Learning to learn at current Cuban university

Authors

  • Wilmer Valle Castañeda Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Cuba. http://orcid.org/0000-0002-9257-2422
  • Clar Yurina Núñez castillo Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado. Pinar del Río, Cuba.
  • Alexander Quinzan King Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado, Pinar del Río, Cuba.
  • Maydelín González Márquez Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Cuba.

Keywords:

LEARNING, MEDICAL EDUCATION, UNIVERSITIES.

Abstract

ABSTRACT

Introduction: Cuban Higher Education and in particular Higher Education for Health Sciences are involved in a process of improvement in order to develop the relevance and quality of their graduates, where learning to learn is essential.

Objective: to socialize the results of the applied survey to verify that university students learn how to learn in the light of the new changes in Higher Education.

Method: the analysis was based on the application of a survey with a reliability index of 0.969, and on the results of a descriptive analysis using the means, standard deviation and the correlation between the different indicators.

Results: the students surveyed provided high scores to each of the indicators, showing that university students, particularly those of the Health Sciences, learn how to learn from their first academic year.

Conclusion: regardless of whether university students master their individual learning strategies, professors should be mediators between the acquisition of knowledge and skills regarding learning to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilmer Valle Castañeda, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Profesor General Integral. Máster en Educación. Instructor.

Clar Yurina Núñez castillo, Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado. Pinar del Río, Cuba.

Médica. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Oftalmología. Profesora Auxiliar.

Alexander Quinzan King, Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado, Pinar del Río, Cuba.

Médico. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Oftalmología.

Maydelín González Márquez, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Educación Primaria. Máster en Educación. Profesora Auxiliar.

References

1. García González CM, García Rodríguez A, Muñoz Piverno R, Quintana Álvarez L. Aprender a aprender para Ingenieros Industriales. Análisis teórico y resultados del diagnóstico. Referencia Pedagógica [Internet]. 2014; 1. Disponible en

http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/download/37/47

2. Martín Sospedra DR. La formación docente universitaria en Cuba: Sus fundamentos desde una perspectiva desarrolladora del aprendizaje y la enseñanza. Estudios pedagógicos. [Internet] 2015. [Citado 14 Feb 2016]; 41 (1):337 - 349. Disponible en http://www.scielo.cl/pdf/estped/v41n1/art20.pdf

3. Zimmerman BJ. From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive career path. Educational psychologist. . 2013; 48(3) 135 - 147. Disponible en www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00461520.2013.794676

4. García Montero I. LA EDUCACIÓN ACTUAL ANTE LAS NUEVAS EXIGENCIAS DE LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO [Internet]. Docplayer. 2002. Disponible en: http://docplayer.es/147683-La-educacion-actual-ante-las-nuevas-exigencias-de-la-sociedad-del-conocimiento.html

5. Palacios EG. Aprender a aprender. Revista Para ampliar la mirada. [Internet] 2013; [citada: 17 de marzo 2017] Disponible en: https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwizuevTiu3UAhWDeCYKHRHzDQUQFgggMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.journals.unam.mx%2Findex.php%2Feutopia%2Farticle%2Fdownload%2F42264%2F38420&usg=AFQjCNFRSzS9S_69W_N42W82xYH04Tw3-w

6. González Molina S. Curso de formación docente. Ejercicio de reflexión [Internet]. 2015. Disponible en: http://web.usbmed.edu.co/usbmed/CURSO_DOCENTE/PORTAFOLIO11/G11CALI_SHIRLEY_GONZALEZ_CASA_REFLEXION.pdf

7. García González M, García Rodríguez A, Muñoz Piverno R, Quintana Álvarez L. Aprender a aprender para ingenieros industriales. Análisis teórico y resultados del diagnóstico. Revista referencia pedagógica. [Internet] 2014; [citada: 17 de marzo 2017] V (1); 16 - 29. Disponible en URL: https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiW8ej8-cTUAhVDNSYKHVHNDeIQFggmMAA&url=http%3A%2F%2Frrp.cujae.edu.cu%2Findex.php%2Frrp%2Farticle%2Fdownload%2F37%2F47&usg=AFQjCNGUBa_-cLJ5LaEKW0n7f6A_5wiHcg

8. Rivera JSA. Facultad de Ciencias y Humanidades [Internet]. Issuu Publisher Plans. 2015. Disponible en: https://issuu.com/yancy9/docs/facultad_de_ciencias_y_humanidades

9. Bahamón JH. El aprendizaje individual permanente: ¿Cómo lograr el desarrollo de esta capacidad de los estudiantes? Serie Cartillas docentes [Internet]. 2015. Disponible en: https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/930/2/Aprendizaje_individual_permanente.pdf.txt

10. Rodríguez ÁP. Superación metodológica del profesor a tiempo parcial en el modelo pedagógico semipresencial. [Internet]. 2012. Disponible en: http://muchosapuntes.com/apuntes/superacin-metodolgica-del-profesor-a-tiempo-parcial-en-el-modelo-pedaggico-semipresencial.html

11. Zimmerman BJ. From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive career path. Educational psychologist. [Internet]. 2013. [citado 13 marzo 2016]; 48(3) 135 - 147. Disponible en https://www.researchgate.net/profile/Barry_Zimmerman/publication/263080929_From_Cognitive_Modeling_to_Self-Regulation_A_Social_Cognitive_Career_Path/links/55ddf67d08ae45e825d39539/From-Cognitive-Modeling-to-Self-Regulation-A-Social-Cognitive-Career-Path.pdf

12. Martínez YD, Pla RL. Exigencias didácticas del curso Defensa Civil impartido en la carrera de Medicina de la Universidad de Ciego de Ávila. Revista Electrónica Educare. [Internet]. 2017. [citado 14 Feb 2016]; 21(1). Disponible en

http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582017000100025

13. Gallego LV, Yániz C, Achurra C, Iraurgi J. Learning competence in university: development and structural validation of a scale to measure. Revista de Psicodidáctica. [Internet]. 2013. [Citado 10 Ene 2017]; 18(2), 357 – 374. Disponible en:

https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwixvpDy-sTUAhXIVyYKHQvZChAQFggpMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ehu.eus%2Fojs%2Findex.php%2Fpsicodidactica%2Farticle%2Fdownload%2F6470%2F6344&usg=AFQjCNGNpz47MkV9gdFrAYybptvaPDBMJQ

14. Salmerón H, Gutiérrez C. La competencia para aprender a aprender y el aprendizaje autorregulado. Posicionamientos teóricos. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. [Internet]. 2012[citado 10 Ene 2007]; 16(1), 5 - 13. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART1.pdf

15. Muñoz San Roque I, Martín Alonso JF, Prieto Navarro L, Uros Sanz B. Autopercepción del nivel de desarrollo de la competencia de aprender a aprender en el contexto universitario: propuesta de un instrumento de evaluación. Revista de Investigación Educativa. [Internet]. 2016. [citado 14 Feb 2016]; 34(2):7. Disponible en DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.235881

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
Valle Castañeda W, Núñez castillo CY, Quinzan King A, González Márquez M. Learning to learn at current Cuban university. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Sep. 6];21(6):908-15. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3237

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES