Theoretical foundations that support the professional improvement of the family doctor in the management of the elderly with hip fracture

Authors

Keywords:

PROFESSIONAL IMPROVEMENT, FUNDAMENTALS, AGED, HIP FRACTURES, FAMILY DOCTOR.

Abstract

Introduction: today the professional improvement of family doctors in the management of the elderly with hip fracture and its foundations is addressed, a need marked by one of the main challenges for primary health care: population aging.

Objectives: to systematize the theoretical foundations that support the professional improvement of family doctors in the management of the elderly with hip fracture.

Methods: an exhaustive and complete search of updated information of the last five years on the subject to be investigated was carried out, the scientific information was consulted in high-impact electronic journals and in scientific content platforms according to the field of health such as: OVID, SciELO, Lilacs, Dialnet, Google Scholar, Redalyc; 11 of the works consulted were referenced. Theoretical and empirical methods were used: analysis-synthesis, systematization, hermeneutic-dialectical, scientific observation and documentary analysis.

Development: the philosophical, psychological, pedagogical and sociological foundations are systematized, which support the process of professional improvement of family doctors, as a way, to manage and systematize knowledge and skills on the management of the elderly with hip fracture and their relationship direct or interrelation with the improvement of their professional performance.

Conclusions: the present article allowed to systematize about the theoretical foundations of the process of professional improvement and towards the improvement of the professional performance of the family doctor in the management of the elderly with hip fracture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. MES. Resolución Ministerial 140 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana. Cuba; 2019.

2. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado: 23/02/2020]; 11(1): 202-17. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1180

3. Bernaza RGJ. Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico-cultural. MES; 2013.

4. Urbina Laza O. La educación de posgrado en las Universidades Médicas Cubanas. Revista Educación Médica Superior [Internet]. 2015 [citado 23/02/2020]; 29(2):389-97. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200017

5. Fernández Vidal A, Díaz Quiñones J, Enrique Vilaplana S. El proceso pedagógico de posgrado en la especialización de Medicina General Integral: hacia una praxis sustentada desde el enfoque histórico cultural del desarrollo humano. Medisur [Internet]. 2016 [citado 13/07/2017]; 14(4): 447-455. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727- 897X2016000400012

6. García González MC, Loret de Mola López E, Bermejo Correa R, Cadenas Freixas JL, Varela de Moya HS. Modelo de superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico desde la integración ciencias básicas biomédicas - Laboratorio. Revista Humanidades Médicas [Internet]. 2018 [citado 23/02/2020]; 18(2): 239 - 257. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1168

7. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2012 [citado 23/02/2020];10(Número. especial): 293 – 326. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4091581

8. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 10/02/2017]; 6(2): 6-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200002

9. Aveiga Macay VI, Rodríguez Alava LA, Segovia Meza S. Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?. Didáctica y Educación [Internet]. 2018 [citado 23/02/2020]; 9(3): 205-15. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6715783.pdf

10. Cruz Pérez LC, Ramos Vives M, Nardiz Cáceres O, Rivero Giral D. Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación profesional de los tecnólogos en Podología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 23/02/2020]; 22(6): 1140-48. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3468

11. Hernández, O. Estrategia de capacitación para los especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección Provincial de Trabajo en Pinar del Río. Tesis en opción al Título Académico de Master en Pedagogía Profesional. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"; 2016.

12. Huguet Blanco Y. Programa de superación profesional psicopedagógica para docentes de la carrera de medicina en Villa Clara. [Tesis]. Santa Clara; 2018 [citado 23/02/2020]. Disponible en: http://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/9432?show=full

13. Lorié Sierra LE. Estrategia de capacitación al especialista en Medicina General Integral para el diagnóstico precoz de lesiones premalignas de cáncer cervicouterino [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017 [citado 23/02/2020]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=643

14. López Santa Cruz DI, Díaz Díaz AA, Caballero Báez JA. Fundamentos de la estrategia educativa para el desempeño de médicos y enfermeros de la familia en el manejo de la Rabia. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2018 [citado 26/04/2023]; 9(4): 140-144. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/992

15. Sandrino Sánchez Ml, Hernández Rodríguez IM, Pérez Martín MM, Ordoñez Álvarez LY, Valdés Rocubert LE, Hernández Bravo B R. Estrategia de superación profesional sobre fibrilación auricular contextualizada en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Oct [citado 26/04/2023]; 25(5): e5157. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000500010&lng=es.

16. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, Yera Alós IB, González Ramírez EE, Quintana Mugica R. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 26/04/2023]; 13(3): 22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es.

17. Candelaria Brito JC, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez C, Alonso Ayala O. Estrategia de superación sobre Nefrogeriatría para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 26/04/2023]; 13(3): 162-179. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300162&lng=es.

18. Torres A, Cuadréns-Villalón A. Fundamentos teóricos que sustentan la superación y el desempeño profesional de cirujanos generales en la atención preoperatoria. Rev Cubana Anestesiología y Reanimación [Internet]. 2021 [citado 263/04/2023]; 20(1). Disponible en: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/671

19. Añorga Morales J. La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Vaeona [Internet]. 2014 [citado: 23/02/2020]; (58): 19-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

20. Diccionario de la Lengua Española. Real Academia Española. Edición del Tricentenario/RAE-ASALE [Internet]. Real Academia Española; 2022 [citado 23/02/2020]. Disponible en: Disponible en: https://dle.rae.es

Published

2023-10-09

How to Cite

1.
Delgado-Rifá E, Martínez-Rubio BN. Theoretical foundations that support the professional improvement of the family doctor in the management of the elderly with hip fracture. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 Oct. 9 [cited 2025 Aug. 16];27:e5973. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5973