Speech-language rehabilitation in patients with cochlear implant at Pepe Portilla Provincial Pediatric Hospital

Authors

Keywords:

HEARING LOSS, COCHLEAR IMPLANTATION, SPEECH THERAPY, REHABILITATION.

Abstract

Introduction: the learning of the mother tongue constitutes for many the greatest intellectual feat that man can perform. Oral language is mainly based on acoustic information. In patients with severe or profound bilateral sensorineural hearing loss, the cochlear implant is one of the answers to receive and process auditory afferents.

Objective: to characterize the behavior of the speech-language rehabilitation of patients with cochlear implant in Pinar del Río, province attended Pepe Portilla Pediatric Hospital, in the period 2005-2021.

Methods: an observational, descriptive, longitudinal and retrospective study was carried out, taking data from the speech-language clinical history, which data were processed by means of the statistical system InfStat 1.0. The target group and the sample consisted of 40 patients who met the inclusion criteria.

Results: in the sample, the cumulative frequency indicates that 65 % of the patients were implanted before the 8 years old; 7 of the patients who were implanted before 3 years old, are at the recognition-comprehension level; in patients with an early implant, as hearing age advances, the level of speech-language rehabilitation increases and auditory-verbal therapy is used as a rehabilitation modality. The frequency of attendance of patients to therapy in the provincial center varies.

Conclusions: early diagnosis of severe or profound bilateral sensorineural hearing loss, timely cochlear implantation and the combined work of parents and rehabilitators are essential for the successful development of the patient's language skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leydelys Castillo Valdés, Hospital Pediátrico Provincial Pepe Portilla

Especialista de primer grado en Medicina General Integral.

Especialista de segundo grado en Logopedia y Foniatría

Jefa del servicio Provincial de Logopedia y Foniatría

Categoría Docente: Profesor Asistente

Máster en atención Integral al niño

 

Marta María Olivera Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Defectología especialidad Logopedia.

Profesor Asistente

Daniel Díaz García, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciado en Defectología especialidad Logopedia.

Profesor Asistente

Ailenys Rivas Brito, Hospital Pediátrico Provincial Pepe Portilla

Licenciada en Defectología especialidad Logopedia.

Profesor instructor

Regla Marisol Martínez Rojas, Hospital Pediátrico Provincial Pepe Portilla

Licenciada en Defectología especialidad Logopedia.

Profesor instructor

References

1. Echevarría Cruz A, Arencibia Álvarez MC. El ruido como factor causante de hipoacusia en jóvenes y adolescentes [Internet]. 2020 [citado 26/03/2021]; 39(1): [aprox. 8p.]. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/427

2. Felipe Cardemil M, Pamela Mena G, María José Herrera J, Eduardo Fuentes L, David Sanhueza C, Maritza Rahal E. Prevalencia y causas de hipoacusia en una muestra de escolares de la zona sur de Santiago. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello [Internet]. 2016 [citado 22/01/2021]; 76(1): 15-20. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48162016000100003&lng=es

3. Márquez Ibañes N, Santana Hernández E. Comportamiento de la hipoacusia no sindrómica en una familia del municipio de Urbano Noris. Holguín. Gac Méd Espirit [Internet]. 2017 [citado 23/01/2021]; 19(1): 51-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212017000100008

4. Guzmán O Cristian, Fuentes López Eduardo, Cardemil M Felipe. Resultado del programa nacional de implantes cocleares y garantías explicitas en salud en beneficiarios pertenecientes al servicio de salud Aconcagua. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza cuello. [Internet]. 2020 [citado 17/03/2021]; 80(3): 273-279. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48162020000300273

5. Fariñas Acosta L. Implante coclear número 500 en Cuba, la voluntad de amar. [Internet]. 2019 [citado 11/03/2021]. Disponible en: https://www.granma.cu/salud/2019-02-26/implante-coclear-numero-500-en-cuba-la-voluntad-de-amar-26-02-2019-12-02-14

6. Hernández Fernández O, Zamora Rodríguez L, Abreu García V. El implante coclear: una opción para el niño cubano con discapacidad auditiva. Medicentro Electrónica [Internet]. 2015 [citado 17/03/2021]; 19(3): 167-170. Disponible en: http://medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/1942/1566

7. Dorta Cabrera L. Propuesta de programa de intervención logopédica basado en la terapia auditivo verbal. Trabajo de fin de grado de logopedia. Universidad de ciencias de la salud. Sección de Psicología y Logopedia. Universidad de La Laguna. [Internet]. 2018 [citado 02/04/2021]. disponible en: https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/9928

8. Fredes Albarracín E. Terapia auditivo verbal-programa infantil Phonak [Internet]. 2018 [Citado 04/04/2021]. disponible en: https://www.phonak-pip.es/para-educadores/terapia-auditivo-verbal/

9. Ayala Paredes MA, Pluas-Arias NZ, Pacherress SF. Polo de conocimiento. La terapia del lenguaje, fonoaudiología o logopedia. [Internet]. 2015 [citado 04/04/2021]. Disponible en http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

10. Constanza Díaz S, Gloria Ribalta L, Marcos Goycoolea V, Felipe Cardemil, Pilar Alarcón F, Raquel Levy G et al. Desarrollo de lenguaje en niños con implante coclear en centro terciario de salud: Serie clínica. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello [Internet]. 2018 [citado 17/03/2021]; 78(4): 343-352. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48162018000400343

11. Rodríguez Torrez M, Bermejo Guerra B. Manual para la rehabilitación de niños con implante coclear [internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2012 [citado 24/05/202]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/manual_rehabilitacion_ninos/manual_rehabilitacion_completo.pdf

12. Bravo A Rodrigo, Krefft M Macarena, Gómez Y Francisca, García T María Francisca, Sandoval V Paula, Torrente A Mariela. Indicadores de calidad del Programa de Detección Precoz de Hipoacusia Permanente del Hospital Padre Hurtado. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello [Internet]. 2017 [citado 28/01/2021]; 77(2): 117-123. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48162017000200001&lng=es

13. Rodríguez Veloz Y, Veloz Cruz l, Reyes Estrada R. Las ayudas técnicas. Recurso para garantizar la inclusión educativa de personas con discapacidad auditiva. [Internet]. 2018 [citado 17/03/2021]; 14(63): 229-234. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000300229

14. Ribalta L Gloria, Goycoolea V Marcos, Cardemil M Felipe, Cohen V Mauricio, Ried G Ernesto, Labatut P Tomas. Resultados del programa de implantes cocleares de Clínica Las Condes a 20 años de su inicio: Serie clínica 1994-2015. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello [Internet]. 2018 [citado 17/03/2021]; 78: 275-280. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071848162018000300275&lng=es

15. Vargas Cochancela L, Zeas Tenemaza J. Evaluación de una intervención logopédica del retraso simple en el desarrollo de lenguaje en niños y niñas de 2 a 4 años de edad, en los centros infantiles drl buen vivir de atención directa MIES-INFA, Cuenca. Ecuador [Internet]. 2013 [citado 17/03/2021]. Disponible en: http://dspace.ucu stream/123456789/4955/1/TECF26.pdf

Published

2021-12-07

How to Cite

1.
Castillo Valdés L, Olivera Hernández MM, Díaz García D, Rivas Brito A, Martínez Rojas RM. Speech-language rehabilitation in patients with cochlear implant at Pepe Portilla Provincial Pediatric Hospital. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Dec. 7 [cited 2025 Dec. 25];25(6):e5231. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5231

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES