A proposal of a methodological strategy to the English subject in medical students of 4th academic degree

Authors

  • Aurora Benítez Gener Licenciada en Inglés. Profesora Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Luís Guerra García Licenciado en Inglés. Profesor Auxiliar. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Dionisio Pérez Martínez Licenciado en Inglés. Instructor. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Liudmila Pino Ledesma Licenciado en Inglés. Instructor. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Ernesto Labrador Labrador Licenciado en Inglés. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Abstract

The mastery of English language by Cuban medical personnel has been a permanent cause of concern for the educational politics in Cuban medical schools. The teaching of English language has evolved and changed together with the improvement of the syllabuses in the different degrees; which has been assessed by means of a literature review. Long since 1970, Cuba is sending medical personnel to Latin-American and Middle Eastern countries, particularly to the African continent, requiring a better preparation of these personnel, specifically in English language. Due to the requirements needed to work in these countries, the methodology in use to teach English language with specific purposes must be also improved seeking for methods and alternatives to enrich teaching-learning process to make it more efficient, providing at the same time useful tools to the future graduates for the professional performances in English as well as self-training. The present paper offers an example of a methodological strategy which is applied to the English language subject taught to the medical students in 4th academic degree; the goal is: to enrich the development of the teaching-learning process in this level, and to contribute to an effective acquisition of linguistic skills to achieve communicative competence in the future graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bueno, Concepción. Plan de estudio de la carrera de medicina. MINSAP. Dirección de docencia médica superior, 2008. Pp.8.

2. Cassola, H. El rol constructivo de los errores en la adquisición de los conocimientos. Revista cuadernos de Pedagogía. Dic. 1983, 108, p. 10.

3. Castellano Simón, Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. La Habana Universidad Pedagógica "Enrique José Varona, 2003. Pp.15.

4. Álvarez de Zayas, C. M. Didáctica. La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, 1999. Pp. 20

5. Finochiaro M, Brumfet: The funcional nocional approach from theory to practice. Edición Revolucionaria, Cuba ,1989. Pp.22.

6. Hutchinson, T. y Waters A. English for Specific Purposes: A Learning Centered Approach. Cambridge University Press, 1999. Pp.35.

7. Álvarez de Zayas, C. M. Pedagogía como ciencia. Epistemología de la Educación. . La Habana Editorial Félix Valera, 1998. Pp.15.

8. Ausubel, D. F .Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas. México, 1983. Pp. 35.

9. Tatizina, N. F (1998) Conferencia sobre "Los fundamentos de la enseñanza de la educación superior" Dpto. de estudio para el Perfeccionamiento de la Educación Superior. Universidad de La Habana, 1998.P p. 25.

10. Hernández Más Magaly, Bueno Velazco Concepción, González Viera Tomás, López Llerena Mayra. Estrategias de aprendizaje-enseñanza e inteligencias múltiples: ¿Aprendemos todos igual? Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2006 Abr [citado Ene 2009]; 6(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202006000100002&lng=es

11. JNC 7 Express. The Seventh Report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation and treatment of High Blood Pressure. NIH Publicatión; 2003. Pp.3.

12. Bueno Velazco Concepción, Hernández Más Magaly. Inglés con fines específicos: entonces y ahora. Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2002 Abr [citado Ene 2009] ; 2(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202002000100003&lng=es

Published

2010-03-19

How to Cite

1.
Benítez Gener A, Guerra García L, Pérez Martínez D, Pino Ledesma L, Labrador Labrador E. A proposal of a methodological strategy to the English subject in medical students of 4th academic degree. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 Mar. 19 [cited 2025 Oct. 12];14(1):259-70. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/624

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES