Strategy for training new doctors of philosophy at Pinar del Rio Medical University

Authors

  • Noarys Pérez Díaz Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río
  • José Ángel Véliz Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Yaisel Lorenzo Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

ESTRATEGIA, MATRIZ DAFO, FORMACIÓN DE DOCTORES/investigación científica, problemas de salud.

Abstract

Introduction: the percentage of professionals with the academic degree of doctor of philosophy is one of the standards considered in determining the degree of excellence of any university, institute, higher education center or any other research center.
Objective: to analyze the strategy for training new doctors of philosophy at Pinar del Río University of Medical Sciences, for assessing the results of its implementation.
Material and method: a pedagogical study was performed based on the dialectical-materialistic method, where methods of the empirical and theoretical levels were used, group surveys were conducted, brainstorming sessions, which permitted to obtain and analyze the inner and outer forces provoking the scarce formation of doctors of philosophy at Pinar del Río University of Medical Sciences., DAFO matrix was applied to elaborate the strategy.
Results: it was noticeably necessary to count on a strategy energizing the process of forming doctors of philosophy, as a teaching-learning process, whose objective is educating a professional with a high level of updated knowledge and dominating the scientific methodology with a high level of social compromise.
Conclusions: the strategy for educating doctors of philosophy at the Medical University constitutes an opportunity for increasing the role of scientific research in solving the health problems, with an increase in the population’s quality of life and of the university processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noarys Pérez Díaz, Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río

Ingeniera Química. Doctora en Ciencias Ecológicas. Máster en Ingeniería Ambiental. Profesora Titular.

José Ángel Véliz, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Doctor en Ciencias de la Educación. Especialista de Primer y Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Salud Pública. Profesor Titular. Investigador Agregado.

Yaisel Lorenzo Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciado en Enfermería. Máster en Educación Médica Superior. Profesor Auxiliar.

References

1. Cuba. Consejo de Estado. Decreto ley número 133. Grados Científicos. La Habana: Consejo de Estado; 2006.

2. Hernández R, Rodríguez M, Piñón J, Portela R, Moreno MJ. Política y estrategia para la formación doctoral y posdoctoral en el sistema nacional de educación en Cuba. La Habana: Ministerio de Educación; 2009. Disponible en: http://www.cubaeduca.cu/medias/pdf/4798.pdf [consultado enero 2014]

3. Cañas T. La formación de doctores como patrón de interacción social específico. Revista de Enseñanza Universitaria[internet]; 2007[citado febrero 2014]; 30: 31-41 Disponible en: http://institucional.us.es/revistas/universitaria/30/Tomas%20Cania.pdf

4. Castell-Florit S, Gispert Abreu EA. La intersectorialidad y el desarrollo de la Salud Pública en Cuba. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2009 [citado 28 Jul 2011]; 35(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662009000100004&lng=es

5. Ponce Talancón H. La matriz FODA: alternativa de diagnostico y determinación de estrategias de intervención en diversas organizaciones. Enseñanza e investigaciones en psicología[internet]. Enero-junio, 2007[citado marzo 2014]; 12(1): 113-130 Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/292/29212108.pdf

6. Llorca F. Análisis FODA del compromiso de gestión de la CCSS y su reglamento. Rev. cienc. adm. financ. segur. Soc[internet]. 2005[citado enero 2014]; 13(1): Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-12592005000100003&lng=en

7. Valenti R, Bermúdez R. Algunos factores que caracterizan la formación de doctores en ciencias en la facultad de ciencias médicas “10 DE OCTUBRE” Revista Pedagogía Universitaria[internet]. 2008[citado febrero 2014]; 13(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/449/441

8. Ochoa A, Alcides A, Rodríguez Cabrera A. Gestión organizacional para la formación doctoral local en Ciencias de la Salud en Holguín. Revista Cubana de Salud Pública[internet]. 2010[citado enero 2014]; 36(3): 280-284. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=21416136018

9. Llanio G, Peniche Covas C, Rodríguez Pendás JM, Guerra Hernández A. El Programa de doctorado curricular colaborativo y su influencia en la formación doctoral. Un enfoque desde el diseño curricular. Revista Pedagogía Universitaria[internet]. 2008[citado febrero 2014]; 13(2). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/444/436

10. Trinchet Soler RM, Trinchet Varela C, García Rita C, Vázquez Fernández R, Rodríguez Expósito F, Piriz Assa AR. Aspectos metodológicos y prácticos en la formación de los aspirantes a Doctores en Ciencias Médicas: Resultados preliminares. Educ Med Super[revista en la Internet]. 2009 Jun[citado 2014 Nov 10]; 23(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000200001&lng=es

Published

2015-02-28

How to Cite

1.
Pérez Díaz N, Véliz J Ángel, Lorenzo Rodríguez Y. Strategy for training new doctors of philosophy at Pinar del Rio Medical University. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Feb. 28 [cited 2025 Aug. 24];19(1):100-12. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2008

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES