Gynecology and Obstetric discipline: syllabus assessment

Authors

  • Migdalia de las Mercedes Peña Abraham Especialista de Segundo Grado en Ginecología y Obstetricia. Profesora Auxiliar. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Manuel Piloto Morejón Especialista de Segundo Grado en Ginecología y Obstetricia. Profesor Auxiliar, Consultante. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Martha Valladares Hernández Especialista de Segundo Grado en Ginecología y Obstetricia. Asistente. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Ricelo Sierra Herrera Especialista de Segundo Grado en Ginecología y Obstetricia. Profesor Auxiliar. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.
  • Eddy Llobany González Ungo Especialista de Segundo Grado en Pediatría. Asistente. Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río.

Abstract

Training of human resources is one of the most important mainstays in health sector, reaching its higher expression with the universalization of teaching. New challenges emerge, that is why the continuous transformation of the teaching-learning process in medical studies is necessary, particularly in the specialty of gynecology and obstetrics which has not escaped from the changes carried out on the curricular design. The objective was: to assess the current syllabus of the discipline from the development reached by the professional and the needs created. Observation of lectures taught by the professors of the discipline and interviews to professors and students were considered. A documentary analysis of the syllabus to obtain methodological considerations which allowed making the pertinent transformations in order to fulfill the objectives of the discipline was conducted. Concluding that, the syllabus is not in correspondence with the current development, because it presents limitations regarding teaching-learning processes, centered on the lack of basis and the syndromic approach of the purely obstetric pathologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Domínguez DT. Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Medellín: Fundación Educativa. ESUMER; 2005.

2. Alarcón Rodolfo y Álvarez Carlos. Revolución y Educación Superior en Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 1995.

3. Flores Rafael. Factores asociados y la calidad de la docencia Universitaria. Medellín: Fundación Educativa. ICFES; 2005.

4. Arroyave G. Hacia una nueva escuela. Una mirada integradora. Colombia: Publicaciones FUNLAM; 2005.

5. Domínguez DT. Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Medellín: Fundación Educativa. ESUMER; 2005.

6. Colectivo de autores. Plan de estudio de la Carrera de Medicina. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2001

7. Addine F. F. Didáctica teoría y práctica. La Habana: Compilación. Editorial Pueblo y Educación; 2005.

8. Álvarez de Zayas C M. Hacia una escuela de excelencia. La Habana: Editorial Academia; 1996.

9. Domenech Nieves SM. El trabajo docente y metodológico. [en línea]Junio 2000. Disponible en: http://www.monografía.com/trabajos68/trabajo-docente-metodologico.shtml

10. Álvarez de Zayas CM. La escuela en la vida. 1ra Edición. La Habana: Editorial Félix Varela; 1999. p 148-150

11. Delors J, Al Mufti I, Amago I, Carneiro R, Chung F, Geremek B, et-al. La Educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el Siglo XXI; 2da Edición,UNESCO;2005. Disponible en: http://publishing.unesco.org/details.aspx?Code_Livre=2963

12. Cuba. Ministerio de salud Pública. Perfil del profesional de la Carrera de Medicina. Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2005.

13. Cuba. Ministerio de salud Pública. Programas de Ginecoobstetricia de cuarto año. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 1986.

Published

2010-03-19

How to Cite

1.
Peña Abraham M de las M, Piloto Morejón M, Valladares Hernández M, Sierra Herrera R, González Ungo EL. Gynecology and Obstetric discipline: syllabus assessment. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 Mar. 19 [cited 2025 Dec. 10];14(1):271-82. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/625

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES