Characterization of language development in children with intellectual disabilities; contribution of the basic notions of Mathematics

Authors

  • Lourdes Rodriguez Blanco Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba. Departamento de Educación Especial..
  • María Cristina Salabarría Márquez Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba
  • Manuel Ismael Cruz Ordaz Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba.
  • Raquel Díaz Sarabia Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba. Departamento de Educación Especial.

Keywords:

COMMUNICATION, LANGUAGE, INTELLECTUAL DISABILITY /prevention & control, MATHEMATICS

Abstract

Introduction: the characterization of early language development is essential to respond to the process of evaluation and intervention in children with intellectual disability. The county of Pinegrove of the River occupies the fourth national place of cases of intellectual discapacidad.

Objective: to analyze the relevance of the characterization of language development in children with intellectual disability and the contribution of the basic notions of Mathematics.

Methods: a pedagogical study where theoretical, empirical and statistical methods were applied to compile, interpret and process the information related to the subject. Scientific observation was used during the application of logopedic exploration to 35 children with intellectual disability from 2014 to 2017.

Results: the approach to perform the characterization of language development was created, along with the analysis of the need to work with the basic notions of Mathematics from the management of a set of scientific observations during the application of logopedic exploration. It results in a resource to support the early diagnosis and its quality with a multidisciplinary and intersectorial nature, involving the health and the educational areas.

Conclusions: the logopedic exploration allows the characterization of language development of children with intellectual disability; it is a requirement to achieve the improvement in the processes of characterization and intervention in order to develop the communication. The implication of the basic notions of Mathematics demands the renovation of the educational process with a multidisciplinary and intersectorial approach that projects the actions to support the development of social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lourdes Rodriguez Blanco, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba. Departamento de Educación Especial..

Máster en Educación y Profesora Auxiliar

María Cristina Salabarría Márquez, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular. Vicerrectora de Extensión Universitaria.

Manuel Ismael Cruz Ordaz, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular

Raquel Díaz Sarabia, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba. Departamento de Educación Especial.

Máster en Educación y Profesora Asistente

References

1. Guirado V, Piedrafita D. Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para el proceso de enseñanza- aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Primera Parte. La Habana: Pueblo y Educación; 2013.

2. Escobar JL. Caracterización del lenguaje lengua y habla [Internet]. 2016 [citado 2017 Jul 10]. Disponible en: https://prezi.com/bdrfndgww18j/caracterizacion-del-lenguaje-lengua-y-habla/

3. Cano-Díaz LH, Pulido-Álvarez AC, Giraldo-Huertas JJ. Una mirada a la caracterización de la primera infancia: contextos y métodos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. [Internet] 2015 [citado 2017 Sep 20]; 13(1): 279-293. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77338632015

4. Convención Internacional por los Derechos de las Personas con Discapacidad de Naciones Unidas (ONU). Personas con Discapacidad (PCD) o Personas en Situación de Discapacidad; 2016 [citado 2017 Jul 10]. Disponible en: http://www.congruencia.org.mx/porque-el-termino-adecuado-es-personas-con-discapacidad

5. Leyva M, Barreda M. Precisiones para la atención educativa a escolares con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2017.

6. Moreno-Flagge NT. Trastornos del lenguaje: Diagnóstico y tratamiento. Rev Neurol. [Internet] 2013 [citado 2017 Sep 20]; 57(Supl 1): S85-S94. Disponible en: https://www.neurologia.com/articulo/2013248

7. Barragán E, Lozano S. Identificación temprana de trastornos del lenguaje. Rev Med Clin Condes. [Internet] 2011 [citado 2017 Sep 20]; 22(2): 227-232. Disponible en: http://www.clc.cl/clcprod/media/contenidos/pdf/MED_22_2/12_Dr_Barragan.pdf

8. Valdés Escobar TL. Seminario: Discapacidad Intelectual y características del lenguaje. Discapacidad intelectual y lenguaje [Internet]. 2016 [citado 2017 Sep 20]. Disponible en: https://es.scribd.com/document/327164128/Discapacidad-intelectual-y-lenguaje

9. Moran Alvarado MR, Vera Miranda LY, Morán Franco MR. Los trastornos del lenguaje y las Necesidades Educativas Especiales. Consideraciones para la atención en la escuela. Universidad y Sociedad [Internet]. 2017 [citado 2017 Sep 20]: 9(3): 191-197. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300030

10. Ecured. Nociones elementales de la Matemática para niños del cuarto y quinto año de vida. Instituto de la infancia [Internet]. Cuba: La Habana; 2016 [citado 2017 Sep 20]. Disponible en: https://www.ecured.cu/Nociones_elementales_de_la_Matemáticas_en_Preescolar

Published

2018-10-23

How to Cite

1.
Rodriguez Blanco L, Salabarría Márquez MC, Cruz Ordaz MI, Sarabia RD. Characterization of language development in children with intellectual disabilities; contribution of the basic notions of Mathematics. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 Oct. 23 [cited 2025 Sep. 17];22(6):1004-16. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3505

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES