be treated from different approaches to positive influence them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saíra Montané Caballero, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Licenciada en Estudios Socioculturales. Asistente. Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Zenia Díaz Hernández, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Desarrollo Social. Asistente.

Milay Labrador Díaz, Centro provincial de televisión Tele Pinar. Pinar del Río.

Licenciada en Estudios Socioculturales. Instructora.

Katia María Pérez Pacheco, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Licenciada en Psicología. Máster en Psicología Clínica. Profesora Auxiliar.

Anselmo Vázquez Vázquez, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Licenciado en Defectología. Máster en Ciencias de La Educación. Profesor Auxiliar.

References

1. Ortega Silva P. Torres Velásquez LE, Reyes Luna A, Garrido Garduño A. Cambios en la dinámica familiar con hijos con discapacidad. Revista Psicología Científica[Internet]. 2012[Citado 2014 Jun 15]; 16: [Aprox. 22 p.]. Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/hijos-con-discapacidad-cambios-familia/

2. Guibert Reyes W. Aprender enseñar y vivir es la clave. La Habana: Editorial Científico Técnica; 2006. p. 75.

3. Ruiz Díaz MV. El papel de la familia en la educación del alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo. Revista Innovación y experiencias educativas[Internet]. 2010[Citado 2010 octubre 23]; 35: [Aprox. 2 p.] Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_35/MARIA_VICTORIA_RUIZ_DIAZ_01.pdf

4. Gómez Cardoso AL. Núñez Rodríguez OL. La familia del niño con necesidades educativas especiales de tipo intelectual: ¿Disfunción familiar? Revista Ilustrados[Internet]. 2011[Citado 2011 Abr 15]; [Aprox. 2 p.] Disponible en: http://www.ilustrados.com/tema/9438/familia-nino-necesidades-educativas-especiales-tipo.html

5. Hernández Sampier R. Metodología de la investigación cuantitativa. 2da Edición. Editorial Félix Varela. Cuba, 2006.

6. Rodríguez García G. Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Félix Varela. La Habana, 2006.

7. Pincheira Muñoz LE. La importancia de la familia como actor colaborativo y participativo con un hijo/a con discapacidad intelectual desde la actual política de educación especial. Revista Akademeia[Internet]. 2010[Citado 2011 Abr 15]; 5(2): [Aprox. 3 p.] Disponible en: http://www.revistaakademeia.cl/?p=1084

8. Vázquez Vázquez A, Pérez Pacheco KM, Pérez Martín JF, García Fernández I, Victorero Aguilar I. et al. Niños y niñas con necesidades educativas especiales de tipo intelectual. Aproximaciones a la orientación familiar. Revista Avances[Internet]. 2010[Citado 2010 Ene 8]; 12(1): [Aprox. 7 p.] Disponible en: http://www.ciget.pinar.cu/Revista/No.2010-1/Articulos/Necesidades_Educativas_Especiales.pdf

9. Pineda Pérez EJ, Gutiérrez Baró EH, Escalona Mariño S. Impacto de una estrategia de intervención educativa a padres de niños con Síndrome de Down para el desarrollo del autovalidismo. Memorias Convención Internacional de Salud Pública. Cuba Salud 2012[Internet]. La Habana: MINSAP; 2012; [Aprox. 8 p.] Disponible en: http://www.google.com.cu/url?q=http://www.convencionsalud2012.sld.cu/index.php/convencionsalud/2012/paper /viewFile/291/129&sa=U&ei=F_EzVLXQB5G0yATBjID4DA&ved=0CBIQFjAA&usg=AFQjCNHM0w2pYCS16sO9A9mTPEtdiCL9lQ [Citado Dic 3 de 2013]

10. López Sánchez L, López Sánchez GF. Enseñanza del tenis para personas con síndrome Down. Una experiencia práctica. Revista Digital de Educación Física[Internet]. 2013[Citado Dic 3 de 2010]; 20(4): [Aprox. 2 p.] Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4197076.pdf

11. García Pérez RP, Morales Femenías Y, García Rodríguez E, Concepción González-Pardo S, Matos Lores M, López Leiva R, et al. Las redes de apoyo social en la vida de las personas con discapacidad. Una introspección a la temática. Revista MEDICIEGO[Internet]. 2013[Citado 2011 Abr 15]; 19(1): [Aprox. 4 p.] Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol19_01_13/pdf/T17.pdf

12. Diéguez Calderón MT, Oramas Domínguez I. Participación Social y Comunitaria en Salud. Revista Ilustrados[Internet]. 2011[Citado 2011 Abr 15]; [Aprox. 5 p.] Disponible en: http://www.ilustrados.com/tema/10602/Comunidad-Participacion-Social-Comunitaria-atencion-primaria.html

Published

2015-04-28

How to Cite

1.
Montané Caballero S, Díaz Hernández Z, Labrador Díaz M, Pérez Pacheco KM, Vázquez Vázquez A. Diagnosis on social insertion to the community of families with children requiring special education. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Apr. 28 [cited 2025 Jul. 31];19(2):342-55. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1970

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES