Analysis of the programme of study of Clinical Operation in Dentistry

Authors

  • Rosalina Vinent González Filial Provincial de Estomatología. Pinar del Río. Cuba.
  • Miguel Gómez Cruz Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

Keywords:

PROFESSIONAL EDUCATION/methods, PROGRAMS OF STUDY, TEACHING.

Abstract

Introduction: the programme of study of disciplines or teaching subjects is an important part in Higher Education; however, they not always come up under pedagogical and scientific criteria, but at experts’ criteria or historical trends. Clinical Operation subject is placed in the clinical cycle of the syllabus of Dentistry. This programme of study contributes to the general objectives of the specialty and to the different curricular strategies along with its particular contribution to the learning of dentistry diseases in adult patients. A thesis project is carried out to elaborate a system of teaching tasks in this subject, thus to increase the quality of the graduate, therefore this article begins with the analysis of the program of study.

Objective: to socialize the analysis performed by the authors of the program of study for Clinical Operation subject in the dentistry studies.

Method: the empirical method of documentary review of the program of study for Clinical Operation subject on the third academic year of the dentistry studies was used. In addition, logical procedures of thought (analysis-synthesis and induction-deduction) were used.

Results: the program of study analyzed is adjusted in its objectives, contents and evaluation to the model of professional to be trained; nevertheless, it requires to be perfected.

Conclusions: the current Clinical Operation program of study achieves the internal systematic coherence of the objectives of the subject, which allows increasing the quality of the integration of the teaching and assistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalina Vinent González, Filial Provincial de Estomatología. Pinar del Río. Cuba.

Estomatóloga. Especialista de Primer Grado en EGI. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesora Auxiliar.

Miguel Gómez Cruz, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor asistente.

References

1. Vila Morales D, Hernández Fernández H. Propuesta de un perfil profesional para el diseño del doctorado curricular colaborativo en estomatología. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2013 Mar [citado 2016 Ene 12]; 50(1): [Aprox. 22 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072013000100011&lng=es

2. García Milián AJ, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Revista Educación Médica [Internet]. 2015 [citado 3 Ene 2016]; 29(2): [Aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/382/251

3. Capote Fernández MM, Campello Trujillo LE, Sobrino Báez GE, Alemán González L. El estudiante y la actividad científica. San Miguel del Padrón. Enero-febrero, 2012. [Internet]. III Congreso Regional de Medicina Familiar Wonca Iberoamericana - CIMF X Seminario Internacional de Atención Primaria de Salud Versión Virtual 1; La Habana: Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Miguel Enríquez”; 2012. [citado 2016 Ene 12]; [Aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.cimfcuba2012.sld.cu/index.php/xseminarioAPS/2012/paper/viewPDFInterstitial/264/138

4. Alfaro M, Daudinot L, Roche A, Ventura MI, Salamanca L. Vicerrectoría de desarrollo. Programa de la asignatura: Operatoria Clínica; 2010.

5. Ruiz Hernández A, Cobas Vilches ME, Veloz Fariña M, García Gómez X, González Neira A. Acciones metodológicas para el perfeccionamiento de la educación en el trabajo en Operatoria Clínica. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 2017 Mayo 31]; 6(Suppl 1): 61-75. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000400006&lng=es

6. Roméu Escobar MR, Díaz Quiñones JA. Valoración metodológica de la confección de temarios de exámenes finales de Medicina y Estomatología. Educación Médica Superior. [Internet]. 2015 [citado 12 Ene 2015]; 29(3): [Aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412015000300011&script=sci_arttext&tlng=pt

7. Besio Rollero MF. La necesidad de una fundamentación antropológica de la ética médica. ARS MEDICA Revista de Medicina [Internet]. 2015 [citado 5 Ene 2016]; 40(1): [Aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.arsmedica.cl/index.php/MED/article/view/30 /10

8. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Estomatología. Comisión Nacional de Carrera. Modelo del Profesional. Para la formación de Estomatólogos. Plan de estudios "D". La Habana: MINSAP; 2010.

9. Peña Abraham M, Arada Rodríguez A, Herrera Miranda G, Rodríguez González Y, González Ungo E. Software educativo para el desarrollo de habilidades práctico-profesionales en la asignatura de Ginecología y Obstetricia. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2015 [citado 12 Oct 2015]; 19(1): [Aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article /view/1769

10. Trujillo Saínz ZC, Guerra Pando JA, Henríquez Trujillo D. El examen estatal, referencia de utilidad en la labor metodológica del colectivo de carrera en la especialidad de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2012 Jun [citado 2013 Abr 04]; 16(3): [Aprox. 18 p.] isponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942012000300019&lng=es.

11. Artiles Monteagudo M, Artiles Rivero, Rodríguez Gómez F. El estudio de casos como método problémico en ciencias médicas: una experiencia necesaria. EDUMECENTRO, Revista Educación Medica del Centro [Internet]. 2016 [citado 15 Ene 2016]; 8(1): [Aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/download/633/pdf_131

12. Vicente Odio E, Almaguer Delgado A, García Rodríguez R. Consideraciones de la enseñanza del método clínico en la formación médica superior. Revista Educación Médica [Internet]. 2015 [citado 11 Ene 2016]; 29(1): [Aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100017

13. Álvarez de Zayas C. La pedagogía como ciencia. (Epistemología de la Educación). La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1998. p. 23.

14. Castro Bosch M, Espinosa Rodríguez R, Pujals Victoria N, Durán García F, Díaz Cruz LM. Integración de lo social en los procesos de atención de salud y de formación del profesional de salud. Educ Med Super [Internet]. 2012 mar [citado 2015 jul 06]; 26(1): 103-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100011

15. Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educación Médica Superior. [Internet]. 2013 [citado 12 Ene 2015]; 27(1): [Aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100012

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
Vinent González R, Gómez Cruz M. Analysis of the programme of study of Clinical Operation in Dentistry. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Sep. 5];21(6):927-35. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3217

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES