Didactic model for software design in the studies of Health Information Systems

Authors

  • Mayenny Linares Río Facultad de Ciencias Médicas. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba
  • Milagros Aleas Díaz Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive. Pinar del Río. Cuba.
  • Juan Alberto Mena Lorenzo Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar del Río. Cuba.

Keywords:

SOFTWARE DESIGN, TEACHING, LEARNING, STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS.

Abstract

Introduction: in the field of education, the use of models is becoming more frequent as an essential instrument to transform school practice and enrich its theoretical heritage. In the subject of Engineering and Software Management, it is essential because complex and extensive procedures are taught which are not always easily understood by the student; as a result the professors must assume new challenges in their teaching process.

 

Objective: to design a didactic model for the improvement of the teaching-learning process of the Engineering and Software Management subject, facilitating to the students of the specialty of Information Systems in Health at Pinar del Río University of Medical Sciences, the application of contents associated with the design of software to the solution of professional problems.

 

Method: this is a descriptive research; the theoretical methods were used as main procedures: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, modeling and systemic approach, within the empirical level the documentary analysis for the revision of the normative documents of this university study was applied.

 

Results: a didactic model was achieved orienting the professors in the field of software design education, taking into account all the didactic components of the interdisciplinary and transdisciplinary process.

 

Conclusion: this model has been structured by integrating motivation, content learning and the development of skills, values and qualities necessary for the professional training of professors of Informatics, taking advantage of the potential of Information and Communication Technologies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayenny Linares Río, Facultad de Ciencias Médicas. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba

Licenciada en Educación en la especialidad de Matemática y Computación. Máster en Nuevas Tecnologías de la Informática y las Comunicaciones para la Educación. Profesor Asistente

Milagros Aleas Díaz, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación en la especialidad de Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Vicedecana de la Facultad de Informática. Profesora titular.

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación en la especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

1. Vidal Ledo M. Evaluación del diseño curricular del perfil de Gestión de Información en Salud de la carrera de Tecnología de la Salud. Educ Med Super [Internet]. 2008 Mar [citado 2017 Nov 16]; 22( 1 ). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000100006&lng=es.

2. de la Torre Vega G, Sánchez Hernández E, Cardona Sánchez OM, Castañeda Amondaray T. Evaluación y certificación de programas de estudio en el perfil Sistema de Información en Salud. MEDISAN [Internet]. 2012 Abr [citado 2017 Nov 16]; 16(4): 542-50. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192012000400008&lng=es.

3. Parra Vigo, I. Modelo Didáctico para contribuir a la Dirección Del Desarrollo de la Competencia Didáctica del Profesional de la Educación en Formación [Tesis]. La Habana: ISPEJV; 2002.

4. De Armas N, Valle A. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación; 2012.

5. Valle Lima, A. La investigación Pedagógica. Otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación; 2012.

6. Larmen J, Margendoller JR. Seven essentials for Project-Based Learning. Educational Leadership [Internet]. 2010 Sep [citado 2017 may 5]; 68(1):34-7. Disponible en: http://www.ascd.org/publications/educational_leadership/sept10/vol68/num01/Seven_Essentials_for_Project-Based_Learning.aspx

7. Hixson NK, Ravitz J, Whisman A. Extended professional development in project-based learning: Impacts on 21st century teaching and student achievement [Internet]. 2013 [citado 2017 may 5]. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED565466.pdf

8. Pérez Porto J, Gardey A. Definición de interdisciplinariedad [Internet]. 2012 [citado 2017 Sep 21]. Disponible en: https://definicion.de/interdisciplinariedad/

9. Abreu R, Soler J. Didáctica de la educación técnica y profesional [Internet]. 2014 ene [citado 2017 Sep 21]. Disponible en: https://es.scribd.com/document/345339926/LIBRO-DIDACTICA-DE-LA-ETP-pdf

10. Martínez Miguélez M. Conceptualización de la ransdisciplinariedad. POLIS [Internet]. 2007 [citado 2017 may 5]; 16. Disponible en: https://polis.revues.org/4623

11. Addine F, Calzado D, Páez V. Aproximación y contextualización de los contenidos didácticos y sus relaciones [tesis]. La Habana: ISPEJV; 1998.p.23

12. Hernández O. Sociedad y Educación para el desarrollo humano. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.

13. Gámez Iglesias A. Modelo de superación en cultura económica para los docentes en Cuba [internet]. 2013 [citado 2017 oct 12]. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/modelo-de-superacion-en-cultura-economica-para-los-docentes-en-cuba/

Published

2017-12-28

How to Cite

1.
Linares Río M, Aleas Díaz M, Mena Lorenzo JA. Didactic model for software design in the studies of Health Information Systems. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Dec. 28 [cited 2025 Dec. 11];22(1):161-70. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3312

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES