Didactic conception for the development of the critical thinking in Medicine professionals

Authors

  • Taimy Breijo Wooroz Centro de Estudios en Ciencias de la Educación Superior. CECES. Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.
  • Jose Vladimir Mauri Estevez Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.
  • Ismary Fabé González Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.
  • Roberto Machín Medina Policlínico Docente "Pedro Borrás Astorga". Pinar del Río.

Keywords:

Thinking, Teaching, Medical education, History.

Abstract

Introduction: the current worldwide society is having a rapid development in scientific and technological knowledge, which requires the training of a skilful professional supported on the educational system of the University of Medical Sciences and from a critical perspective, who will be able to understand the context in order to transform it.

Objective: to support a comprehensive, systemic and contextualized didactic concept of the teaching and learning process of the History of Cuba, aimed at developing the critical thinking in health care professionals.

Material and methods: a scientific research study of the teaching-learning process to teach the subject of History of Cuba in order to develop the critical thinking was carried out by means of the materialist-dialectical method and cultural historical epistemological approach, which is assumed as a general method underlying the theoretical methods that enable the study and systematization of the theoretical and methodological foundations of the teaching-learning process of this subject and  taking as the most important objective the development of the critical thinking in medicine professionals.

Results: this study allowed determining the theoretical basis and possible scientific ideas that support a comprehensive, systemic and contextualized didactic concept for the teaching-learning process of the History of Cuba aimed at developing the critical thinking along with a scientific-didactic approach.

Conclusions: the didactic concept of the teaching-learning process to teach the subject of History of Cuba demonstrates the growing role of History as a science to encourage the development of the critical thinking as an advanced structure of reasoning, and its social contribution to prepare high-quality medicine specialists, increasing this way their professional competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taimy Breijo Wooroz, Centro de Estudios en Ciencias de la Educación Superior. CECES. Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Profesora Titular: Profesora Investigadora. Doctora en Ciencias de la Educación

Jose Vladimir Mauri Estevez, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Profesor de Historia de Cuba. Licenciado en la Educación. Profesor Auxiliar Máster en Ciencias de la Educación.

  

Ismary Fabé González, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río.

Profesora de Marxismo y Economia Política. Profesora Titular.. Doctora en Ciencias de la Educación

Roberto Machín Medina, Policlínico Docente "Pedro Borrás Astorga". Pinar del Río.

Médico General. Especialista de primer grado en Medicina General Integral. Profesor Asistente.

   

References

1. Betto F. Educación crítica y protagonismo cooperativo. Conferencia especial Pedagogía 2015; 2015. La Habana: Congreso Pedagogía 2015: Acta de la Conferencia.

2. Constantinov F. Fundamentos de la Filosofía Marxista-Leninista. Materialismo Histórico. Parte I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1985. p. 185-6.

3. Leontiev A. Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1981. P. 63-8.

4. Díaz Domínguez T. La didáctica en la formación por competencias: una visión desde el enfoque científico crítico y de la escuela de desarrollo integral. I Encuentro Internacional de Educación Superior y Formación por Competencias). Medellín, Colombia; 2005. p. 5-8.

5. Álvarez de Zayas RM. Hacia un currículo Integral y contextualizado. La Habana: Academia. 1997; 256(-): 23.

6. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EA, Fernández Sacasas JA, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2014 Jun [citado 2016 Feb 05]; 28(2): [Aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013&lng=es.

7. Romero Ramudo M. Didáctica de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2006. p. 4-8.

8. Romero Ramudo M. Didáctica desarrolladora de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2010. p. 87-9.

9. Rodríguez AV, Pérez EV. Estrategia didáctica para estimular la educación de la personalidad en estudiantes de Licenciatura en Psicología. Educación Médica Superior [Internet]. 2015 [citado 2016 Feb 5]; 29(2): [Aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/560

10. Calle Álvarez GY. Las habilidades del pensamiento crítico durante la escritura digital en un ambiente de aprendizaje apoyado por herramientas de la web 2.0. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe. [Internet]. 2014 [Citado 2016 Feb 05]; 12(1): [Aprox. 18 p.] Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v12n1/v12n1a03.pdf

11. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009. P. 17-62.

12. Toledo Jofré MI, Magendzo Kolstrein A, Gutiérrez Gianella V, Iglesias Segura R. Enseñanza de 'temas controversiales' en la asignatura de historia y ciencias sociales desde la perspectiva de los profesores. Estudios pedagógicos (Valdivia). [Internet]. 2015 [Citado 2016 Feb 05]; 41(1): [Aprox. 17 p.] Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052015000100016&lng=es&tlng=pt. 10.4067/S0718-07052015000100016

13. Kuhn D, Hemberger L, Khait V. La argumentación dialógica como puente para el pensamiento y la escritura argumentativa. [Internet]. 2016 [Citado 2016 Feb 05]; 39(1): [Aprox. 23 p.] Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiK5Ir6ga_MAhUIVz4KHdyeDUAQFggfMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.tandfonline.com%2Fdoi%2Fpdf%2F10.1080%2F02103702.2015.1111608&usg=AFQjCNGZNhgz40BdWNZCkPwEYHYYRGngtA

14. Olivares Olivares SL, Heredia Escorza Y. Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. RMIE [Internet]. 2012 [Citado 2016 Feb 05]; 17(54): [Aprox. 19 p.] Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662012000300004&script=sci_arttext

15. Díaz JP, Roque Bar A, Cristina Ortiz M. Autopercepción de habilidades de lectura crítica en estudiantes de ciencias de la educación. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”. [Internet]. 2016 [citado 2016 Feb 05]; 16(1): [Aprox. 22 p.] Disponible en: http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/1217/1084

Published

2016-11-15

How to Cite

1.
Breijo Wooroz T, Mauri Estevez JV, Fabé González I, Machín Medina R. Didactic conception for the development of the critical thinking in Medicine professionals. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Nov. 15 [cited 2025 Aug. 22];20(5):613-21. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2530

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES