Teaching support material on the history of local medicine in Pinar del Río

Authors

Keywords:

HISTORY OF MEDICINE, TEACHING, HIGHER EDUCATION, EDUCATION, MEDICAL.

Abstract

Introduction: The study of the local history of medicine provides relevant knowledge about man's activity in society.

Objective: to validate a teaching support material on the history of local medicine in Pinar del Rio.

Methods: development research in the Faculty of Medical Sciences of Pinar del Río, during the period from September 2018 to December 2020. The sample consisted of 69 second year students of the Medicine career and 26 teachers with a degree in History and Social Sciences. Adobe Master Collection CS6 was used for digital assembly and processing.

Results: It was configured for A4 format paper sheets, 21 cm x 29,7 cm, consisting of 6 chapters and 280 pages. 96,15 % of the teachers rated all the indicators as adequate, 100 % of them evaluated as adequate the value as a teaching medium. According to students' criteria, all indicators received ratings of adequate or higher by 97,10 % of the students, where category 4 (value as a teaching medium), was evaluated as very adequate by 50,73 %.

Conclusions: A teaching medium on the history of local medicine was made, which was evaluated as adequate to integrate the contents of the history of local medicine in Pinar del Río, with an adequate pedagogical structure for the achievement of significant learning and contextualization of the contents and of great value as a teaching medium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Barrea M, Hernández IM, García T. Determinantes para la enseñanza de la Historia de Cuba en el contexto de formación médica. Rev. Mendive [Internet]. 2019 [citado 15/05/2021]; 17(2): 183-192. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962019000200183

2. Rivero K, Hernández BL, Aguiar NM, Benítez LM. Multimedia de apoyo a la docencia de Historia de la Medicina en Cuba durante la Colonia. Rev haban cienc méd [Internet]. 2014 [citado 15/05/2021]; 13(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000300015&lng=es

3. Bravo MR, Fabé I. El Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Historia de Cuba con el empleo de un aula virtual. Rev. Mendive [Internet]. 2018 [citado 15/05/2021]; 16 (3): 455-469. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S181576962018000300455&lng=es.

4. Peña PD, Molina FB, Barrabia MO. Enseñanza de la historia de la Medicina en universidades de América Latina y España. Un estudio comparado. Panorama Cuba y salud [Internet]. 2017 [citado 15/05/2021]; 12(2): 35-44. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/702

5. Bonilla AL. Alternativa metodológica para el conocimiento de la historia de la comunidad en las escuelas multigradas. Rev. Mendive [Internet]. 2020 [citado 15/05/2021]; 18(2): 367-378. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962020000200367

6. Peña D. Estrategia pedagógica para el trabajo educativo desde la Historia de la medicina. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2018 [citado 15/05/2021]; 13(1 Especial): [aprox. 4 pant.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=93015

7. Pérez Bravet K, Fuentes Herrera L, Ceballos Álvarez A, Fernández Aspiolea E, Rodríguez Hernández R. Material de apoyo para la docencia “Cuidados postoperatorios cardiovasculares en adultos y niños”. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 15/05/2021]; 11(3): [aprox. 14 pant.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1213

8. García AJ, Pérez FE, Dl Sol Y, Feria JR. Impacto de materiales de apoyo a la docencia elaborados por profesores del departamento de Idiomas. Medimay [Internet]. 2016 [citado 15/05/2021]; 22(1): [aprox. 14 pant.]. Disponible en: http://www.revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/924

9. Bosch AI, Mora N, Expósito J, Rodríguez O. ODONTOFIT: multimedia educativa sobre plantas medicinales y medicamentos herbarios de uso estomatológico. MEDISAN [Internet]. 2014 [citado 15/05/2021]; 18(9): [aprox. 7 pant.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014000900020

10. Pérez K, Fuentes L, Ceballos A, Fernández E, Rodríguez RO. Material de apoyo para la docencia “Cuidados postoperatorios cardiovasculares en adultos y niños”. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 15/05/2021]; 11(3): 116-130. Disponible en: www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1213

11. Marrero MD, Santana AT, Águila Y, Pérez A. Las imágenes digitales como medios de enseñanza en la docencia de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Mar [citado 15/05/2021]; 8(1): 125-142. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100010

12. Martínez C, Hernández V, Torres M. La elaboración de materiales bibliográficos para la formación del profesor universitario. Rev. Iberoam. educ super [Internet]. 2018 [citado 15/05/2021]; 25(9): 176-193. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-28722018000200176&script=sci_abstract

13. Miló CA, Pando EY, Díaz H, Bravo Y. Material de apoyo a la docencia sobre valores de referencia de los exámenes de laboratorio clínico. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 15/05/2021] 16(2): 418. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/418

14. Herrera IJ, Martínez IF, Valdés MJ, Díaz LA, Villasusa IM, Álvarez MM. Recurso didáctico para la enseñanza de la asignatura Microbiología y Parasitología Médicas. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 15/05/2021]; 15(1): 18-21. Disponible en: http:// www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1129

15. Montes-de-Oca-Carmenaty M, Suárez-Guerra J, Chaveco-Bello L, Díaz-Feliciano S, Lazo-Lorente A. Shagosoft, multimedia para el estudio de los sitios y monumentos históricos en Santiago de Cuba. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2019 [citado 15/05/2021]; 15(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/328

16. Montes-de-Oca-Carmenaty M, Blázquez-López A, Chaveco-Bello L, Filiú-Farrera J, Reyes-Sánchez R. ElectroMed, multimedia educativa para el estudio de la electrocardiografía clínica aplicando mnemotecnias. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 09/04/2022]; 16(1): e391 Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/391

17. Ferrer-Monier A, Arencibia-Alvarez M, Chacón-Deroncele G, Besse-Díaz R. ClineCor, multimedia sobre electrocardiografía clínica para estudiantes de ciencias médicas. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 09/04/2022]; 16(1):e380 Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/380

Published

2022-08-26

How to Cite

1.
Alfonso-Gonzalez Y, Alonso-Ayala O, Candelaria-Brito JC, Hoyos-Alfonso Y, Bravo-Abreu MR. Teaching support material on the history of local medicine in Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 Aug. 26 [cited 2025 Aug. 22];26(4):e5517. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5517

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES