The environmental influence on the health of students with behavioral disorders

Authors

Keywords:

ENVIRONMENTAL EDUCATION, HEALTH, CONDUCT DISORDER.

Abstract

Introduction: COVID-19 represented a global health crisis and revealed the fragility of the interdependent relationship with nature; hence the need to train teachers from an environmentalist conception so that they have a positive impact on the health of students with behavioral disorders.

Objective: to evaluate the effectiveness of a guidance manual for teachers related to environmental aspects, which can influence the health of students with behavioral disorders.

Methods: a pedagogical study was carried out at the "Águedo Morales Reina" special school between September 2021 and June 2022, using document analysis, scientific observation, interviews and descriptive statistics, in a sample of five students with mental disorders. behavior with health problems, five specialists (speech therapist, educational psychologist, art instructors) and two teachers from special schools.

Results: it is specified in a guidance manual for teachers that offers suggestions on environmental aspects to achieve a healthy education for students with behavioral disorders. It constitutes a resource to help overcome the diagnosis in the shortest possible time, by taking into account the positive and negative implications of the environment on the health of students with behavioral disorders.

Conclusions: the guidance manual confirmed its theoretical, methodological and practical value, by confirming higher levels in the use of environmental aspects for the development of quality health in the selected students in the province of Pinar del Río.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yadira Angueira-Betancourt, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca¨, Cuba

Profesora del departamento de Educación Especial

Olivia García-Reyes, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca¨, Cuba

Directora de Relaciones Internacionales

Jorge Eladio Pérez-Velázquez, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca¨, Cuba

Profesor del departamento de Preparación para la defensa

Lourdes Rodríguez-Blanco, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca¨, Cuba

Profesora del departamento de Educación Especial

Gresin Castro-Pérez, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca¨, Cuba

Jefe de departamento de Educación Especial

References

1. Alonso B. Historia de la Educación Ambiental. “La Educación Ambiental en el Siglo XX”. Editado por: Asociación Española de Educación Ambiental. España; 2010.

2. UNESCO. Educación para el Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje [Internet]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO Digital Library; 2020 [citado 20/05/2021]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

3. Huerta C. A los 44 años del inicio de los modelos ambientales y a los 30 años del despertar de América Latina [Internet]. Linkedin; 12 Jun 2018 [citado 20/05/2021]: 3p. Disponible en: https://es.linkedin.com/pulse/44-a%C3%B1os-del-inicio-de-los-modelos-ambientales-y-30-despertar-huerta

4. Martínez HF. Fundamentos de la Educación Ambiental [Internet]. Belgrado: Expresión; 2018 [citado 20/05/2021]. Disponible en: https://www.unescotexea.org/ext/manual/htm/fundamentos.html

5. Estela RM. Educación Ambiental [Internet]. Argentina; 2020 [Citado 20/05/2021]. Disponible en: https://concepto.de/educacion-ambiental/

6. Gaceta Oficial. Ley de Medio Ambiente 150/2023 [Internet]. Gaceta Oficial. Cuba; 2023 [Citado 20/05/2021]. Disponible en: https://www.parlamentocubano.gob.cu/sites/default/files/documento/2023-10/goc-2023-o87.pdf

7. Eschenhagen ML. Algunas observaciones sobre la década de la Educación Ambiental para el desarrollo sostenible y la tarea pendiente de la Educación Ambiental Superior. Pesquisa em Educação Ambiental [Internet]. 2016 [citado 20/05/2021]; 11(2): 24-35. Disponible en: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.vol11.n2.p24-35

8. Severiche SC, Gómez BE, Jaimes MJ. La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Rev Est Interd Cienc Soc [Internet]. 2016 [Citado 20/05/2021]; 18(2): 266-281. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/993/99345727007.pdf

9. Peña RB. Acciones estratégicas para fomentar la cultura ambiental en San José. [Internet]. Las Tunas. Cuba; 2019 [Citado 20/05/2021]: 7 p. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/acciones-estrategicas-para-fomentar-la-cultura-ambiental-san-jose-las-tunas-cuba/

10. Rodríguez E, Quintanilla AL. Relación ser humano-naturaleza: Desarrollo, adaptabilidad y posicionamiento hacia la búsqueda de bienestar subjetivo. Avan Invest Agrop [Internet]. 2019 [Citado 20/05/2021]; 23(3): 7-18. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/837/83762317002/83762317002.pdf

11. Moreno Sánchez AR. Salud y medio ambiente. Rev Fac Med (Méx) [Internet]. 2022 Jun [citado 08/01/2022]; 65(3): 8-18. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S002617422022000300008&lng=es.

12. Asociación Americana de Psiquiatría. Manual psiquiátrico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-V) [Internet]. España: Editorial Mansso s.a; 2013. [citado 08/01/2022]. Disponible en: http://www.medicapanamericana.com/Libros/Libro/4949/DSM5-Manual- Diagnostico-y-Estadistico-de-los-Trastornos-Mentales.html

13. Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA, Castro Pérez G, Martínez García A. Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Rev Cienc Médicas [Internet]. 2016 [citado 06/03/2018]; 20(6): 85-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600012

14. Vázquez Campos J, Conill Armenteros JA, Sotolongo Peña RC. El colectivo logopédico. Una mirada desde la formación inicial y permanente del logopeda. Rev Cienc Médicas [Internet]. 2019 [citado 08/01/2022]; 23(3): 418-426. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3858

15. Pollé TM, Chávez HS, Soris LT. Acciones estratégicas para la educación ambiental comunitaria en los estudiantes de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Rev Hum Med [Internet]. 2015 [citado 20/05/2021]; 15(1): [aprox. 7 p]. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1727-81202015000100008

Published

2024-02-09

How to Cite

1.
Angueira-Betancourt Y, García-Reyes O, Gómez-Pozo Y, Pérez-Velázquez JE, Rodríguez-Blanco L, Castro-Pérez G. The environmental influence on the health of students with behavioral disorders. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Feb. 9 [cited 2025 Nov. 5];28(1):e6191. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6191

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES