Communicative competence in medical students: its initial diagnosis

Authors

  • María del Carmen de la Uz Herrera Licenciada en Educación. Especialidad Español y Literatura. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • María Elena de la Uz Herrera Especialista de Primer Grado en Medicina Interna. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Agustín Lemus Sarracino Especialista de Primer Grado en Medicina Interna. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • María N. Valdés Santiesteban Especialista de Primer Grado en Medicina Interna. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Carmen I. Padrón Novales Licenciada en Educación. Especialidad Español y Literatura. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Abstract

This paper presents the results of an initial diagnosis concerning communicative competence in medical students, it  is part of a research about the development of this competence when training medical doctors; having the purpose to diagnose the communicative competence of the medical students enroll in third academic year of medical studies living in Pinar del Rio municipality. Historical-logical method was used, that allows making a theoretical synthesis of the communicative competence in the formation process of the individual within the historical and social development, its regularities and components. Considering these points, an instrument to self-evaluate the subjects included in the sample was created, comprising the field of the research and using the statistical method to analyze it. Results showed an insufficient development of the communicative competence. Only 38% classified into the minimal skills needed to achieve a quality in communication with their interlocutors, which should be part of their professional performance. This paper verified the existence of the problem, besides it was useful to evaluate the effectiveness of the instrument for self-evaluation, having this a significant reliability that covered the 78% of the students interviewed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. García Aróstegui I. Competencias comunicativas del maestro en formación Granada: Editorial de la Universidad de Granada [Monografía en Internet]. S2008 [Citado 9 febrero 2009]. Disponible en: http://www.hera.ugr.es/tesisugr/17659188.pdf

2. Tejera Concepción J F. Relaciones entre Comunicación y Educación para la Formación de Habilidades Comunicativas. Contribuciones a las Ciencias Sociales Málaga: Eumed.net. [Monografía en Internet]. 2008 [Citado 9 febrero 2009]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/cccss/02/jftc16.htm

3. Ballenato G. Comunicación eficaz. Teoría y práctica de la comunicación humana. Madrid: Pirámide; 2006.

4. Zaldívar Pérez DF. Competencias comunicativas y relaciones interpersonales. La Habana: Infomed. [Monografía en Internet]. 2008. [Citado 9 febrero 2009]. Disponible en: http://saludparalavida.sld.cu/modules.php?name=News&file=article&sid=52

5. Ibarra Mustelier LM. Psicología y Educación.: Una relación necesaria. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 15-20.

6. Rodríguez Arce MA. Relación Médico-Paciente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.P p. 36-7.

7. Fernández Collado C. La comunicación humana en el mundo contemporáneo. México: McGraw-Hill; 2001.

8. Vargas F, Casanova F, Montanaro L. El enfoque de competencia laboral: manual de formación. Montevideo: CINTERFOR/ OIT [Monografía en Internet] 2001 [Citado 9 febrero 2009]. Disponible en: http://www.cinterfor.org.uy/public

9. González Maura V. La formación de la competencia profesional en la Universidad. Reflexiones y experiencias desde una perspectiva educativa. 4ª Convención Internacional de Educación Superior [CD-ROM]. La Habana: Universidad de la Habana; 2004.

10. Beltrán F. Desarrollo de la competencia comunicativa México: Universidad Abierta. [Monografía en Internet]. 2004 [Citado 9 febrero 2009]. Disponible en: http://www.universidadabierta.edu.mx/SerEst/Psicologia/IntrodPsCientifica /Concep_del_psicoanalisis.htm.

11. Van DT. El discurso como interacción en la sociedad. En el discurso como proceso de interacción social. Barcelona: Gedisa; 2000.P p. 19-66.

12. Parra RJF. La competencia comunicativa profesional pedagógica: una aproximación a su definición. Madrid: Monografias.com. [Monografía en Internet] 2005 [Citado 7 mayo 2007]. Disponible en: http://monografias.com/trabajos12/compcomu/compcomu.shtml-55k-

13. Llanio Navarro R, Perdomo González G. Propedéutica clínica y semiología médica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2005.

14. Fernández González AM, Reinoso Cápiro C, Alvarez Echeverría MI, Gutiérrez G, Domínguez I. Compendio de estrategias y técnicas para el estudio y desarrollo de la competencia comunicativa. La Habana: Varona; 2002.

Published

2010-03-19

How to Cite

1.
de la Uz Herrera M del C, de la Uz Herrera ME, Lemus Sarracino A, Valdés Santiesteban MN, Padrón Novales CI. Communicative competence in medical students: its initial diagnosis. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 Mar. 19 [cited 2025 Dec. 9];14(1):243-58. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/623

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES