Educational role of scientific arbitration in the training of new researchers

Authors

Keywords:

REFEREE, SCIENTIFIC REVIEWER, ARBITRATION, TRAINING OF RESEARCHERS.

Abstract

Introduction: scientific arbitration focused on its educational dimension could contribute to the training of new researchers.

Objective: to analyze the educational role of scientific arbitration in the training of new researchers.

Methods: a documentary review was conducted. Relevant studies were located and selected in Medline, Virtual Health Library and SciELO. For the search, the following words were used: referee, scientific reviewer, arbitration to scientific journals and training of researchers. We found 201 papers published in the last 15 years. Of these, 24 were chosen, which made up the sample because they addressed the theme.

Development: in Cuba, the largest number of researchers are concentrated in four central agencies and five provinces. Developing scientific competences requires working in research lines, constituting the publication in refereed journals the main source of dissemination of results. Referees play a fundamental role in the process through their fundamental tool: the research report.

Conclusions: The development of research skills during the scientific training process requires the publication in refereed journals. It is at this stage where the referees play their role through the research report through constructive criticism towards the researcher, convincing him with logical and educational arguments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Enrique Piña-Borrego, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Doctor en Ciencias Médicas (PhD), Profesor Titular de Pediatría, Investigador Titular, Médico Especialista de Primer y Segundo Grado en Pediatría y Neonatología, Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral, Máster en Atención Integral al Niño.

Lázaro Silva-Ramos, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Doctor en Ciencias Médicas (PhD), Profesor Titular de Medicina Interna,  Médico Especialista de Primer y Segundo Grado en Medicina Interna y de Segundo Grado en Medicina Intensiva , Máster en Urgencias Médicas.

References

1. Silva AyÇaguer LC. The medical journals arbitration, the network editorial management and the quality of the scientific publication. ACIMED [Internet]. 2011 Jun [citado 04/06/2023]; 22(2): 91-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352011000200001&lng=es.

2. Vidal Ledo MJ. La evaluación por pares en la comunicación científica en las ciencias médicas de Cuba. Mediciego [Internet]. 2020 [citado 04/06/2023]; 26(3): e2039. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/2039.

3. Almeida-Campos S. La revisión de artículos científicos. Rev. Méd. Electrón [Internet]. 2022 Ene.-Feb. [citado 04/06/2023]; 44(1): 1-3. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4872/5360.

4. Silva AyÇaguer LC. La imperiosa necesidad de reconstruir el sistema valorativo de los aportes científicos. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2021 [citado 04/06/2023]; 39(1): e344778. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/120/12067948014/html/

5. Dorta-Contreras A. Apología al revisor científico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas [Internet]. 2021 [citado 04/06/2023]; 40(2): e1309. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/1309

6. Rodríguez LH, García BGA, Fernández FA. Una mirada a la formación investigativa en la medicina desde el doctorado. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2019 [citado 07/06/2023]; 48(4): 905-917. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubmedmil/cmm-2019/cmm194q.pdf

7. García Díaz JR. La crítica científica y el arbitraje a los trabajos científicos. Un punto de vista insoslayable. J. Selva Andina Anim. Sci [Internet]. 2022 [citado 07/06/2023]; 9(1): 1-2. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2311-25812022000100001&lng=es.

8. Rodríguez Batista A, Núñez Jover JR. El Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación y la actualización del modelo de desarrollo económico de Cuba. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 07/06/2023]; 13(4): 7-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000400007&script=sci_arttext&tlng=pt

9. Garay-Crespo MI, Hernández-Nariño A, Ramos-Castro G. Análisis y mejora estratégica del proceso de categorización de investigadores. Arch méd Camagüey [Internet]. 2020 [citado 07/06/2023]; 24(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552020000300006

10. Zamora Rodríguez ML. Dinámica del potencial humano en el Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación en Cuba. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2022 [citado 01/06/2023]; 12(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062022000100003&lng=es&tlng=es

11. República de Cuba. Consejo de Estado. Decreto-Ley No. 372/2019 “Del Sistema

Nacional de Grados Científicos” [Internet]. Gaceta Oficial No. 65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019; 2019 [citado 14/06/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu

12. Corona-Martínez L. La formación de médicos investigadores. A propósito del día de la Ciencia en Cuba. Medisur [Internet]. 2018 [citado 14/06/2023]; 16(3): 488-491. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3862

13. Piña-Borrego C. La formación doctoral desde instituciones municipales y el desarrollo local. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2022 [citado 14/06/2023]; 48. Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/2721

14. Portal Miranda JA. Ministro de Salud expone los principales resultados del sector en el año 2019: “Continuar potenciando a la salud cubana como un referente para el mundo”. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 16/06/2023]; 31: 1-7. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/703

15. Piña-Borrego CE. El liderazgo científico en las ciencias de la salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado 16/06/2023]; 26(2): e5290. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5290

16. Ventura M, de Oliveira SC. Integridad y ética en la investigación y en la publicación científica. Cad. Saúde Pública [Internet]. 2022 [citado: 16/06/2023]; 38(1): e00283521. Disponible en: https://www.scielo.br/j/csp/a/MYwqWtW9WLN36pd5LffBG9x/?format=pdf&lang=es

17. Castro-Rodríguez Yuri. El plagio académico desde la perspectiva de la ética de la publicación científica. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2020 Dic [citado 15/06/2023]; 31(4): e1520. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000400015&lng=es.

18. Zúñiga Vargas JP. Comportamiento ético en la publicación científica: malas conductas y acciones para evitarlas. Revista Educación [Internet]. 2020 [citado 15/06/2023]; 44(1): 1-16. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44060092007

19. Reyes Pérez JJ, Cárdenas Zea MP, Plua Panta KA. Considerations regarding the fulfillment of ethical principles in scientific research. Conrado [Internet]. 2020 [citado 15/06/2023]; 16(77): 154-161. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600154&lng=es&tlng=en.

20. Dorta Contreras AJ. Reviewer index to stimulate external peer review. Infodir [Internet]. 2021 Abr [citado 15/06/2023]; (34): e993. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-35212021000100018&lng=es.

21. Ladrón de Guevara Cervera M, Hincapié J, Jackman J, Herrera O, Caballero Uribe CV. Revisión por pares: ¿Qué es y para qué sirve?. Salud, Barranquilla [Internet]. 2008 Dec [cited 15/06/2023]; 24(2): 258-272. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55522008000200011&lng=en

22. Condori Salluco NF, Ascuy M. Nuevas estrategias en la revisión por pares (post publicación). Rev Cient Cienc Med [Internet]. 2022 [cited 15/06/2023]; 25(1): 4-5. Disponible en: https://10.51581/rccm.v25i1.461

23. Robaina Castellanos GR, Semper González AI. Ética de la revisión por pares en publicaciones científicas. RevMedElectrón [Internet]. 2019 Dic [citado 15/06/2023]; 41(6): 1533-1549. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000601533&lng=es.

24. Astudillo C, Cabezas P, Sabaj O, Varas G. El informe de arbitraje de rechazo: sumicrovariación según los tipos de evaluador. Literatura y lingüística [Internet]. 2019 [citado 15/06/2023]; (39): 301-323. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112019000100301

Published

2024-06-14

How to Cite

1.
Piña-Borrego CE, Silva-Ramos L. Educational role of scientific arbitration in the training of new researchers. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jun. 14 [cited 2025 Sep. 1];28(1):e6146. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6146

Issue

Section

REVIEW ARTICLES