Elements of Nutrident: educational software to the teaching-learning process in Dentistry Studies

Authors

  • Taimi Santos Velazquez Policlinico Gustavo Alderguia Lima
  • Elsa Vega Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas
  • Ana Elsa Peña Vega Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Keywords:

SOFTWARE, NUTRITION TECHNICIAN, NUTRITION PROGRAMS, LEARNING, ORAL MEDICINE.

Abstract

Introduction: a health professional who takes advantages of the new technologies of informatics and communication, and who is able to use these tools to benefit, improve and widen his/her knowledge concerning nutrition, will be a well-trained professional to prevent, to diagnose and to treat affectations of the oral cavity related to nutrition, along with the promotion of healthy eating styles in the individual, family and community.

Objective: to create educational software to support the teaching-learning process of the elective course Nutrition in Dentistry Care.

Methods: a technological development research was carried out in Dentistry studies from November 2017 to April 2018. Theoretical methods were used (historical-logical, analysis and synthesis, bibliographic analysis), empirical methods (interview, and surveys). The target group was comprised of 250 students of Dentistry from Las Tunas province and the sample included 51 students of fifth academic year.

Results: the educational software favored the teaching-learning process in the elective course of Nutrition in Dentistry Care encouraging the development of a comprehensive graduate with a high scientific level.

Conclusions: the elements of Nutrident were presented: educational software for the teaching-learning process of the elective course of Nutrition in Dentistry Care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taimi Santos Velazquez, Policlinico Gustavo Alderguia Lima

Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Máster en Ciencias en Salud Bucal Comunitaria. Profesora Asistente

Elsa Vega Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Ciencias en Longevidad Satisfactoria. Profesora Asistente.

Ana Elsa Peña Vega, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Estudiante de 5to año de la carrera de Estomatología. Instructora no graduada.

References

1. Rodríguez Selpa SC, Valdés I, Peñaranda Calzado M, Fernández Parrado C. Sistema de medios de enseñanza-aprendizaje para la disciplina Historia de Cuba en la Educación Médica Superior. Rev de Humanidades Médicas. [Internet]. 2016 [citado 2016 Mar 04]; 16(3): [Aprox. 16p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300011

2. Cruz Marquez D. Diseño de multimedia educativa sobre Estadística de Salud para la disciplina Higiene y Epidemiología. Rev Ciencias Médicas. [Internet]. may.-jun. 2016 [citado 2016 Mar 04]; 20(6): [Aprox. 6p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600008

3. Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E, Ramírez Arias Y, Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. CCM. [Internet]. abr.-jun. 2016 [citado 2016 Mar 04]; 20(2): [Aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003

4. Díaz Juan FA, Calichs López E. Sistema de medios de enseñanza sobre tronco encefálico y dirección del trabajo independiente. Edu Med Sup [Internet]. 2014 [citado 2016 Mar 04]; 28(4). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400002&lng=es

5. Páez Castillo RM, Hernández Ramos ME. Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. Rev Cub Inf Méd [Internet]. 2015 Dic [citado 2016 Abr 04]; 7(2). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000200006&lng=es

6. Colectivo de autores. Indicadores Metodológicos y de organización de la carrera de Estomatología (MODALIDAD PRESENCIAL). Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: MINSAP; 2017.

7. Colectivo de autores. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: MINSAP; 2013.

8. Sánchez Fernández NE, Sánchez Clemente A, Thomas Ferrer F, Tabera García ME. Programa de la disciplina Estomatología Integral. Análisis del plan de estudio “D”. Rev Inf Cient. [Internet]. 2017 [citado 2016 Abr 04]; 96(2): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/7

9. Stiffany R. Ventajas y Desventajas del Software Educativo. [Internet]. 2013 [citado 1 marzo 2016]. Disponible en: https://elmundoinfinito.com/ventajas-desventajas-software-educativo/

10. León Medina D. Software educativo: Morfofisiología del ojo humano. Rev Ciencias Médicas. [Internet]. may.-jun. 2014 [citado 2016 Abr 04]; 18(5): [Aprox. 14p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000500016

11. Linares Río M. Diseño de un software para la enseñanza de la asignatura Programación y Gestores de Bases de Datos en la carrera de Tecnología de la Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. sep.-oct. 2014 [citado 2016 Abr 04]; 18(5): [Aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000500013

12. Fabian EM, Alexa JA, Darwin JE, Johana ME, Jonathan A. Multimedia Educativa. [Internet]. 2015. [citado 13 marzo 2016]. disponible en http://es.slideshare.net/Blaxx/multimedia-educativa-1781123

13. CEPES [Internet]. Cuba: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior [actualizado 13 Mayo 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://cepes.uh.cu/

14. El VILLACLAREÑO. [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Félix Varela Morales", Villa Clara; 2015 [Actualizado 13 Junio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.villaclara.cu/index.php/felixvarela

15. UCP Holguín [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero" [Actualizado 2 Julio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.ucp.ho.rimed.cu/

16. Rodríguez Mogollón YL. Multimedias Educativas en Educación Preescolar. Propuesta de Curso Taller para su Aprendizaje. [Internet]. España: Académica Española; 2016 [citado 1 abril 2016]. Disponible en: https://www.morebooks.de/store/es/book/multimedias-educativos-eneducaci%C3%B3n-preescolar/isbn/978-3-639-69672-1

17. Novo A. Actas de la Asamblea del Comité de Nutrición y Pediatría. VII CONGRESO NACIONAL DE NUTRICIÓN CLÍNICA Y METABOLISMO. Revista Cubana de Alimentación y Nutrición [Internet]. Enero – Junio del 2014 [citado 1 abril 2016]; 24(suplemento 1): [Aprox. 4p.]. Disponible en: http://www.revicubalimentanut.sld.cu/Vol_24_1_Suplemento_1/Relator%EDa%20Comit%E9%20Pediatr%EDa%20Holgu%EDn%202013.pdf

Published

2018-09-26

How to Cite

1.
Santos Velazquez T, Vega Rodríguez E, Peña Vega AE. Elements of Nutrident: educational software to the teaching-learning process in Dentistry Studies. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 Sep. 26 [cited 2025 Sep. 14];22(6):1113-21. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3662

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES