The impact of the multimedia “Cochlear Implant” on the educational teaching process in medical sciences
Keywords:
Cochlear implants, Disabled persons, Audiology, Learning/classification, Multimedia/utilization, Teaching/ethics/manpower.Abstract
Introduction: the introduction of computing means for teaching in health sciences majors is of vital importance. Topics such as that on cochlear implant require didactic resources that show in motion the inner structure of organs, for better understanding.Objective: to develop audiovisual resources that help the training and strengthening the third year students majoring in Speech Therapy-Phonoaudiology at the School of Health Technology in the subject Audiology V topic I (Cochlear implant), and for the Otolaryngology rotation fifth year students majoring in Medicine.
Material and method: a prospective study of applied research was carried out, using theoretical and empirical methods for compiling the information. Surveys were conducted on students. By observation a perception was obtained about the difficulties in the learning of the topic of cochlear implant.
Results: the multimedia “Cochlear Implant” was developed, counting on five functionalities: topics, exercise, library, games and help. It constitutes an interactive means that propitiates knowledge and self-evaluation, incentivizing research interest. Besides, it can be used in the subject Morphology and Physiology.
Conclusions: a multimedia was developed that facilitates the training and strengthening of the students’ learning the topic of cochlear implant. Using a nice didactic means, better results were obtained in the teaching processes.
Downloads
References
1. Chávez López JK. Integración de las tecnologías de información y comunicación en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa[Internet]. 2014[Citado el 18 de noviembre de 2014]; 1: [Aprox. 21p.]. Disponible en: http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/35/59
2. Cabero J. Los Retos de la Integración de las TICs en los Procesos Educativos. Límites y Posibilidades. Perspectiva Educacional[Internet]. 2010[Citado el 18 de noviembre de 2014]; 49(1): [Aprox. 20p.]. Disponible en:
http://www.tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/jca73.pdf 3
3. Vidal Ledo M, Gómez Martínez F, Ruiz Piedra AM. Hiperentornos educativos. Educ Med Super[Internet]. 2011[Citado el 18 de noviembre de 2014]; 25(1). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol25_1_11/ems12111.htm
4. Zilberstein Toruncha J, Silvestre Oramas M. ¿Cómo Hacer más Eficiente el aprendizaje? La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2000.
5. Gutiérrez Escobar M, López Fernández R, Yanes Seijo R, Llerena Bermúdez M, Rosa Rodríguez MN, Olano Rivalta M. Medios de enseñanza con nuevas tecnologías versus preparación de los docentes para utilizarlos. MediSur[Internet]. 2013[Citado el 18 de noviembre de 2014]; 11(2). Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2238
6. Aguilar M. Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud[Internet]. 2012[Citado el 18 de noviembre de 2014]; 10(2): [Aprox. 11p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v10n2/v10n2a02
7. Gertrudix Barrio M, Álvarez García S. Las TIC en la enseñanza de la comunicación multimedia: reflexiones sobre su inserción curricular en la Enseñanza Superior. LINHAS[Internet]. 2011[Citado el 18 de noviembre de 2014]; 12(2). Disponible en: http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2405/1835
8. Alboniga-Álvarez O, Hidalgo-Gato-Castillo I, Cabrera-Vázquez N, Capote-Martínez R, Díaz-Díaz D. Sitio Web interactivo para el aprendizaje de la morfofisiología del sistema muscular. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río[Internet]. 2012[citado 2014 Nov 19]; 16(3): [Aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/941
9. Terán Delgado L, González Hernández AJ. Aportaciones para el diseño de proyectos multimedia con inclusión de las TIC en el ámbito de la educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo[Internet]. 2011[citado 2014 Nov 19]; 1(2). Disponible en: http://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/viewFile/15/45
10. España. Federación AICE. ¿Qué es un Implante Coclear?[Internet]. Madrid: Federación AICE. Disponible en: http://www.implantecoclear.org/index.php?view=article&catid=62%3Aque-es&id=76%3Aique-es-un-implante-oclear&format=pdf&option=com_content&Itemid=82 [Citado el 20 de noviembre de 2014]
11. MedlinePlus. Implante coclear. [Internet] U.S. National Library of Medicine MedlinePlus, 2013. Disponible en: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spanish/ency/article/007203.htm [citado el 18 de noviembre de 2014]
12. USA. National Institutes of Health. Implantes Cocleares[Internet]. USA; NIDCD, 2006. [Actualizado 7 de noviembre de 2014]. Disponible en: http://www.nidcd.nih.gov/health/spanish/pages/coch_span.aspx [citado el 18 de noviembre de 2014]
13. Rodríguez Torrez M, Bermejo Guerra B. Manual para rehabilitación de niños con implante coclear. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2012. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/manual_rehabilitacion_ninos/manual_rehabilitacion_completo.pdf
14. Cuba. MINSAP. Programa cubano de implante coclear llega a 300 pacientes. La Habana: INFOMED (otorrinolaringología); febrero 27, 2014. Disponible en: http://www.articulos.sld.cu/otorrino/?p=4658 [Citado 26 de noviembre de 2014].
15. Lamarca Lapuente MJ. Hipertexto, el nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid; 2013. Disponible en: http://www.hipertexto.info/documentos/rmm.htm
16. Bohem B. COCOMO. Software Engineering Economics. Prentice Hall; 1981.
17. Rodríguez Lamas R. Introducción a la Informática Educativa. Ciudad de la Habana: ISPJAE; 2000.
18. Álvarez de Zayas C, Sierra V. La investigación científica en la sociedad del conocimiento. Material de apoyo a la docencia. La Habana; 2002.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/