The process of training research skills in medical students through the clinical method
Keywords:
Biomedical research, Methods, Medical education.Abstract
Introduction: the training of appropriate skills consists of reaching the structure of the object to turn it into a way of acting, as for the study of the object and the clinical method, which constitutes an essential approach for its achievement.
Objective: to support the clinical method and its utility in the training of research abilities in medical students.
Method: descriptive and cross-sectional study in which theoretical and empirical methods were used.
Results: 15% of professors have notions concerning the utility of the clinical method to train research skills, 98% expressed not to know how the clinical method can be used as a teaching method for this process. 100% of professors confirmed the non-use of this method for the development of oriented tasks. 96% of students said that their professors have not explained the importance of the clinical method in the training of research skills and confirmed the non-use of the same during this process (97%); 100% of them recognized the contribution that the clinical method would have on the process of training research skills.
Conclusions: the significance of the clinical method into the process of training research skills in medical students is corroborated.
Downloads
References
1. Macías Llanes ME, Díaz Campos N, Bujardón Mendoza A. Política científico-tecnológica y la gestión institucional en el Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud. Rev Hum Med. [revista en Internet]. 2014 [citado 21 jul 2015 ]; 14(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000200007
2. Escalona Veloz R. Observaciones sobre el artículo "Importancia del Método Clínico" Rev Cub de Sal Pub. [revista en Internet]. 2013 [citado 23 Agos 2015 ]; 39(2). Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/138
3. Garibay, L. “Calidad, eficiencia y pertinencia de la educación en una época de crisis económica”, Revista Universitas 2013, volumen 17, Nº 1 y 2, Caracas.
4. Vallaeys, François. “Responsabilidad Social Universitaria”: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las UNIVERSIDADES. Revista Educación Superior y Sociedad, 2008, 13(2), 191–220.
5. Vigotsky L. Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial “Pueblo y Educación”; 1982.p.24
6. Caraza KLC, Jde Ita R, Ramírez JFL . Desarrollo e implementación de un curso de investigación para estudiantes de ciencias de la salud: una propuesta para estimular la producción científica. [online]. 2015, [citado 15 mayo de 2015; 4(15) Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505715000228
7. Pérez Maya C. Las habilidades e invariantes investigativas en la formación del profesorado. Una propuesta metodológica para su estudio. Revista Pedagogía Universitaria. 2012; 4(2).
8. Guerrero ME. Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología. 2007; 10(2): 190-192.
9. Montes de Oca N, Machado E, Mena A. El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria; 2008; 13(1): 156-180.
10. Morales Martínez CI, Nadchar Rodríguez O, Santander Montes AJ. Principales dificultades en el desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina. III Jornada de Educación Médica. [Internet]. 2013 [citado 25 abril 2015]. [aprox. 10 p.] Disponible en: http://edumedhabana2013.sld.cu/index.php/edumedhabana/2013/paper/view/80/147
11. González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches ME. Estrategia curricular para la formación de habilidades investigativas en el médico general básico. EDUMECENTRO [Internet]. 2011 [citado 7 Mayo 2015]; 3(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/107/217
12.Willison J. Multiple contexts, multiple outcomes, one conceptual framework for research skill development in the undergraduate curriculum. Council onUndergraduateResearchQuarterly. 2009; 29 (1): 10-14. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjsmu695qnKAhWPth4KHef8DbcQFggcMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.adelaide.edu.au%2Frsd%2Fevidence%2Frelated-articles%2Fwillison_2009_CURQ_29_3_.pdf&usg=AFQjCNFx7D3vIiOTWtMgzwJLCx13fTbCBg&cad=rja
13.Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez EF. Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Revista Humanidades Médicas[serie en Internet]. 2011[citado 10 Ene 2015]; 11(3). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/127/81
14. González-Capdevila O, González-Franco M, Cobas-Vilches M. Las habilidades investigativas en el currículo de Medicina. Una valoración diagnóstica necesaria. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2010 [citado 30 Sep 2015 ]; 2(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/75
15. Álvarez de Zayas C. Didáctica: La escuela en la Vida. 3 ed. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2000. p.18-27.
16. Pegudo Sánchez A, Cabrera Suárez M, López Gómez E, Cruz Camacho L. Estrategia pedagógica para desarrollar habilidades investigativas en asesores de trabajo de investigación científico estudiantiles. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 7 Feb 2015];4(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/159/321
17. Pérez Faure N, Zamora Rodríguez M, Rodríguez Rodríguez L. El método clínico: una vía para formar valores en los estudiantes de Medicina EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 7 Agos 2015]; 7(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742015000100015&script=sci_arttext
18. Uriarte Méndez AE , Pérez Pintado E, Pomares Pérez YM. El razonamiento clínico llevado a la historia clínica. Un punto de vista diferente. MEDISUR. [Internet]. 2015 [citado 26 Mayo 2015 ];13(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2992/1797
19. González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches ME. Las habilidades investigativas en el currículo de medicina. Una valoración diagnóstica necesaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2010 [citado 10 Abril 2015 ];2(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en:
http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/75/153
20. Báltica Cabieses V ,Margarita Bernales P. El potencial de las variables latentes investigación en Salud Rev Med Chile [online].2015,[citado 30 Jul 2015]:.25(2).Disponible en:http://www.scielo.cl/pdf/rmc/v143n6/art19.pdf
21. Alberto Alfonso A, Laucirica Hernández C, Mondejar Rodríguez J. El método clínico frente a las nuevas tecnologías. Revista Médica Electrónica. [revista en Internet]. 2014 [citado 30 Junio 2015 ]; 36(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242014000400012&script=sci_arttext
22.Capote Fernández MM, Campello Trujillo LE, Sobrino Báez GE, Alemán González L. El estudiante y la actividad científica. III Congreso Regional de Medicina Familiar Wonca Iberoamericana-CIMF. X Seminario Internacional de Atención Primaria de Salud. San Miguel del Padrón. Enero-febrero, 2012. [Internet]. 2012 [citado 22 Mayo 2015]. Disponible en: http://www.cimfcuba2012.sld.cu/index.php/xseminarioAPS/2012/paper/viewFile/264/138
23. Corona Martínez LA. La formación de la habilidad toma de decisiones médicas mediante el método clínico en la carrera de Medicina. [Tesis]. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Cienfuegos: CEDEDS- UC; 2008.
24. Salas Perea R S. Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educación Médica Superior. 2013; 27(1).

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/