Process mapping of Pinar del Rio University of Medical Sciences

Authors

  • María de la Caridad Casanova Moreno Centro Provincial de Higiene , Epidemiología y Microbiología. Departamento de Promoción y Educación para la Salud.

Keywords:

EDUCATION, HIGHER, INSTITUTIONAL ORGANIZATION, STRATEGIES, QUALITY MANAGEMENT, FACULTY.

Abstract

In order to develop the process mapping of Pinar del Rio University of Medical Sciences, documentary reviews, meetings and interviews to executives, to the heads of university studies, departments, subjects, programs and heads of the services were conducted  to identify the processes completed, these were classified as strategic, substantive and supportive. Managers and workers were informed about the entire process. At the strategic level, six key processes were included, along with eleven in the substantive and ten ones in the supportive. A consensus process mapping was obtained, which was approved by the managers and workers as a preliminary step for the establishment of a management system to improve the processes within the organization.

 


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María de la Caridad Casanova Moreno, Centro Provincial de Higiene , Epidemiología y Microbiología. Departamento de Promoción y Educación para la Salud.

MÉDICO ESPECIALISTA II GRADO EN MGI y ENDOCRINOLOGÍA, PROFESORA TITULAR E INVESTIGADORA AUXILIAR, MÁSTER EN LONGEVIDAD SATISFACTORIA Y PROMOCIÓN Y EDUCACIÓN PARA LA SALUD DIPLOMADA EN: DIABETES MELLITUS, PIE DIABETICO, PROMOCIÓN DE SALUD, SALUD SEXUAL Y REPRODUCTIVA Y EDUCACIÓN MÉDICA SUPERIOR.

References

1. Salas Durazo I A. La acreditación de la calidad educativa y la percepción de su impacto en la gestión académica: el caso de una institución del sector no universirario en México. Rev Calidad en la educación [Internet]. 2013 Jun [citado 2017 Nov 16]; 38: 305-333. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652013000100009

2. Massiah Matute, J.: "Modelo de sistema de gestión de la calidad para instituciones de educación universitaria”, en Contribuciones a la Economía, marzo 2013, en www.eumed.net/ce/2013/sistema-gestion-calidad-universidades.html

3. Hernández H, Martínez D, Rodríguez J. Gestión de la calidad aplicada en el mejoramiento del sector universitario. Rev ESPACIOS [Internet]. 2017 [citado 2017 Nov 16]; 38 (20): 1-10. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a17v38n20/a17v38n20p29.pdf

4. Llarena M G, Villodre S L, Pontoriero F A, Cattapan A B. MODELO DE SISTEMA DE GESTIÓN DE CALIDAD PARA LA PUESTA EN MARCHA DE CURSOS NO PRESENCIALES: INSTRUMENTOS DE SEGUIMIENTO Y EVALUACIÓN. Rev La Serena [Internet]. 2014 [citado 2017 Nov 16]; 7 (6): 1-10. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071850062014000600002

Published

2018-03-02

How to Cite

1.
Casanova Moreno M de la C. Process mapping of Pinar del Rio University of Medical Sciences. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 Mar. 2 [cited 2025 Aug. 2];22(2):317-24. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3417

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES