Mobile telephony and WhatsApp platform as a complement to face-to-face teaching for collaborative learning

Authors

Keywords:

INTERDISCIPLINARY PLACEMENT, SMARTPHONE.

Abstract

Introduction: the use of virtual environments and online learning platforms have become a global trend for the development of academic processes

Objective: to show the results obtained with the use of mobile telephony and the WhatsApp platform as a complement to face-to-face teaching, for collaborative learning in medical students.

Methods: participatory action research adapted to educational practices during the 2022 academic year. The WhatsApp application was used as a platform and its chat. 12 6th year medical students participating in their internal medicine rotation and three teachers participated.

Results: the knowledge of the virtual environment was deepened, synchronous and asynchronous communications were used through communication chats between the actors of the process and the information sharing functions, emojis and others, managing to stimulate collaborative learning through dynamic forms of communicative interaction in the construction of your own knowledge. The opinions and satisfaction with the use of the platform were mostly positive with some dissatisfaction.

Conclusions: the use of mobile phones and WhatsApp as a tool for collaborative learning reinforced mutual cooperation between participants, demanded greater empathy and creativity from the teacher and demonstrated that communication technologies are becoming increasingly indispensable and mandatory knowledge. among the personal components of the educational teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magaly Gort-Hernández, Dirección Municipal de Salud Los Palacios. Departamento docente Municipal. Los Palacios. Pinar del Río, Cuba

Profesora consultante

Especialista 2do grado Medicina Interna

MSc. Educación Medica

MSc. Urgencias Médicas

Investigadora auxiliar

Jefe de departamentro docente municipal

Alina Tamayo-Rubiera, Policlínico Universitario Elena Fernández Castro

Especialista primer grado medicina interna. Profesora asistente

Yudelkis Cisneros-Suárez, Dirección Municipal Salud Los Palacios

Especialista primer grado Medicina General Integral. Metodóloga de postgrado. Profesora asistente

Ana Iris Verona-Izquierdo, Dirección Municipal Salud Los Palacios

Licenciada enfermería. MSc Enfermería. Metodóloga de investigaciones. Profesora asistente. Investigadora agregada

Mayda Magdalena García-Parodi, Dirección Municipal Salud. Los Palacios

Especialista primer grado Medicina General Integral. Especialista primer grado Higiene y epidemiología. MSc Educación Médica Superior. Profesora asistente. Investigadora agregada

Maritza Eulalia Pérez-Moreno, Dirección Municipal Salud Los Palacios

Especialista primer grado Medicina General Integral. Profesora instructora

References

1. Concepto. Trabajo colaborativo [Internet]. 2023 [citado 18/05/2023]. Disponible en: https://concepto.de/trabajo-colaborativo/

2. Andrada AM. Trabajo colaborativo: ¿en qué consiste? [Internet]. UNADE; 2019 [citado 18/05/2023]. Disponible en: https://unade.edu.mx/trabajo-colaborativo/

3. Revelo-Sánchez O, Collazos-Ordoñez CA, Jiménez-Toledo JA. El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas [Internet]. 2018 [citado 26/04/2023]; 21(41): 115-134. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3442/344255038007/html/

4. Bustamante-Alfonso L, Pineda-Fernández C, Gómez-Mirabal J, Báez-Rodríguez A. La virtualización de la superación profesional para el mejoramiento del desempeño pedagógico durante la COVID-19. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 06/12/2023]; 36(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3478

5. Rojas-Hernández Y, González-Méndez A, Rodríguez-Amaya-Fernández I, Álvarez-Yero S. El aprendizaje y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 06/12/2023]; 35(3). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2418

6. Vidal-Ledo M, Barciela-González-Longoria M, Armenteros-Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 06/12/2023]; 35(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851

7. Gari-Calzada M, Sewani-Rusike C. Aprendizaje colaborativo en la plataforma WhatsApp y el teléfono celular en tiempos de pandemia. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 26/04/2023]; 36(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3307

8. Espinoza- Freire EE. Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Conrado [Internet]. 2020 [citado 06/12/2023]; 16(76): 342-349. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500342&lng=es&nrm=iso

9. Chocaiz M, Martelo Y, Blanquicett Narvaez R. El método de investigación acción en el área educativa: Un ejercicio pertinente e inclusivo para los formadores del siglo XXI. Rev Oratores [Internet]. 2019 [citado 14/05/2023]; 11. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/328/3281345007/html/index.html

10. Martí J. La investigación acción participativa. Estructura y fase. Experto en nuevas metodologías de las ciencias sociales [Internet]. Universidad complutense de Madrid; 2012 [citado 06/12/2023]. Disponible en: https://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/08/m_JMarti_IAPFASES.pdf

11. Universidad de ciencias médicas de la Habana. Comisión nacional de carrera de medicina. Medicina interna (sexto año). Perfeccionamiento de programa; 2015.

12. Vidal-Ledo M, Diego-Olite F, Armenteros-Vera I, Morales-Suárez I, Acosta-Domínguez A, Pérez-Pedro J. Chat en la educación médica. Educación Médica Superior [Internet]. 2023 [citado 26/04/2023]; 37(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3879

13. Carbajal-Reyes B, Ortega-Sánchez N, Pérez-Hurtado MJ. Trabajo Colaborativo mediante la aplicación de Whatsapp para el aprendizaje. Bol científico Investigium [Internet]. 2020 [citado 26/04/2023]; 5(10): 15-21. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/investigium/article/view/4969

14. Fernández-Rodríguez C, Tárraga-Mínguez R, Gómez-Marí I, Arenas-Fenollar M. Impacto de la docencia online en el rendimiento académico de estudiantes españoles de medicina. Educación Médica Superior [Internet]. 2023 [citado 26/04/2023]; 37(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3269

Published

2024-01-09

How to Cite

1.
Gort-Hernández M, Tamayo-Rubiera A, Cisneros-Suárez Y, Verona-Izquierdo AI, García-Parodi MM, Pérez-Moreno ME. Mobile telephony and WhatsApp platform as a complement to face-to-face teaching for collaborative learning. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jan. 9 [cited 2025 Sep. 5];28(1):e6058. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6058

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES