The extension training of the Cuba History for students of Medical Sciences

Authors

  • Nery de la Caridad Concepción Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Zenobia de la Caridad Trujillo Saínz Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río
  • Taymi Breijo Worozs Universidad Hermanos Saíz de Pinar del Río
  • Yerelis Alfonso González Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río
  • Daimy Henríquez Trujillo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

TEACHING, MEDICAL EDUCATION, HISTORY.

Abstract

Introduction: university extension program arises as a consequence of a historical process aimed at achieving the opening and democratization of university institutions. In its curricular and extracurricular dimension it assumes socio-political approaches.

Objective: to design a pedagogical strategy to improve the process of extension programs for the students of the University of Medical Sciences by means of the teaching-learning process of History of Cuba.

Method: qualitative methods of information, through interviews to 21 professors of History of Cuba discipline in the School of Medicine at Pinar del Rio University of Medical Sciences and the studies of historical documents.

Results: 100% of the professors state that in Cuba there are personalities of history with advanced thinking about the humanistic health, salubriousness, and social policies. The strategy proposes the study of the thoughts of Félix Varela, Finlay, José Martí and Fidel Castro.

Conclusions: the strategy consists of workshops, courses, seminars, an interactive panel of didactic-educational values, the political and ideological values needed in current scientific-technical conditions are influencing on the depersonalization of Cuban ideology, the aspects related with the achievements of Cuban ideology  must be reinforced in the ways of acting of the future health professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nery de la Caridad Concepción Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciada en Historia y Ciencias Sociales. Profesora Auxiliar e Investigadora Agregada

Zenobia de la Caridad Trujillo Saínz, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Doctora en Estomatología. Especialista en Bioquímica clínica. Profesora Auxiliar y Consultante, MsC. en Educación Medica Superior.

Taymi Breijo Worozs, Universidad Hermanos Saíz de Pinar del Río

Licenciada en Historia y Marxismo. DrC. Pedagógicas. Profesora Titular.

Yerelis Alfonso González, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Historia. MsC. Educación Médica Superior. Profesora Auxiliar.

Daimy Henríquez Trujillo, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciada en Enfermería. MsC. Enfermería. Profesora Auxiliar.

References

1. Cano Manoni JA. La Extensión Universitaria en la transformación de la Universidad Latinoamericana del siglo XXI: disputas y desafíos .Editorial CLACSO, Buenos Aires 2014

2. Concepción Pérez NS, Trujillo Sainz ZC. La extensión universitaria como vía para fortalecer el trabajo educativo en la UCM de Pinar del Río. Rev. Ciencias Médicas [internet]. 2014 [citado 2017 may 17];18(5):852-62. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1491/html_2

3. Del Huerto Marimón ME. La extensión universitaria desde una perspectiva estratégica en la Gestión Integral de la Universidad Médica contemporánea. Educ Med Super [internet]. 2012 [citado 2017 may 17]; 26(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400006

4. Salas Perea RS. Propuesta estratégica para la evaluación del desempeño laboral en los médicos en Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2010 [citado 2017 jun 11]; 24(3): [Aprox. 30 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300011

5. Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educ Med Super [Internet]. 2013 Mar [citado 2017 junio 11]; 27(1): [Aprox. 20 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100012&lng=es

6. Vidal Ledo M, Pujals Victoria NI, Álvarez Lazarique ME. Satisfacción con la formación del profesional en Sistemas de Información en Salud. Educ Méd Sup [Internet]. 2017 [citado 2017 Jun 11];31(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/959

7. Castro Ruz F. La Historia me absolverá [Internet]. 2017 [citado 2017 Jun 11]. Disponible en: http://www.radiorebelde.cu/26-julio-rebelde/lahistoriameabsolvera.html

8. Torres Cuevas E. Félix Varela: los orígenes de la ciencia y conciencia cubanas. La Habana: Editorial Ciencias Sociales; 1997. p.23

9. Salas Perea RS, Borroto Cruz ER. El Ingreso a la educación médica en el pensamiento de Fidel. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 2017 Jun 10];31(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1120/468

10. Barnet Astrid A. Prepararnos como martianos en los nuevos retos que se avecinan [Internet]. 2015 [citado 2017 Jun 11]. Disponible en: http://www.cubarte.cult.cu/es/article/21381

11. Barbón Pérez OG, Cepeda Astudillo L, Garcés Viteri L, Romero Rojas HH. El pensamiento educativo de Fidel Castro Ruz como formador de valores internacionalistas en los profesionales de la salud. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 2017 Jun 11];31(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1054

12. Salas Perea RS, Borroto Cruz ER. El Ingreso a la educación médica en el pensamiento de Fidel. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 2017 Jun 10];31(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1120

13. Vela Valdés J, Fernández Sacasas JA, Álvarez Sintes R. Política de formación médica para la atención primaria de salud y el papel de la asignatura Medicina General Integral en el currículo. Educ Med Super [Internet]. 2012 Jun [citado 2017 jun 11]; 26(2): 259-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200009&lng=es

14. Suárez Rosas L. El silencio epidemiológico y la ética de la Salud Pública Cubana. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2013 Jun [citado 2017 jun 11]; 39(3):524-39. Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/download/5/7

Published

2017-12-28

How to Cite

1.
Concepción Pérez N de la C, Trujillo Saínz Z de la C, Breijo Worozs T, Alfonso González Y, Henríquez Trujillo D. The extension training of the Cuba History for students of Medical Sciences. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Dec. 28 [cited 2025 Aug. 1];22(1):142-8. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3232

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES