Elements of Nutrident: educational software to the teaching-learning process in Dentistry Studies
Keywords:
SOFTWARE, NUTRITION TECHNICIAN, NUTRITION PROGRAMS, LEARNING, ORAL MEDICINE.Abstract
Introduction: a health professional who takes advantages of the new technologies of informatics and communication, and who is able to use these tools to benefit, improve and widen his/her knowledge concerning nutrition, will be a well-trained professional to prevent, to diagnose and to treat affectations of the oral cavity related to nutrition, along with the promotion of healthy eating styles in the individual, family and community.
Objective: to create educational software to support the teaching-learning process of the elective course Nutrition in Dentistry Care.
Methods: a technological development research was carried out in Dentistry studies from November 2017 to April 2018. Theoretical methods were used (historical-logical, analysis and synthesis, bibliographic analysis), empirical methods (interview, and surveys). The target group was comprised of 250 students of Dentistry from Las Tunas province and the sample included 51 students of fifth academic year.
Results: the educational software favored the teaching-learning process in the elective course of Nutrition in Dentistry Care encouraging the development of a comprehensive graduate with a high scientific level.
Conclusions: the elements of Nutrident were presented: educational software for the teaching-learning process of the elective course of Nutrition in Dentistry Care.
Downloads
References
1. Rodríguez Selpa SC, Valdés I, Peñaranda Calzado M, Fernández Parrado C. Sistema de medios de enseñanza-aprendizaje para la disciplina Historia de Cuba en la Educación Médica Superior. Rev de Humanidades Médicas. [Internet]. 2016 [citado 2016 Mar 04]; 16(3): [Aprox. 16p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300011
2. Cruz Marquez D. Diseño de multimedia educativa sobre Estadística de Salud para la disciplina Higiene y Epidemiología. Rev Ciencias Médicas. [Internet]. may.-jun. 2016 [citado 2016 Mar 04]; 20(6): [Aprox. 6p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600008
3. Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E, Ramírez Arias Y, Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. CCM. [Internet]. abr.-jun. 2016 [citado 2016 Mar 04]; 20(2): [Aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003
4. Díaz Juan FA, Calichs López E. Sistema de medios de enseñanza sobre tronco encefálico y dirección del trabajo independiente. Edu Med Sup [Internet]. 2014 [citado 2016 Mar 04]; 28(4). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400002&lng=es
5. Páez Castillo RM, Hernández Ramos ME. Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. Rev Cub Inf Méd [Internet]. 2015 Dic [citado 2016 Abr 04]; 7(2). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000200006&lng=es
6. Colectivo de autores. Indicadores Metodológicos y de organización de la carrera de Estomatología (MODALIDAD PRESENCIAL). Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: MINSAP; 2017.
7. Colectivo de autores. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: MINSAP; 2013.
8. Sánchez Fernández NE, Sánchez Clemente A, Thomas Ferrer F, Tabera García ME. Programa de la disciplina Estomatología Integral. Análisis del plan de estudio “D”. Rev Inf Cient. [Internet]. 2017 [citado 2016 Abr 04]; 96(2): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/7
9. Stiffany R. Ventajas y Desventajas del Software Educativo. [Internet]. 2013 [citado 1 marzo 2016]. Disponible en: https://elmundoinfinito.com/ventajas-desventajas-software-educativo/
10. León Medina D. Software educativo: Morfofisiología del ojo humano. Rev Ciencias Médicas. [Internet]. may.-jun. 2014 [citado 2016 Abr 04]; 18(5): [Aprox. 14p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000500016
11. Linares Río M. Diseño de un software para la enseñanza de la asignatura Programación y Gestores de Bases de Datos en la carrera de Tecnología de la Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. sep.-oct. 2014 [citado 2016 Abr 04]; 18(5): [Aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000500013
12. Fabian EM, Alexa JA, Darwin JE, Johana ME, Jonathan A. Multimedia Educativa. [Internet]. 2015. [citado 13 marzo 2016]. disponible en http://es.slideshare.net/Blaxx/multimedia-educativa-1781123
13. CEPES [Internet]. Cuba: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior [actualizado 13 Mayo 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://cepes.uh.cu/
14. El VILLACLAREÑO. [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Félix Varela Morales", Villa Clara; 2015 [Actualizado 13 Junio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.villaclara.cu/index.php/felixvarela
15. UCP Holguín [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero" [Actualizado 2 Julio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.ucp.ho.rimed.cu/
16. Rodríguez Mogollón YL. Multimedias Educativas en Educación Preescolar. Propuesta de Curso Taller para su Aprendizaje. [Internet]. España: Académica Española; 2016 [citado 1 abril 2016]. Disponible en: https://www.morebooks.de/store/es/book/multimedias-educativos-eneducaci%C3%B3n-preescolar/isbn/978-3-639-69672-1
17. Novo A. Actas de la Asamblea del Comité de Nutrición y Pediatría. VII CONGRESO NACIONAL DE NUTRICIÓN CLÍNICA Y METABOLISMO. Revista Cubana de Alimentación y Nutrición [Internet]. Enero – Junio del 2014 [citado 1 abril 2016]; 24(suplemento 1): [Aprox. 4p.]. Disponible en: http://www.revicubalimentanut.sld.cu/Vol_24_1_Suplemento_1/Relator%EDa%20Comit%E9%20Pediatr%EDa%20Holgu%EDn%202013.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/