Affective response of medical university students towards the active methodologies
Keywords:
LEARNING, WORKPLACE, METHODOLOGIES, PROBLEM-BASED LEARNING.Abstract
Introduction: students positively valued the learning centered on active and situated methodology in their professional work, which allowed the development of competencies that provide the student with greater autonomy and self-direction for the achievement of significant learning that contribute to enhance their cognitive and attitudinal processes.
Objective: to determine the affective response of medical students to the application of active methodologies such as PBL, PBL and CE for the achievement of learning.
Methods: quasi-experimental longitudinal design with a control group and three experimental groups, conducted in 2019. Sample of 84 students from a Chilean university of Medicine. Active methodologies were applied to three experimental groups and traditional expository class to the control group. The Semantic Differential Scale (SDS) measured the affective reaction of the students in three phases (pre-test, post-test and delayed post-test).
Results: the application of active methodologies (ABP, ABPO and EC) determined a positive affective response of the medical students. There were statistically significant differences (p<,05) between pre-test and post-test and between post-test and deferred post-test.
Conclusions: the learners assigned a positive rating to the three active methodologies of ABP, ABPO and CE in terms of learning achievement. The ABP methodology was statistically significant (p<,05) in all dimensions of ESD. The student perceives a greater concern for their learning, and establishes a greater value commitment, which was strengthened over time.
Downloads
References
1. López MA. El espacio europeo de educación superior y su impacto en la evaluación del proceso enseñanza-aprendizaje. Educación Temática Digital, Campinas [Internet]. 2007 [Citado 14/03/2022]; 9(esp.): 50-67. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4856388
2. Díaz WM. Formación del profesorado universitario, evolución de la actividad docente, recursos y promoción profesional. Estudios Pedagógicos [Internet]. 2016 [Citado 14/03/2022]; 42(1): 65-85. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173547563005
3. March F. Metodologías activas para la formación de competencias. Universidad Politécnica de Valencia. Education siglo XXI [Internet]. 2006 [Citado 08/03/2022]; 24: 35-36. Disponible en: https://revistas.um.es/educatio/article/view/152
4. Arias Gundín O, Fidalgo R, Robledo P, Álvarez L. Análisis de la efectividad del Aprendizaje Basado en Problemas en el desarrollo de competencias. Actas do X Congreso Internacional Galego-Portugues de Psicopedagogía [Internet]. Braga: Universidad do Minho; 2009 [Citado 12/04/2022]: 2666-2678. Disponible en: https://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t7/t7c195.pdf
5. Robledo P, Fidalgo R, Arias O, Álvarez M. Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2015 [Citado 12/04/2022]; 33(2): 369-383. Disponible en: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.201381
6. Pilcher J. Problem-based learning in the NICU. Neonatal Netw [Internet]. 2014 [Citado 08/03/2022]; 33(4): 221-224. Disponible en: https://connect.springerpub.com/content/sgrnn/33/4/221
7. Díez García P, Robledo Álvarez. Percepción de metodologías docentes y desarrollo de competencias al EEES. Boletín de Psicología [Internet]. 2010 [Citado 08/03/2022]; (99): 45-69. Disponible en:
8. Sánchez SS. Diferencial semántico y actitudes. Un estudio sociológico entre estudiantes de bachillerato. El BASILISCO: Revista de materialismo filosófico [Internet]. 1979 [Citado 12/04/2022]; (6): 9-17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2979231.pdf.
9. García Varcálcel A, Basilotta Gómez V. Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2017 [Citado 14/03/2022]; 35(1): 113-131. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
10. Manosalvas MI, Herrera LA, Cárdenas SO. El Estudio de caso como metodología para el desarrollo de la inteligencia hermenéutica-pragmática en ciencias administrativas. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento [Internet]. 2018 [Citado 14/03/2022]; 2(1): 362-373. Disponible en: https://doi.org/10.26820/recimundo/2.1.2018.362-373
11. Meléndez RE. El estudio de casos como estrategia didáctica en la carrera de administración pública de la Universidad de Costa Rica. Dissertare: Revista de Investigación en Ciencias Sociales [Internet]. 2018 [Citado 15/05/2022]; 3(1): 5-32. Disponible en: https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/1957
12. Alsina M, Mallol C, Alsina A. Currículum Competencial y Educación Artística en Secundaria. Resultados de una experiencia de cocreación basada en el ABP. ArtsEduca [Internet]. 2020 [Citado 08/04/2022]; 26: 104-117. Disponible en: http://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/4421
13. Meroño L, Calderón A, Arias-Estero JL, Méndez-Jiménez A. Percepción de alumnado y profesorado de Educación Primaria sobre el aprendizaje de los estudiantes basado en competencias. Cultura y Educación [Internet]. 2018 [Citado 15/05/2022]; 30(1): 18-37. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6352913
14. Hernández S, Fernández C, Baptista L. Metodología de la investigación. Álvaro Obregón, México: Editorial McGrawHill; 2014.
15. Gómez M. Introducción a la metodología de la investigación científica. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas; 2014.
16. Pérez GO, Arango MD, Branch JW. El semántico diferencial como propuesta metodológica para caracterizar el liderazgo en una organización. Dynarev.fac.nac.minas [Internet]. 2008 [Citado 12/04/2022]; 75(155): 15-27. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0012-73532008000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=es
17. García HA, Arrieta A. Potencialización del pensamiento crítico a través de la hipotemetacomprensión textual (HMT). Cultura, Educación y Sociedad [Internet]. 2016 [Citado 15/05/2022]; 7(2): 54-71. Disponible en: https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1102
18. Sánchez J. Aprendizaje basado en problemas en la formación de los estudiantes de postgrado de obstetricia y ginecología [Tesis Doctoral]. Universidad Pedagógica Nacional. Repositorio Institucional de la Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá; 2017 [Citado 15/05/2022]. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12209/9299
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/