Software of the musculoskeletal system

Authors

  • Dianelys León Medina Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

Software, Anatomy, Learning.

Abstract

Introduction: the application of Information and Communications Technologies in the teaching-learning process is one of the lines Cuban Health System has drawn in medical-science students. Anatomy is one of the sciences integrating Morphophysiology discipline, and to facilitate its understanding the use of resources and strategies is necessary, among them educational software can be included.
Objective: to design a piece of software based on the anatomy of the musculoskeletal system of head and neck for first-year dentistry students of Pinar del Río.
Material and methods: a qualitative study was conducted where dialectical-materialist method was used to achieve the results. For the dialectics of its development process, theoretical-empirical methods along with in-depth study of the subject were considered, as well as type of platform to be used and criteria of specialists. Non-parametric descriptive and inferential statistical techniques were applied to process it.
Results: due to the need of strengthening students’ skills in the use of information and communication technologies, a piece of software for teaching the anatomy of the musculoskeletal system of head and neck was designed: Learning Anatomy through images, videos and texts.
Conclusions: a piece of software is a contribution to the teaching-learning process, which facilitates the independent and self-preparation work by means of the interaction with the content, feedback and evaluation using modern teaching aids, which responds to the acting approach of the future graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dianelys León Medina, Universidad Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciada en Enfermería. Especialista de Primer Grado en Anatomía Humana. Máster en Educación Médica superior. Asistente. Profesora principal de Morfofisiología II.

References

1. Linares Pons N, Verdecia Martínez EY, Álvarez Sánchez EA. Tendencias en el desarrollo de las TIC y su impacto en el campo de la enseñanza. Rev Cubana de Ciencias Informáticas[Internet]. 2014[citado 2014 abr 18]; 8(1):[aprox.9 pantallas]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2227-18992014000100008&script=sci_arttext

2. Vidal M, Gómez F, Ruiz M. Software educativos. Educ Med Super[internet]. 2010 mar[citado18 abr 2013]; 24(1): [aprox 7 pantallas]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100012&lng=es10

3. Ruiz Piedra AM, Gómez Martínez F. Software educativo y principios éticos. Educ Med Super[Internet]. 2013 jun[citado 2014 feb 11] ; 27(2): [Aprox 5 pantallas ]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200002&lng=es

4. Muñoz Flores J. El papel fundamental de Internet para el desarrollo de los entornos virtuales de aprendizaje y su impacto en la brecha digital. RMIE[Internet]. 2010[Citado 2013 mar 16]; 15(44): [aprox. 2 pantallas]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662010000100003&script=sci_arttext

5. Díaz E, Martínez V, Ramos Ramírez R. Mirada reflexiva al pensamiento médico educacional del Dr. Fidel Ilizástigui Dupuy. Edumecentro[Internet]. 2011[Citado 2014 mar 16]; 3(3): [aprox. 2 pantallas]. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3881016

6. Gutiérrez Maydata A, Wong Orfila T, Pérez de Armas A, Fanjul Losada N. Precedencia de contenidos de Morfofisiología en la enseñanza del examen físico en la carrera de Medicina. Rev edumecentro[Internet. 2012[Citado 2015 mar 16]; 4(2): [aprox. 4 pantallas]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742012000200004&script=sci_arttext

7. Sartoreto de Oliveira Martins SE, Costi Santarosa LM, Rodríguez DA. Tecnologías de la información y comunicación, TIC, en educación especial[Internet]. Alcalá: Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones; 2014. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=565958 [Citado 11 Nov 2012]

8. Amaro Cano MC. Un nuevo paradigma para la Universidad Nueva. Rev haban cienc méd[Internet]. 2010[citado 2013 nov 11]; 9(1): [aprox.2 pantallas]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2010000100016

9. Celaya Ramírez R, Lozano Martínez F, Ramírez Montoya MS. Apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación media superior. Revista Mexicana de investigación educativa[Internet]. 2010[Citado 2013 nov 12]; 15(45):[aprox. 3 pantallas]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662010000200007&script=sci_arttext&tlng=pt

10. Rosell Puig W, Domínguez López JC. Importancia y características fundamentales de la literatura docente. Educ Med Super[Internet]. 2010[Citado 2014 mar 16]; 24(3): [aprox. 4 pantallas]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412010000300009&script=sci_arttext

Published

2015-06-28

How to Cite

1.
León Medina D. Software of the musculoskeletal system. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Jun. 28 [cited 2025 Oct. 13];19(3):509-17. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2131

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES