Methodology to develop the clinical-radiographic teaching activity of the dentistry major

Authors

Keywords:

DENTISTRY, EDUCATION, DENTAL CONTINUING, ORAL MEDICINE, RADIOGRAPHY, DENTAL, METHODOLOGY.

Abstract

Introduction: the clinical-radiographic activity comprises tasks of prevention, prediction, teaching, assistance and management where the relationship of different assistance and university rules and regulations is established; reaching a comprehensive level within the teaching-learning process in Higher Education.

Objective: to design a methodology to develop the teaching-learning activity of clinical-radiographic for the discipline of Comprehensive General Dentistry in Dentistry major.

Methods: a qualitative research was carried out to achieve the design of a methodology to develop the teaching activity: clinical-radiographic of the Dentistry major, starting from the established standards and guiding documents for the Higher Education of Medical Sciences, with the improved Plan D of the Dentistry major, as well as the needs of professors and students of the territory.

Results: the guiding documents of the process were studied, methodological workshops completed with the main professors of the subjects that integrate the Comprehensive Dentistry Governing Discipline, and a guide was designed to regulate the invariant aspects that must be implemented in a teaching activity of clinic-radiography, starting from the characteristics of the syllabus of the Dentistry major and the needs of the territory.

Conclusions: a methodology was designed to develop in-service education as a teaching activity, in the modality: clinical-radiographic for the guiding discipline of the Dentistry major.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elienna González Crespo, Departamento de Estomatología. Facultad de Ciencias Médicas "Ernesto Guevara de la Serna". Pinar del Río

Especialista de Segundo Grado en EGI. Máster en Urgencias Estomatológicas. Investigadora Agregada. Profesor Asistente.

Ana Lina Afre Socorro, Bloque Docente de Estomatología. Facultad de Ciencias Médicas. Dr. Ernesto Guevara de la Serna. Pinar del Río

Especialista de segundo grado en EGI. Máster en Urgencias Estomatológicas. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado

Dunia Milagros Labrador Falero, Bloque Docente de Estomatología. Facultad de Ciencias Médicas. Dr. Ernesto Guevara de la Serna. Pinar del Río

Licenciada en Gestión de la Información en Salud. Especialista en Gestión Documental. Máster en Informática en Salud

Odanis Toledo Verbes, Policlínico Universitario. Turcios Lima. Departamento de Estomatología. Pinar del Río

Especialista de primer grado en EGI. Profesor Instructor

Norielys Fernández Guevara, Policlínico Universitario. Turcios Lima. Departamento de Estomatología. Pinar del Río

Especialista de primer grado en EGI. Profesor Instructor

References

1. Aguirre Fernández RE, Serra Valdés MÁ, Aguirre Posada RE, Ojeda Crespo AO, Aguirre Posada ME, Paladines Figueroa F. Contribución actual de la reunión clínico radiológica dentro del proceso educativo constructivista. Revista Cubana de Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 29/04/2020]; 32(2): 1-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412018000200024&script=sci_arttext&tlng=en

2. Santos Velázquez T, Díaz Couso Y, Panizo Bruzón SE, Vega Rodríguez E, Pérez Espinosa Y. Elementos de un programa didáctico para impartir un curso optativo de Imagenología en la carrera de Estomatología. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2018 [citado 29/04/2020]; 44(1): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1539

3. Díaz López MM. Impacto de la retroalimentación y la evaluación formativa en la enseñanza-aprendizaje de Biociencias. Educ Med Super [Internet]. 2018 Sep [citado 30/04/2020]; 32(3): 147-56. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300012&lng=es

4. Trace AP, Ortiz D, Deal A, Retrouvey M, Elzie C, Goodmurphy C, et al. Radiology’s emerging role in 3-D printing applications in health care. J. Am. Coll. Radiol. [Internet]. 2016 [cited 29/04/2020]; 13(7): 856–62. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1546144016301168

5. Martínez Asanza D. Educación en el trabajo en la carrera de Estomatología dentro del plan de estudios D. Revista Neuronum. [Internet]. 2017 [citado 29/04/2020]; 3(2): 39-45. Disponible en: http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/99

6. Martínez Asanza D. La visita a la familia como modalidad de educación en el trabajo en Estomatología. Panorama. Cuba y Salud[Internet]. 2019 [citado 30/04/2020];14(3): [aprox. 3p.]. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1200

7. Solis Cartas U, Valdés González JL, Calvopina Bejarano S, Larrarte Martínez JP, Flor Mora OP, Menes Camejo I. El método clínico como pilar fundamental en la enseñanza médica. Rev Cuba Reumatol [Internet]. 2018 Abr [citado 30/04/2020]; 20(1): 1-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962018000100013&lng=es

8. Sánchez Fernández N, Sánchez Clemente A, Thomas Ferrer F, Tabera García M. Programa de la disciplina Estomatología Integral. Análisis del plan de estudio “D”. Rev Inf Cient [Internet]. 2017 [citado 29/04/2020]; 96(2): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/7

9. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 2/2018. La Habana: MES; 2018.

10. Legañoa Alonso J, Soler Herrera M, Souto Nápoles Y, Alonso Montes de Oca C, Castellano Zamora M. Valoración del proceso docente educativo del internado de la carrera de Estomatología en Camagüey. Humanidades Médicas [Internet]. 2018 [citado 25/12/2018]; 18 (3): [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1357

11. Morton CE, Saleh SN, Smith SF, Hemani A, Ameen A, Bennie TD, et al. Blended learning: how can we optimise undergraduate student engagement? BMC Medical Education [Internet]. 2016 [cited 29/04/2020]; 16(1): 195. Available from: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-016-0716-z

12. Yildiz MN, Palak D. Cultivating global competencies for the 21st century classroom: A transformative teaching model. International Journal of Information Communication Technologies and Human Development [Internet]. 2016 [cited 29/04/2020]; 8(1): 69–77. Available from: https://www.igi-global.com/chapter/cultivating-global-competencies-for-the-21st-century-classroom/215588

13. Concepción Obregón T, Fernández Lorenzo A, Matos Rodríguez A, Calero Morales S. Habilidades profesionales de intervención clínica según modo de actuación de estudiantes de tercer año de Estomatología. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 29/04/2020]; 31(1): [Aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/941/478

14. Barciela González-Longoria MC, Grau León IB, Urbizo Vélez J, Soto Cantero LA, Sosa Rosales M. Formación de recursos humanos en estomatología, su impacto en la salud bucal de la población. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 29/04/2020]; 31(2): [aprox. 11 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2017/cem172t.pdf

15. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 29/04/2020]; 42(3): [aprox. 11 p.]. Disponible en: https://scielosp.org/article/rpsp/2018.v42/e33/

16. Ferro González B, Afre Socorro A, Corbo Hernández MT. El trabajo metodológico en la implementación de la disciplina Estomatología Integral. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Feb [citado 30/04/2020]; 21(1): 89-100. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000100014&lng=es.

17. Anvari E, Rooney TB, Awan O. Challenges and Insights of a Global Radiology Elective in Ecuador. J Am Coll Radiol. [Internet]. 2016 [cited 29/04/2020]; 13(9): 1118–20. Available from: https://www.jacr.org/article/S1546-1440%2816%2930114-4/fulltext

18. Cuba, Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 85/2016 del 17 de octubre del 2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior. Gac. Of. Repub. Cuba. [Internet] 2017 [citado 29/04/2020]; 5. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/pdf/GOC-2017-O5.rar

Published

2021-02-20

How to Cite

1.
González Crespo E, Afre Socorro AL, Labrador Falero DM, Toledo Verbes O, Fernández Guevara N. Methodology to develop the clinical-radiographic teaching activity of the dentistry major. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Feb. 20 [cited 2025 Aug. 28];25(1):e4477. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4477

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES