Importance of Emotional Intelligence in students and health professionals
Keywords:
EMOTIONAL INTELLIGENCE, STUDENTS, MEDICAL, HEALTH PERSONNEL.Abstract
Introduction: emotional intelligence is of great importance in the field of health sciences given the relevance of each of its components in the health professional's work, since it favors the relationship with oneself, with the patient and with the environment.
Objective: to describe the importance of emotional intelligence in students and health professionals.
Methods: 40 scientific articles on the subject were consulted, obtained from the EBSCO, Medline, Scielo and Google Scholar databases, and 28 were used as bibliographic references, with a predominance of articles published during the last five years and others due to their relevance.
Development: the development of emotional intelligence in the health field is of vital importance for students and professionals as it favors the establishment of an adequate relationship with the patient and his family, by enhancing affective communication, aspects related to the quality of care and satisfaction with care. It also benefits interpersonal relationships in the workplace, performance, level of involvement and professional satisfaction, avoiding burnout syndrome. To the extent that the person learns to know and control his or her emotions, he or she can respond adequately to the different stressful and emotionally charged situations to which the health professional is exposed.
Conclusions: the importance of the study of emotional intelligence in the training and work performance of health professionals is highlighted.
Downloads
References
1. Jamba-Pedro da Fonseca A, Vidal-Espinoza R, Cossio-Bolaños A, Hernández-González O, Gómez-Leyva I, Gómez-Campos R. Instrumentos que evalúan la inteligencia emocional en estudiantes universitarios: una revisión sistemática Rev. Ecuat. Neurol [Internet]. 2021 [citado 23/2/2023]; 30(2): 68-75. Disponible en: https://doi.org/10.46997/revecuatneurol30200068
2. Páez-Cala ML, Castaño-Castrillón JJ. Inteligencia emocional y empatía en estudiantes de medicina de la ciudad de Manizales (Colombia). Arch Med (Manizales) [Internet]. 2020 [citado 23/2/2023]; 20(2): 295-310. Disponible en: https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3741
3. Goleman D. La inteligencia emocional. Vergara; 2001. p. 197.
4. Hernández-Vargas CI, Dickinson-Bannack ME. Importancia de la inteligencia emocional en Medicina. Investigación educ. médica [Internet]. 2014 Sep. [citado 22/02/2023]; 3(11): 155-160. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572014000300006&lng=es.
5. Rodríguez López Y. Estudio de capacidades emocionales en estudiantes de primer año de Medicina de la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa [Tesis Maestría]. Facultad de Psicología, Universidad de la Habana; 2015.
6. Torres Vargas E, Fretel Quiroz NM, Coral Cevillano M, Ramírez Chumbe I. Inteligencia emocional y desempeño laboral de los profesionales de la salud de un hosp. Vive Rev. Salud [Internet]. 2021 Abr [citado 20/02/2023]; 4(10): 64-71. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2664-32432021000100064&lng=es.
7. Sierra-Tobón S, Díaz-Castrillón CE. Inteligencia emocional y práctica clínica en tiempos de pandemia. Rev CES Med [Internet]. 2020 [citado 20/02/2023]; Especial COVID-19: 59-68. Disponible en: https://doi.org/10.21615/cesmedicina.34.covid-19.9
8. Shahid R, Stirling J, Adams W. Promoting wellness and stress management in residents through emotional intelligence training. Adv Med Educ Pract [Internet]. 2018 Sep[citado 20/02/2023]; 9: 681-6. Available from: https://www.dovepress.com/promoting-wellness-and-stress-management-in-residents-through-emotio-na-peer-reviewed-article-AMEP
9. Castaño Castrillón JJ. El perfil psicosocial en estudiantes de Medicina. Archivos de Medicina [Internet]. 2011 [Citado 05/02/2023]; 11(2): 89-90. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273821489001
10. Pérez López E. Importancia que le confieren los adolescentes y profesores de secundaria básica a las capacidades emocionales como recursos para un buen desempeño [Tesis]. Facultad de Psicología, Universidad de la Habana; 2014.
11. Robles-Hurtado I, Soto-Hidalgo C. Inteligencia Emocional y rendimiento académico en estudiantes de medicina antes y después de la COVID19. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 28/02/2023]; 15(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2497
12. Morillo-Guerrero J. Inteligencia emocional y rendimiento académico: un enfoque correlacional. Rev Carib Invest Educat [Internet]. 2022 [citado 13/2/2023]; 6(1): 73-90. Disponible en: https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/381/324
13. Moreano N. La inteligencia emocional y el desempeño laboral del profesional de enfermería del Centro Médico Naval “Santiago Távara” Callao. Lima, Perú; 2018.
14. Prieto F, Campos M, Kunakov N. Formando médicos, rol de las emociones. ¿Cómo incorporamos las emociones para un aprendizaje significativo? Training doctors, the role of emotions. How do we incorporate emotions for meaningiful learning? ARS med [Internet]. 3 de junio 2022 [citado 28/02/2023]; 47(2): 68-71. Disponible en: https://www.arsmedica.cl/index.php/MED/article/view/1857
15. Vega JO, Bello Dávila Z, Medina García J, Alfonso León A. Un estudio de las competencias emocionales en estudiantes de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Manabí. Sinapsis [Internet]. 24 de septiembre de 2019 [citado 28/02/2023]; 1(14). Disponible en: https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/190
16. García Serra C. Inteligencia emocional y su entrenamiento en estudiantes de ciencias de la salud [Internet]. España; 2020 [citado 28/02/2023]. Disponible en: https://todostuslibros.com/libros/inteligencia-emocional-y-su-entrenamiento-en-estudiantes-de-ciencias-de-la-salud_978-84-18229-88-6
17. Ayala N, Duré MA, Urizar CA, Insaurralde A, Castaldelli JM, Torales JC, et al. Inteligencia emocional asociada a niveles de ansiedad y depresión en estudiantes de Medicina de una Universidad pública. An. Fac. Cienc. Méd. (Asunción) [Internet]. 2021 [citado 28/02/2023]; 54(2): 51-60. Disponible en: https://doi.org/10.18004/anales/2021.054.02.51
18. Montero Saldaña B, López Ramírez JP, Higareda Sánchez JJ. Inteligencia emocional, ansiedad y depresión en estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19. Rev de Psicología de la Univ Autónoma del Estado de México [Internet]. 2022 [citado 28/02/2023]; 11(26): 146. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/361868715_INTELIGENCIA_EMOCIONAL_ANSIEDAD_Y_DEPRESION_EN_ESTUDIANTES_UNIVERSITARIOS_DURANTE_LA_PANDEMIA_POR_COVID-19
19. S Ghahramani, AT Jahromi, D Khoshsoroor, R Seifooripour, M Sepehrpoor. Therelationship between emotional intelligence and happiness in medical students. Korean J Med Educ [Internet]. 2019 [citado 28/02/2023]; 31(1): 29-38. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3946/kjme.2019.116
20. Benítez Pérez CJ, Moreira Negrín RÁ, Fabero Rodríguez W, Díaz Hernández M, Quintana Gómez F, Rodríguez Mantilla HE. Desarrollar la inteligencia emocional a través de la labor del profesor guía. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 21/02/2023]; 10(4): 103-121. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400007
21. El profesional sanitario y la inteligencia emocional. Cursos Fnn, formación para profesionales sanitarios; 2019. Disponible en https://cursosfnn.com/blogcursosfnn/enfermeria-y-especialidades/el-profesional-sanitario-ante-la-inteligencia-emocional/
22. Marcos J, Cerdio D, Del Campo E, Gutiérrez RE, Castro LA, Cedillo AC. Relación Médico - paciente e inteligencia emocional, un reto en la educación médica. Medicina y Etica[Internet]. 2021 [citado 21/02/2023]; 32(3): 635-664. Disponible en: https://doi.org/10.36105/mye.2021v32n301
23. Ramos Cuellar S, Bernal Wittar YL, Espinosa Navarro S, Cañizares Espinosa Y, Hernández Álvarez LB, de Rojas Gómez MC. La inteligencia emocional en la formación de profesionales de Trabajo Social en salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Dic [citado 19/02/2023] ; 11(4): 204-221. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400204&lng=es.
24. Beltrán González BM, Vega Díaz T, Sarduy Pérez G, Santandreu Uriarte EM. Gestión por procesos en los servicios de salud y el trabajo en equipo: consideraciones metodológicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 20/02/2023]; 10(1): . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100017&lng=es
25. Inteligencia Emocional en tu desarrollo profesional. Disponible en: https://tradeoff.com.mx/2021/12/28/inteligencia-emocional-en -tu-desarrollo-profesional/
26. Navarro MQ. Inteligencia Emocional y Estrés Académico en estudiantes de Enfermería. Ciencia Y Enfermería [Internet]. 2020 [citado 20/2/2023]; 26(3). Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0717-95532020000100203
27. Sánchez Teruel D, Robles Bello MA. Instrumentos de evaluación en inteligencia emocional: una revisión sistemática cuantitativa. Perspectiva Educacional [Internet]. 2018 [citado23/2/2023]; 57(2). Disponible en: https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.2Art.712
28. Gómez Quique. La Inteligencia Emocional: una competencia básica para los profesionales de la salud; 2018. Disponible en: https://www.medicinalliure.com./es/la-inteligencia-emocional-competencia-basica -profesionales-de-la-salud/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/