Proposal of university extension actions aimed at vulnerable pregnant women in Pinar del Río

Authors

Keywords:

INTERSECTORAL COLLABORATION, HEALTH PROMOTION, PREGNANT WOMEN, RISK GROUPS, RISK MANAGEMENT.

Abstract

Introduction: university extension is one of the functions/missions of higher education today.

Objective: to design a system of actions for University Extension intended for the comprehensive care of pregnant women admitted Justo Legon Padilla maternal-care home.

Methods: a qualitative research was carried out at Pinar del Rio University of Medical Sciences to design a proposal of actions for university extension directed to the comprehensive care of pregnant women admitted Justo Legon Padilla maternal-care home during 2018.

Results: it was verified university extension activities in Pinar del Río province has not considered a specific approach for pregnant women at risk or vulnerable, as a result health promotion actions were designed for this group in a structure of 17 activities, linking a good control of pre-conception reproductive risk for actions of university extension.

Conclusions: a system of university extension activities was developed to provide comprehensive care for pregnant women admitted Justo Legon Padilla maternal-care home. This system made possible to encourage the development of the modes of action for healthcare professionals and a better quality of life for the mother and the child.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Gómez Cruz, Dirección Provincial de Salud. Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Especialista de primer grado en organización y administración en salud. Profesor asistente

Rosalina Vinent González, Bloque Docente de Estomatología. Pinar del Río

Estomatóloga. Especialista de Primer Grado en EGI. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesor Auxiliar.

María Cecilia Santana Espinosa, Escuela Nacional de Salud Pública. La Habana

Médico. Especialista de primero y segundo Grado en Pediatría. Diplomada en Gerencia, Puericultura y en Educación Médica. Máster en Dirección. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar. Profesora Consultante

References

1. López ML. Extensión universitaria y salud pública en Argentina como caso testigo en la región. Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2016 [citado 07/05/2020]; 34(1): 119-32. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.215411

2. Montero Esteva A, Montero Cabrera LA. Un espejo entre la universidad y la sociedad: la extensión universitaria. Universidad de La Habana [Internet]. 2017 [citado 07/05/2020]; (283): 114-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762017000100008

3. Quijije Anchundia DR. La extensión universitaria: cambio y transformación social. [Internet]. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria (Edacun); 2020 [citado 07/05/2020]: [aprox. 153 p.]. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/121/1/LA%20EXTENSI%C3%93N%20UNIVERSITARIA%20CAMBIO%20Y%20TRANSFORMACI%C3%93N%20SOCIAL.pdf

4. Beltrán González BM, León Leal LJ, Sotolongo Ramos M, Aparicio Manresa LR, Abreu Valdés M, Pérez Hernández M. Promotores en salud materno-infantil para desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 07/05/2020]; 12(2): 128-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200128

5. León Cabrera P, García Milian AJ, Castell-Florit Serrate P. Los Objetivos de Desarrollo del Milenio y Sostenible desde la Salud Pública cubana. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2016 Dic [citado 04/05/2020]; 42(4): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rcsp/2016.v42n4/576-584/

6. Morales Ojeda RT. Cobertura universal de salud. Experiencia cubana. INFODIR [Internet]. 2017 [citado 07/05/2020]; (20): 112-9. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/493

7. Ulloa Enríquez F, Almuiñas Rivero JL. La extensión universitaria orientada a la promoción de la cultura artística: un reto de las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2018 [citado 07/05/2020]; 37(1): 19-36. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100002

8. Rojas Ochoa F. Cuba’s Maternity Homes, 1962–2017: History, Evolution, Challenges. MEDICC Review. [Internet]. 2019 [cited 07/05/2020]; 21(4): 28-33. Available from: https://www.scielosp.org/article/medicc/2019.v21n4/28-33/en/#

9. Santana Espinosa MC, Esquivel Lauzurique M, Herrera Alcázar VR, Castro Pacheco BL, Machado Lubián MC, Cintra Cala D, et al. Atención a la salud materno infantil en Cuba: logros y desafíos. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 07/05/2020]; 42: 1-12. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2018.v42/e27/es/#

10. González Cárdenas LT, Cuesta Mejías L, Pérez Perea L, Presno Labrador MC, Fernández Díaz IE, Pérez Díaz TC, et al. El Programa del médico y enfermera de la familia: desarrollo del modelo de atención médica en Cuba. Revista Panamericana de Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 07/05/2020]; 42: [aprox. 7p.]. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e31/es

11. Mejías Chao LM, Hernández Gómez M, González Morrell MM. Análisis de la situación de salud: herramienta científico-metodológica para el trabajo del médico de familia. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 07/05/2020]; 11(3): 275-81. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742019000300275&script=sci_arttext&tlng=pt

12. Nápoles Méndez D. Principales resultados en el Programa de Atención Materno-Infantil durante el 2017 y nuevas estrategias en Cuba para el 2018. MediSan [Internet]. 2018 [citado 07/05/2020]; 22(2): 217-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192018000200015&script=sci_arttext&tlng=pt

13. González Portales A, Rodríguez Cabrera A, Jiménez Ricardo M. El riesgo preconcepcional y su vínculo con la salud materna. Revista Cubana de Medicina General Integral [Internet]. 2016 [citado 07/05/2020]; 32(3): [Aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252016000300013

14. Sevillano Peves PE. Calidad de la atención prenatal desde la perspectiva de las gestantes atendidas en el Centro Materno Infantil “El Progreso”, 2018. [Tesis]. Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina. Escuela Profesional de Obstetricia; © 2018 [citado 07/05/2020]: [aprox. 54 p.]. Disponible en:

http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/7866/Sevillano_pp.pdf?sequence=1&isAllowed=y

15. Prieto Bocanegra BM. Prácticas de cuidado y su influencia durante la gestación en Tunja, Colombia. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2016 [citado 07/05/2020]; 32(3): [aprox. 21p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/825/183

Published

2021-01-01

How to Cite

1.
Gómez Cruz M, Vinent González R, Santana Espinosa MC. Proposal of university extension actions aimed at vulnerable pregnant women in Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Jan. 1 [cited 2025 Aug. 28];25(1):e4512. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4512

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES