Historical sketch of Pedro Raul Sanchez Rodriguez Teaching Polyclinic
Keywords:
History, Culture, Primary health care.Abstract
Introduction: the evolution of the health areas acquires a special significance revealing the trends and regularities of health care facilities where medical services are provided, analyzing their origins and results.
Objective: to describe the evolution of Pedro Raul Sanchez Rodriguez Teaching Polyclinic.
Material and methods: a pedagogical research was carried out at of Pedro Raul Sanchez Rodriguez Teaching Polyclinic from Pinar del Rio municipality during the period from January to February 2016. Dialectical materialist method was used, which allowed the use of theoretical, empirical and statistical (descriptive) methods. Among the first group the historical-logical and systemic-structural methods, and in the second group testimonies and interviews were included; preserving the medical ethics and having the required informed consent of the witnesses.
Results: the review of the martyr Pedro Raul Sanchez Rodriguez was described. The results of health indicators in 2015 were qualitatively higher. The chronology of directors amounts to 19, and the predominant period of time in the direction was from one year to 10 leaders (57.8%). The results achieved by the scientific and teaching indicators achieved by the polyclinic in 2015 showed high rates.
Conclusions: defining the evolution of the health area constitutes a source of historical knowledge for workers, students and the community.
Downloads
References
1. García Pérez AA, García Bertrand F. La medicina preventiva en la atención primaria de salud. RevHabanCiencMéd [Internet]. 2012 [citado 2016 Mar 20]; 11(2):308-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es
2. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación en el trabajo y el individuo como principal recurso para el aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 Abr [citado 2016 Mar 20]; 6(1):6-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100002&lng=es
3. Vivas Bombino L, González Tapia M, Barreto García AJ, Vento Pérez RA, Godoy del Llano A. La tutoría de los alumnos de sexto año de medicina en la Sede Universitaria Municipal pinareña. Breve enfoque de un gran problema. MEDISAN [Internet]. 2013 May [citado 2016 Mar 20]; 17(5): [Aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192013000500020&lng=es
4. Díaz Dorado C, Llerena Bermúdez FM, Núñez Martínez MC, Menéndez Rodríguez G, González Pérez L. La superación de los tutores como premisa en la formación de profesionales. Perfil Servicios Farmacéuticos. Medisur [Internet]. 2012 [citado 2016 Mar 20]; 10(3): [Aprox. 18 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewFile/2194/7252
5. Madiedo Oropesa A, Aguado Ibarra M, Gómez Guerra Diana B, Ramírez Pérez N, Núñez Díaz B de la C. Desempeño del tutor en la formación del médico general. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Oct [citado 2016 Mar 20]; 17(5): [Aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000500013&lng=es
6. Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Lineamiento 159. La Habana: PCC; 2012.
7. Asociación Médica Mundial. Declaración de la AMM sobre los Determinantes Sociales de la Salud. Adoptada por la 62ª Asamblea General de la AMM, Montevideo, Uruguay. [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 20]. Disponible en: http://www.wma.net/es/30publications/10policies/s2/index.html
8. World Health Organization. Rio Political Declaration on Social Determinants of Health. Rio de Janeiro, Brasil. [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 28]. Disponible en: http://www.who.int/sdhconference/declaration/Rio_political_declaration.pdf?ua=1
9. Báez Pérez EG. La investigación educacional: una necesidad para el desarrollo. RevMed Electrón [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 28];33(2):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.revmatanzas.sld.cu/revistamedica/ano2011/vol2 2011/Editorial.htm
10. Carrizo Estévez JD, González Bravo M. La Universidad del siglo XXI y la formación de recursos humanos en salud. Rev Congreso Universidad [Internet]. 2012 [citado 2016 Mar 28];1(2):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/article/viewFile/75/61
11. Bustamante Alfonso LM, Arocha Mariño C, Pérez Piñero J, Barrosos Romero Z. Caracterización de la evaluación profesoral en los centros provinciales de la Escuela Nacional de Salud Pública. En: Investigaciones en servicios de salud en el sistema sanitario cubano 2001-2010. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2012.
12. Turiño Hurtado C, Cañizares Luna O, Saraza Muñoz N. Necesidades de aprendizaje gerenciales en jefes de departamentos docentes de la sede central. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 2016 Mar 28];5(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/211/425
13. Benítez Quevedo G, AbayDebs V, Monzón Torres L. Resultados en la superación de los cuadros matriculados en el Diplomado de Dirección en Salud en Camagüey. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2013 [citado 2016 Mar 28];39(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
14. Cires Reyes E, VicedoTomey AG, Prieto Marrero G, García Hernández M. La investigación pedagógica en el contexto de la carrera de Medicina. EducMedSuper [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 28]; 25(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
15. Vidal Ledo M, Hernández García L. Superación profesoral. EducMedSuper [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 28];25(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200017&lng=es
16. Espinosa Brito AD. Desde Hipócrates, la influencia del maestro ha sido esencial en laenseñanza del método clínico. EDUMECENTRO [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 28];3(1):[aprox. 7 p.]. Disponible en:http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/111/225
17. Álvarez Aguilar N, Marín Rodríguez C, Torres Bugdud A. La interacción tutor-estudiante en la Educación Superior. Un acercamiento a su diagnóstico. RevHumMed [Internet]. 2012 [citado 2016 Mar 28];12(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/341/157
18. Quintanilla Abad MC, Rodríguez Menéndez VS, Pérez de Corcho Martínez M, Quirós Cárdenas OL. Experiencias en la preparación pedagógica del claustro en la Facultad "Julio Trigo López", Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 2016 Mar 28]; 4(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/176/353
19. González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches ME. Estrategia curricular para la formación de habilidades investigativas en el médico general básico. EDUMECENTRO [Internet]. 2011 [citado 2016 Mar 28];3(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/107/217

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/