Community Project: “El Patio de Ana la Cub-ANA”, its contributions to the citizen education in the neighborhood

Authors

  • Amanda Rodriguez Toribio Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna"
  • César Pérez Martínez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna"
  • Luis Alberto Lazo Herrera Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna" http://orcid.org/0000-0003-1788-9400
  • Ana Acanda Cala Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna"

Keywords:

COMMUNITY PARTICIPATION, EDUCATION, COMMUNICATION, CHILD.

Abstract

Introduction: at present it is indispensable to modify behaviors and structure the values in the new generations of Cubans through didactic instruments involve in the teaching-learning process, making it enjoyable, especially in the population of a community project, where there is a greater need of training.

Objective: to design a leaflet that contains poems with implicit messages for the development of values in children belonging to the community project "El Patio de Ana la Cub-ANA".

Method: a technological development study was carried out at Pinar del Río University of Medical Sciences, during December 2017 to March 2018 in the population participating in the community project “El Patio de Ana la Cub-ANA”, including an extension activity working with medical students. The target group was comprised of 1238 people from the project, and the sample included 326, chosen by a non-probabilistic, unintentional way.

Development: the leaflet contains project reviews, as well as criteria expressed by its members and a set of poems as a central theme in order to transmit teachings and knowledge for future generations. The users expressed that it represented a didactic model that meets the educational needs of a group of people who are vulnerable to social influences in their community.

Conclusions: a learning resource was created to facilitate the performance in the modification of behaviors in the community, which is very useful, and where the users expressed excellent evaluations regarding the project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Restrepo Vélez O, Vega Romero R. Participación social y comunitaria en Atención Primaria de Salud - APS. Bogotá: para la muestra un botón. Revista Gerencia y Políticas de Salud [Internet]. 2009 [citado 01 abr 2018]; 8(16): 153-164. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54514071009

2. Ramírez González A. Evaluación diagnóstica de la relación escuela y comunidad: El caso de una escuela en Santo Domingo del Roble de Santa Bárbara de Heredia. Revista Electrónica Educare [Internet]. 2015 [citado 01 abr 2018]; 19(1): 43-65. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4895713.pdf

3. Tonon G. Las relaciones universidad-comunidad: un espacio de reconfiguración de lo público. Polis [Internet]. 2012 Ago [citado 01 abr 2018]; 11(32): 511-520. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682012000200024&lng=es&nrm=iso

4. Baca-Tavira N, Herrera-Tapia F. Proyectos sociales. Notas sobre su diseño y gestión en territorios rurales. Convergencia Revista de Ciencias Sociales [Internet]. 2016 [citado 01 abr 2018]; (72): 69-87. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v23n72/1405-1435-conver-23-72-00069.pdf

5. Acanda Cala A, del Llano Capote YG. Educación ciudadana para adolescentes y adultos mayores desde el proyecto comunitario Ana la Cub-Ana. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Jun [citado 01 abr 2018]; 21(3): 68-77. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000300011&lng=es

6. Sosa Lorenzo I, Lefévre P, Guerra Chang M, Ferrer Ferrer L, Rodríguez Salvá A, Bonet Gorbea M, et al. Propuesta metodológica para la planificación, implementación y evaluación participativas en Áreas de Salud - Consejos Populares. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2013 Jun [citado 01 abr 2018]; 29(2): 173-183. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252013000200008&lng=es

7. González Díaz EC, González Fernández A, Hidalgo Ávila M, Robaina Castillo JI, Hernández García F, Hernández Gómez D. APUNTUSOFT: herramienta para el aprendizaje de la medicina tradicional integrada a la Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Sep [citado 01 abr 2018]; 9(3): 36-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300003&lng=es

8. Vomero A, Delfino M, Pérez W, Pérez F, Pinchak C, Montano A. Experiencia docente en la comunidad sobre pandemia de influenza desarrollada con estudiantes de medicina. Arch. Pediatr. Urug. [Internet]. 2011 [citado 01 abr 2018]; 82(2): 104-107. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-12492011000200008&lng=es

9. Rojas Hernández N, Larrea Murrell JA, Batista Mainegra A, González Aportela O, Gort Almeida A. Potencialidades del trabajo de extensión universitaria en la prevención de la tuberculosis. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2012 Jun [citado 01 abr 2018]; 38(2): 230-237. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662012000200005&lng=es

10. Ávila Sotolongo L. Proyecto La Universidad Médica por mi barrio. Rev Méd Electrón [Internet]. 2018 [citado 14 abr 2018]; 40(1): [Aprox. 4p]. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2397/3710

11. Morales Pino L. Del patio a la comunidad. Guerrillero [Internet]. 12 ene 2018 [citado 01 abr 2018]; Cultura. Disponible en: http://www.guerrillero.cu/cultura/3348-del-patio-a-la-comunidad.html

12. Cabrera Villalobos Y, Casanova Rivero Y, Álvarez Llanes M, Gómez Mariño M. Plegable educativo en el auto cuidado del Síndrome Dolor Disfunción del aparato temporomandibular. AMC [internet]. 2010 Abr [citado 01 abr 2018]; 14(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552010000200004&lng=es

13. Guiainfantil.com [Internet]. Cómo leer y acercar la poesía a los niños [Internet]. Polegar Medios S.L; 2000 [actualizado 07 jun 2016; citado 01 abr 2018]. Disponible en: https://www.guiainfantil.com/articulos/ocio/poesias/como-leer-y-acercar-la-poesia-a-los-ninos/

14. De la Torre García N. Técnicas de trabajo con imágenes [Internet]. Instituto Cervantes de Estocolmo; 2017 [citado 01 abr 2018]. Disponible en: http://imagenesele.blogspot.com/

Published

2018-10-29

How to Cite

1.
Rodriguez Toribio A, Pérez Martínez C, Lazo Herrera LA, Acanda Cala A. Community Project: “El Patio de Ana la Cub-ANA”, its contributions to the citizen education in the neighborhood. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 Oct. 29 [cited 2025 Sep. 15];22(6):1131-9. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3731

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES