The independent study, perspectives at the current Cuban university

Authors

Keywords:

HIGHER EDUCATION,  TEACHING,  LEARNING.

Abstract

Introduction: independent study is an essential element in the Teaching Learning Process in today's Cuban universities, approachable from different perspectives, contributes to a correct orientation and preparation for the professional life of future university graduates.

Objective: disseminate the conceptions that Cuban university teachers have in relation to independent study, specifically their planning, orientation, evaluation, improvement and innovation.

Method: the analysis was based on the application of a survey for the collection of information to 85 teachers from five careers, two from the University of Medical Sciences and three from the University of Pinar del Río, the data collected were analyzed A non-parametric (Kruskal Wallis) analysis was carried out to analyze if there were significant differences between the participants considering the career in which they work and the years of experience

Results: the teachers surveyed expressed,very important, the questions that were asked in the survey, and that they are updated, with the trends observed in the current Cuban university, regarding the independent study of students. The highest scores are given to key elements such as the planning and orientation of the independent study. There are significant differences between the career where they work and the years of experience of teachers.

Conclusion: the success is that university teachers, to a large extent, pay special attention to the intimate relationship between planning, orientation, implementation, control, improvement and innovation of independent study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tomás Castillo Estrella, . Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

Wilmer Valle Castañeda, Universidad de Pinar del Río

Departamento de Educación Primaria, Profesor de Matemática

References

1. García González MC, Varela de Moya Humberto S, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en laeducación médica superior. Revista Humanidades Médicas. [Internet]. 2015 [citado 2017 ene 15]; 15(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200008&lng=es.

2. Guerra Menéndez J, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez MJ, Fonte Hernández T, Rodríguez Ramos S. Intervención pedagógica para la dirección del trabajo independiente en Morfofisiología. Revista EDUMECENTRO. [Internet] 2015 [citado 2017 feb 18]; 6(1): Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/298

3. Franco Pérez PM. El trabajo independiente, una forma de reforzar el valor responsabilidad en los estudiantes universitarios. Revista EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 2017 feb 18]; 4(3): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es

4. Silvina Lozano FS, Coscarelli N, Sergio S. Estudio sobre la capacidad para el aprendizaje autónomo y análisis crítico de los ingresantes a la Facultad de Odontología de la U.N.L.P [Internet]. Facultad de Odontología. U.N.L.P.- La Plata – Provincia de Buenos Aires; 2015. Disponible en: https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjEtN2ztuPTAhVK4CYKHaX7C7wQFgggMAA&url=https%3A%2F%2Finfoeuna2015.files.wordpress.com%2F2016%2F08%2F07-trabajo-completo-euna-riurhc-2015-saporitti-f2.docx&usg=AFQjCNG8ftqCELgNeUD41xF36pc9ROB98Q

5. Ramirez E .Guía de Ciencias Sociales [Internet]. nov 2014 [Citado 2016 dic 13]. Disponible en: https://www.slideshare.net/elizabethramirez549436/guia-cienciassociales

6. García González MC, Varela de Moya H S, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en la educación médica superior. Revista Humanidades Médicas [Internet]. 2015 [citado 2017 feb 18]; 15(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200008&lng=es.

7. Gómez Ruiz MA, Rodríguez Gómez G, Ibarra Sáiz MS, Developing the e-Learning-oriented e-Asessment.e-Journal of Educational Research, Assessment and Evaluation [Internet].2013 [citado 2017 feb 18]; 19(1): Disponible en: http://www.uv.es/relieve/v19n1/RELIEVEv19n1_1eng.pdf

8. Quesada Serra V, Rodríguez Gómez G, Ibarra Sáiz MS. Planificación e innovación de la evaluación en la Educación Superior: la perspectiva del profesorado. Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2017 [citado 2017 mar 20]; 35(1):[aprox.17p].Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/view/239261/205991.

9. Rodríguez González LJ. El estudio independiente [Internet]. 2015 [Citado 2017 sep 21]. Disponible en: http://enteratecardel.com.mx/2015/05/14/el-estudio-independiente-y-el-trabajo-colaborativo/

10. Anónimo [Internet]. n.d. Guía de Geografía. [Citado 2016 ene 15]. Disponible en: http://www.cemsa.edu.mx/GUIA_GEOGRAFIA.pdf

11. Londoño-Toro B, Torres-Villareal ML. ¿Podrán las acciones populares colombianas sobrevivir a los recientes ataques legislativos y jurisprudenciales? Revista Universitas [Internert]. 2012 [citado 2017 mar 20]; 124:[aprox.24p]. Disponible en:http://www.scielo.org.co/pdf/vniv/n124/n124a10.pdf

12. Venegas D .Estrategias didácticas de aprendizaje [Internet]. 2014 [Citado 2016 may 20]. Disponible en: http://dvanegasnavisaf.blogspot.com/2014/04/estrategias-didacticas-de-aprendizaje.html

13. Stagnaro D, Bottino V, Fernández N. Iniciación Universitaria [Internet]. ene 2016 [Citado 2016 may 20]. Disponible en: http://www.untdf.edu.ar/uploads/archivos/CIU_2016_1453987576.pdf

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
Castillo Estrella T, Valle Castañeda W. The independent study, perspectives at the current Cuban university. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Sep. 6];21(6):860-7. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3133

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES