Educational role of scientific arbitration in the training of new researchers
Keywords:
REFEREE, SCIENTIFIC REVIEWER, ARBITRATION, TRAINING OF RESEARCHERS.Abstract
Introduction: scientific arbitration focused on its educational dimension could contribute to the training of new researchers.
Objective: to analyze the educational role of scientific arbitration in the training of new researchers.
Methods: a documentary review was conducted. Relevant studies were located and selected in Medline, Virtual Health Library and SciELO. For the search, the following words were used: referee, scientific reviewer, arbitration to scientific journals and training of researchers. We found 201 papers published in the last 15 years. Of these, 24 were chosen, which made up the sample because they addressed the theme.
Development: in Cuba, the largest number of researchers are concentrated in four central agencies and five provinces. Developing scientific competences requires working in research lines, constituting the publication in refereed journals the main source of dissemination of results. Referees play a fundamental role in the process through their fundamental tool: the research report.
Conclusions: The development of research skills during the scientific training process requires the publication in refereed journals. It is at this stage where the referees play their role through the research report through constructive criticism towards the researcher, convincing him with logical and educational arguments.
Downloads
References
1. Silva AyÇaguer LC. The medical journals arbitration, the network editorial management and the quality of the scientific publication. ACIMED [Internet]. 2011 Jun [citado 04/06/2023]; 22(2): 91-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352011000200001&lng=es.
2. Vidal Ledo MJ. La evaluación por pares en la comunicación científica en las ciencias médicas de Cuba. Mediciego [Internet]. 2020 [citado 04/06/2023]; 26(3): e2039. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/2039.
3. Almeida-Campos S. La revisión de artículos científicos. Rev. Méd. Electrón [Internet]. 2022 Ene.-Feb. [citado 04/06/2023]; 44(1): 1-3. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4872/5360.
4. Silva AyÇaguer LC. La imperiosa necesidad de reconstruir el sistema valorativo de los aportes científicos. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2021 [citado 04/06/2023]; 39(1): e344778. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/120/12067948014/html/
5. Dorta-Contreras A. Apología al revisor científico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas [Internet]. 2021 [citado 04/06/2023]; 40(2): e1309. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/1309
6. Rodríguez LH, García BGA, Fernández FA. Una mirada a la formación investigativa en la medicina desde el doctorado. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2019 [citado 07/06/2023]; 48(4): 905-917. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubmedmil/cmm-2019/cmm194q.pdf
7. García Díaz JR. La crítica científica y el arbitraje a los trabajos científicos. Un punto de vista insoslayable. J. Selva Andina Anim. Sci [Internet]. 2022 [citado 07/06/2023]; 9(1): 1-2. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2311-25812022000100001&lng=es.
8. Rodríguez Batista A, Núñez Jover JR. El Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación y la actualización del modelo de desarrollo económico de Cuba. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 07/06/2023]; 13(4): 7-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000400007&script=sci_arttext&tlng=pt
9. Garay-Crespo MI, Hernández-Nariño A, Ramos-Castro G. Análisis y mejora estratégica del proceso de categorización de investigadores. Arch méd Camagüey [Internet]. 2020 [citado 07/06/2023]; 24(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552020000300006
10. Zamora Rodríguez ML. Dinámica del potencial humano en el Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación en Cuba. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2022 [citado 01/06/2023]; 12(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062022000100003&lng=es&tlng=es
11. República de Cuba. Consejo de Estado. Decreto-Ley No. 372/2019 “Del Sistema
Nacional de Grados Científicos” [Internet]. Gaceta Oficial No. 65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019; 2019 [citado 14/06/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu
12. Corona-Martínez L. La formación de médicos investigadores. A propósito del día de la Ciencia en Cuba. Medisur [Internet]. 2018 [citado 14/06/2023]; 16(3): 488-491. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3862
13. Piña-Borrego C. La formación doctoral desde instituciones municipales y el desarrollo local. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2022 [citado 14/06/2023]; 48. Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/2721
14. Portal Miranda JA. Ministro de Salud expone los principales resultados del sector en el año 2019: “Continuar potenciando a la salud cubana como un referente para el mundo”. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 16/06/2023]; 31: 1-7. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/703
15. Piña-Borrego CE. El liderazgo científico en las ciencias de la salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado 16/06/2023]; 26(2): e5290. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5290
16. Ventura M, de Oliveira SC. Integridad y ética en la investigación y en la publicación científica. Cad. Saúde Pública [Internet]. 2022 [citado: 16/06/2023]; 38(1): e00283521. Disponible en: https://www.scielo.br/j/csp/a/MYwqWtW9WLN36pd5LffBG9x/?format=pdf&lang=es
17. Castro-Rodríguez Yuri. El plagio académico desde la perspectiva de la ética de la publicación científica. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2020 Dic [citado 15/06/2023]; 31(4): e1520. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000400015&lng=es.
18. Zúñiga Vargas JP. Comportamiento ético en la publicación científica: malas conductas y acciones para evitarlas. Revista Educación [Internet]. 2020 [citado 15/06/2023]; 44(1): 1-16. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44060092007
19. Reyes Pérez JJ, Cárdenas Zea MP, Plua Panta KA. Considerations regarding the fulfillment of ethical principles in scientific research. Conrado [Internet]. 2020 [citado 15/06/2023]; 16(77): 154-161. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600154&lng=es&tlng=en.
20. Dorta Contreras AJ. Reviewer index to stimulate external peer review. Infodir [Internet]. 2021 Abr [citado 15/06/2023]; (34): e993. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-35212021000100018&lng=es.
21. Ladrón de Guevara Cervera M, Hincapié J, Jackman J, Herrera O, Caballero Uribe CV. Revisión por pares: ¿Qué es y para qué sirve?. Salud, Barranquilla [Internet]. 2008 Dec [cited 15/06/2023]; 24(2): 258-272. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55522008000200011&lng=en
22. Condori Salluco NF, Ascuy M. Nuevas estrategias en la revisión por pares (post publicación). Rev Cient Cienc Med [Internet]. 2022 [cited 15/06/2023]; 25(1): 4-5. Disponible en: https://10.51581/rccm.v25i1.461
23. Robaina Castellanos GR, Semper González AI. Ética de la revisión por pares en publicaciones científicas. RevMedElectrón [Internet]. 2019 Dic [citado 15/06/2023]; 41(6): 1533-1549. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000601533&lng=es.
24. Astudillo C, Cabezas P, Sabaj O, Varas G. El informe de arbitraje de rechazo: sumicrovariación según los tipos de evaluador. Literatura y lingüística [Internet]. 2019 [citado 15/06/2023]; (39): 301-323. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112019000100301
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/