Theoretical foundations that support the professional improvement of the family doctor in the management of the elderly with hip fracture
Keywords:
PROFESSIONAL IMPROVEMENT, FUNDAMENTALS, AGED, HIP FRACTURES, FAMILY DOCTOR.Abstract
Introduction: today the professional improvement of family doctors in the management of the elderly with hip fracture and its foundations is addressed, a need marked by one of the main challenges for primary health care: population aging.
Objectives: to systematize the theoretical foundations that support the professional improvement of family doctors in the management of the elderly with hip fracture.
Methods: an exhaustive and complete search of updated information of the last five years on the subject to be investigated was carried out, the scientific information was consulted in high-impact electronic journals and in scientific content platforms according to the field of health such as: OVID, SciELO, Lilacs, Dialnet, Google Scholar, Redalyc; 11 of the works consulted were referenced. Theoretical and empirical methods were used: analysis-synthesis, systematization, hermeneutic-dialectical, scientific observation and documentary analysis.
Development: the philosophical, psychological, pedagogical and sociological foundations are systematized, which support the process of professional improvement of family doctors, as a way, to manage and systematize knowledge and skills on the management of the elderly with hip fracture and their relationship direct or interrelation with the improvement of their professional performance.
Conclusions: the present article allowed to systematize about the theoretical foundations of the process of professional improvement and towards the improvement of the professional performance of the family doctor in the management of the elderly with hip fracture.
Downloads
References
1. MES. Resolución Ministerial 140 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana. Cuba; 2019.
2. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado: 23/02/2020]; 11(1): 202-17. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1180
3. Bernaza RGJ. Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico-cultural. MES; 2013.
4. Urbina Laza O. La educación de posgrado en las Universidades Médicas Cubanas. Revista Educación Médica Superior [Internet]. 2015 [citado 23/02/2020]; 29(2):389-97. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200017
5. Fernández Vidal A, Díaz Quiñones J, Enrique Vilaplana S. El proceso pedagógico de posgrado en la especialización de Medicina General Integral: hacia una praxis sustentada desde el enfoque histórico cultural del desarrollo humano. Medisur [Internet]. 2016 [citado 13/07/2017]; 14(4): 447-455. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727- 897X2016000400012
6. García González MC, Loret de Mola López E, Bermejo Correa R, Cadenas Freixas JL, Varela de Moya HS. Modelo de superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico desde la integración ciencias básicas biomédicas - Laboratorio. Revista Humanidades Médicas [Internet]. 2018 [citado 23/02/2020]; 18(2): 239 - 257. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1168
7. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2012 [citado 23/02/2020];10(Número. especial): 293 – 326. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4091581
8. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 10/02/2017]; 6(2): 6-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200002
9. Aveiga Macay VI, Rodríguez Alava LA, Segovia Meza S. Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?. Didáctica y Educación [Internet]. 2018 [citado 23/02/2020]; 9(3): 205-15. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6715783.pdf
10. Cruz Pérez LC, Ramos Vives M, Nardiz Cáceres O, Rivero Giral D. Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación profesional de los tecnólogos en Podología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 23/02/2020]; 22(6): 1140-48. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3468
11. Hernández, O. Estrategia de capacitación para los especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección Provincial de Trabajo en Pinar del Río. Tesis en opción al Título Académico de Master en Pedagogía Profesional. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"; 2016.
12. Huguet Blanco Y. Programa de superación profesional psicopedagógica para docentes de la carrera de medicina en Villa Clara. [Tesis]. Santa Clara; 2018 [citado 23/02/2020]. Disponible en: http://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/9432?show=full
13. Lorié Sierra LE. Estrategia de capacitación al especialista en Medicina General Integral para el diagnóstico precoz de lesiones premalignas de cáncer cervicouterino [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017 [citado 23/02/2020]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=643
14. López Santa Cruz DI, Díaz Díaz AA, Caballero Báez JA. Fundamentos de la estrategia educativa para el desempeño de médicos y enfermeros de la familia en el manejo de la Rabia. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2018 [citado 26/04/2023]; 9(4): 140-144. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/992
15. Sandrino Sánchez Ml, Hernández Rodríguez IM, Pérez Martín MM, Ordoñez Álvarez LY, Valdés Rocubert LE, Hernández Bravo B R. Estrategia de superación profesional sobre fibrilación auricular contextualizada en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Oct [citado 26/04/2023]; 25(5): e5157. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000500010&lng=es.
16. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, Yera Alós IB, González Ramírez EE, Quintana Mugica R. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 26/04/2023]; 13(3): 22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es.
17. Candelaria Brito JC, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez C, Alonso Ayala O. Estrategia de superación sobre Nefrogeriatría para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 26/04/2023]; 13(3): 162-179. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300162&lng=es.
18. Torres A, Cuadréns-Villalón A. Fundamentos teóricos que sustentan la superación y el desempeño profesional de cirujanos generales en la atención preoperatoria. Rev Cubana Anestesiología y Reanimación [Internet]. 2021 [citado 263/04/2023]; 20(1). Disponible en: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/671
19. Añorga Morales J. La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Vaeona [Internet]. 2014 [citado: 23/02/2020]; (58): 19-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003
20. Diccionario de la Lengua Española. Real Academia Española. Edición del Tricentenario/RAE-ASALE [Internet]. Real Academia Española; 2022 [citado 23/02/2020]. Disponible en: Disponible en: https://dle.rae.es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/