Implementation of a strategy for the training of research skills in medical students

Authors

  • Guillermo Luis Herrera Miranda Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río
  • Elisabeth Ramona Labori Matos Policlínico Comunitario Raúl Sánchez
  • Dania María Horta Muñoz Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba

Keywords:

STRATEGIES, RESEARCH, STUDENTS, MEDICAL, METHODS, EDUCATION, MEDICAL.

Abstract

Introduction: the last decades have been characterized by deep social, economic, technological and scientific transformations that confer a new value to knowledge: Before the challenges of today's public health, the medical students fail to develop during their studies, consciously and explicitly research skills related to the approaches of their professional performance.

Objective: to evaluate the results of the application of a strategy for the training of research skills in medical students at Hermanos Cruz University Polyclinic, in Pinar del Río municipality, during the five academic years between 2012 and 2017.

Methods: a descriptive, longitudinal and prospective research was conducted. The population consisted of 42 internists and 59 professors. Empirical (group interview with professors and student surveys), and theoretical methods were applied.

Results: students and professors recognized the importance of the training of research skills, as a consequence of the structuring and system of contents for the proposed strategy, as well as the contribution of the clinical method in the training process of research skills.

Conclusions: the assessment of the partial implementation of the specific actions, through the application of an experience, demonstrated the pertinence of the research carried out when conceiving the process to develop research skills related to the approaches of professional performance in students of the Medicine from Pinar del Río University of Medical Sciences, sustained in the clinical and epidemiological methods as essential agents to revitalize this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guillermo Luis Herrera Miranda, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río

Médico especialista de segundo grado en Medicina Interna, profesor auxiliar, investigador agregado, máster en Educación Médica

Elisabeth Ramona Labori Matos, Policlínico Comunitario Raúl Sánchez

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Instructor.

Dania María Horta Muñoz, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba

Especialista de Segundo Grado en Estomatología General Integral. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesora Asistente

References

1. Koontz H, Heinz W. Elementos de administración: enfoque internacional. 5ta ed. Toronto: Editorial Edesición. Ed. McGraw- Hill; 2013. p. 38-42.

2. Valle Lima A. Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. Monografía. La Habana: ICCP; 2009. p.16-24.

3. Lorences J. Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Cuba; 2014. p.65.

4. Faden R, Kass N, Whicher D, Stewart W, Tunis S. Ethics and informed consent for comparative effectiveness research with prospective electronic clinical data. MedCare. 2013; 51(8 Suppl 3): [Aprox. 4p.]. Disponible en: https://insights.ovid.com/crossref?an=00005650-201308001-00010

5. González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches M. Estrategia curricular para la formación de habilidades investigativas en el médico integral básico. EDUMECENTRO [Internet]. 2011 [citado 30/9/2017]; 3(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/107

6. Artiles Visbal L, Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación para la ciencias de la salud. La Habana: Editorial Ciencias Ecimed; 2009.p.23-31

7. Blanco Balbeito N, Herrera Santana D, Reyes Orama Y, Ugarte Martínez Y, Betancourt Roque Y. Dificultades en el desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 3/7/2017]; 6(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/366

8. Carrillo Larco RM, Carnero AM. Autoevaluación de habilidades investigativas e intención de dedicarse a la investigación en estudiantes de primer año de medicina de una universidad privada en Lima, Perú. RevMedHered [Internet]. 2013 [citado 30/9/2015]; 24(1). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v24n1/v24n1ao3.pdf

9. Atarama N, Puerta J, Arica Z. Vilcaromero S. La investigación del médico clínico en la Región Loreto. RevMedHered [Internet]. 2014 [citado 30/9/2015]: 25(4). Disponible en:http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2014000400012&lng=es&nrm.

10. Leonardo Olivera W, Villalobos Aguinaga M, Fernández Mogollon J. De la práctica clínica a la publicación científica: errores del lenguaje en la redacción médica. RevMedHered [Internet]. 2015 [citado 30/9/2015]: 26(1). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2015000100014&lng=es&

11. Chávez Caraza KL, Rodríguez de Ita J, Lozano Ramírez JL, Vargas Duarte JG, Lozano Lee FG. Desarrollo e implementación de un curso de investigación para estudiantes de ciencias de la salud: una propuesta para estimular la producción científica. Inv Ed Med. [Internet]. 2015 [citado 30/9/2015]; 4(15): [aprox. 9p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505715000228

12. Vergara Vera I. El enfoque investigativo en el proceso formativo de los tecnólogos de la salud. RevEduMed [Internet]. 2015 [citado 16/8/2017]; 29(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/456

Published

2019-01-07

How to Cite

1.
Herrera Miranda GL, Labori Matos ER, Horta Muñoz DM. Implementation of a strategy for the training of research skills in medical students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 Jan. 7 [cited 2025 Nov. 4];23(2):259-68. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3669

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES