The psychomotor development of children with cerebral palsy: reflections on interdisciplinary work

Authors

  • Xiomara Sánchez Valdés Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca
  • Tomás Puentes de Armas Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”
  • Rosario de la Caridad Sotolongo Peña Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”
  • Osley Cordero Argudin Policlinico Hnos Cruz

Keywords:

CEREBRAL PALSY, DEVELOPMENTAL DISABILITIES, CHILD.

Abstract

Introduction: knowledge of the development of psychomotor skills of children with cerebral palsy is an essential aspect to establish interdisciplinary work in the comprehensive intervention by ambulatory care.

Objective: to characterize the development of the psychomotricity of children with cerebral palsy educationally assisted by means of ambulatory care as a premise for interdisciplinary work.

Method: a descriptive study was carried out concerning the psychomotor development of the sample during 2015-2017. Twelve students with cerebral palsy between 6 and 14 years were chosen. The explored areas were: language and communication, in the psycho-affective sphere, cognitive development, motor and socialization. Observation, logopedic exploration, Modified Motor Function Scale, qualitative analysis test and family interview were applied.

Results: spastic cerebral palsy prevails in 83,3 % of cases associated with intellectual disability; 100 % present difficulties in language and communication, in cognitive and motor development; 91,7 % present affectations in the affective-volitional sphere, and 66,7 % in socialization. Relationships between Physiatrics, Physical Education, Speech Therapy, Logopedics, Psychology and Pedagogy are required for comprehensive intervention by ambulatory means.

Conclusions: the development of psychomotricity in children with cerebral palsy on ambulatory care in Pinar del Río is characterized by a delay according to the rules of development in the different areas explored. The comprehensive intervention requires a coherent interdisciplinary articulation with the support of intentional intersectorial work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xiomara Sánchez Valdés, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación, mención Educación Especial. Profesora Auxiliar.

Tomás Puentes de Armas, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Educación Especial. Profesor Titular.

Rosario de la Caridad Sotolongo Peña, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Máster en Educación Especial. Profesora Asistente.

Osley Cordero Argudin, Policlinico Hnos Cruz

Medico especialista en Medicina General integral, Profesor instructor.

References

1. Navas Contino M, Urquijo Sarmiento CM, Gutiérrez Escarrás Y, Durán Morera N, Álvarez-Guerra González E. Propuesta de sistema para la atención integral al niño discapacitado por parálisis cerebral y a su familia. Medicentro Electrónica [Internet]. 2013 Jun [citado 2018 Feb 26]; 17(2): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432013000200003&lng=es

2. Hernández Velázquez N, Landrove Borjas I, Andrés Matos A. Desarrollo psicomotor al año de edad en niños con antecedentes de asfixia al nacer. CCM [Internet]. 2014 Sep [citado 2016 oct 12]; 18(3): [Aprox. 9p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000300008&lng=es

3. Pérez L, Rodríguez J. Incidencia de la parálisis cerebral infantil en el municipio Camagüey. AMC [Internet]. 2008 Jun [citado 2016 Nov 16]; 12(3). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552008000300002&lng=es

4. Levitt S. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. 5th Edition. United Kingdom: Ed. Wiley-Blackwell; 2010. Diponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Treatment_of_Cerebral_Palsy_and_Motor_De.html?id=lbZaJ6Y_Cl4C&redir_esc=y

5. Berruezo PP. El contenido de la psicomotricidad. En Bottini P. (ed.) Psicomotricidad: prácticas y conceptos. Madrid: Miño y Dávila; 2000. 43-99p. Disponible en: https://www.um.es/cursos/promoedu/psicomotricidad/2005/material/contenidos-psicomotricidad-texto.pdf

6. Sánchez Valdés X, Puente de Armas T, Sotolongo Peña R, Díaz Lobo L. Estrategia de superación para el maestro ambulante sobre la psicomotricidad en niños con parálisis cerebral. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2017 [citado 2018 Ene 16]; 21(1): [Aprox. 11p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000100015

7. Sánchez Valdés X. La superación del maestro ambulante sobre el desarrollo de la psicomotricidad de los alumnos con limitaciones físico-motoras por parálisis cerebral. [Tesis doctoral]. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca; 2017. Disponible en: http://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2782

8. Pérez L, Hernández A. Parálisis cerebral infantil: características clínicas y factores relacionados con su atención. AMC [Internet]. 2008 Feb [citado 2016 oct 12]; 12(1). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552008000100003&lng=es

9. Da Fonseca V. Estudio y génesis de la psicomotricidad. 2Ed. Barcelona, España: INDE Publicaciones; 2000.

10. Serrano Patten AC, Ortiz Céspedes L, Louro Bernal I. Particularidades del afrontamiento familiar al niño con diagnóstico y rehabilitación por parálisis cerebral. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2016 Jun [citado 2018 Mar 06]; 42(2): [Aprox. 11p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662016000200007&lng=es

11. Llano Arana L, Gutiérrez Escobar M, Stable Rodríguez A, Núñez Martínez M, Masó Rivero R, Rojas Rivero B. La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur [Internet]. 2016 Jun [citado 2018 Mar 06]; 14(3): [Aprox. 7p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015&lng=es

Published

2018-10-30

How to Cite

1.
Sánchez Valdés X, Puentes de Armas T, Sotolongo Peña R de la C, Cordero Argudin O. The psychomotor development of children with cerebral palsy: reflections on interdisciplinary work. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 Oct. 30 [cited 2025 Sep. 18];22(6):1033-4. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3574

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES