Influence of social networks on the academic performance of dental students

Authors

Keywords:

SOCIAL NETWORKING, ACADEMIC PERFORMANCE, COMMUNICATIONS MEDIA.

Abstract

Introduction: social networks are tools used in daily life for different activities; however, their indiscriminate use has serious long-term consequences.

Objective: to determine the influence of social networks on the academic life of dental students.

Methods: descriptive study, with a quantitative approach, developed in second semester dental students. From a universe of 120 students, a sample of 91 students who met the selection criteria was selected on a non-probabilistic basis, by convenience. The application of a survey allowed data collection, using descriptive statistical methods. Medical ethics were respected.

Results: 56,0 % of the students were 18-20 years old, being the female sex the most representative (74,7 %). 74,7 % of the respondents reported using social networks, with Tik Tok being the most used (61,5 %). 65,9 % of the students used social networks for entertainment purposes at the university (56,0 %), with 86,8 % detailing how the use of social networks had affected their academic performance. In contrast, 53,6 % had an average of more than eight points, while 18,7 % had an average of less than seven points.

Conclusions: the study allowed us to characterize the students, determining that the influence of social networks does not affect the academic performance of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Jiménez M, Pérez F, Gómez P, Jiménez M, Pérez F, Gómez P. Análisis de los factores tecnológicos sobre el rendimiento académico en una universidad pública en la Ciudad de México. Form. Univ [Internet]. 2020 [citado 04/11/2023]; 13(6): 255-66. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600255

2. Rodríguez D, Ordoñez R, Hidalgo M. Determinantes del rendimiento académico de la educación media en el Departamento de Nariño, Colombia. Lec. Econ[Internet]. 2021 [citado 04/11/2023]; (94): 87-126. Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a341834

3. Molina Soria M, Pascual Arias C, López Pastor V. El rendimiento académico y la evaluación formativa y compartida en formación del profesorado. Alteridad [Internet]. 2020 [citado 04/11/2023]; 15(2): 204-15. Disponible en:

https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.05

4. Vallejo Pilco LE. La educación virtual y su impacto en el rendimiento académico. RCSE [Internet]. 2022 [citado 04/11/2023]; 6(2): 38-49. Disponible en: https://doi.org/10.18779/csye.v6i2.591

5. Castillo Díaz A, Querrero Serrano L. Las redes sociales como recursos de gestión docente en Educación Superior. Caso: Carrera de Diseño Gráfico, ITSCO. ComHumanitas [Internet]. 2022 [citado 04/11/2023]; 13(2):1-16. Disponible en: https://comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/348

6. Marín V, Cabero J. Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED [Internet]. 2019 [citado 9 de diciembre de 2022]; 22(2): 25-33. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/87606

7. Del Prete A, Redon Pantoja S. Las redes sociales on-line: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas [Internet]. 2020 [citado 04/11/2023]; 19(1): 86-96. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-69242020000100086&script=sci_arttext&tlng=pt

8. Espinoza Guamán E, Cruz Yaguachi L, Espinoza Freire E. Las redes sociales y rendimiento académico. RENCA [Internet]. 2018 [citado 04/11/2023]; 1(3): 38-44. Disponible en: http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/50

9. Alcívar Á, Yánez M. Las redes sociales y su in fluencia en el rendimiento académico de los estudiantes de educación básica media. Polo del Conocimiento [Internet]. 2021 [citado 04/11/2023]; 6(4):40. Disponible en: https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2537

10. Paniora F, Paniora Marroquín Y, Avalos M, Loayza M. Redes sociales y rendimiento académico en el área de comunicación en estudiantes de educación básica regular del Perú. Horizontes Rev. Inv. Cs. Edu[Internet]. 2021 [citado 04/11/2023]; 5(21): 97-108. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642021000500097&script=sci_arttext

11. Hermann A, Apolo D, Molano M. Reflexiones y Perspectivas sobre los Usos de las Redes Sociales en Educación. Un Estudio de Caso en Quito-Ecuador. Inf. tecnol[Internet]. 2019 [citado 04/11/2023]; 30(1):215-24. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642019000100215&script=sci_arttext

12. Gómez I, García F, Delgado M. Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones. Perspect. Educ[Internet]. 2018 [citado 04/11/2023]; 57(1): 99-119. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-97292018000100099&script=sci_arttext

13. Corrales I, Naranjo H, Valdés L, Mejia C. Uso de recursos de información científica y redes sociales por los estudiantes cubanos de estomatología. Rev Cubana de Invest Bioméd[Internet]. 2020 [citado 04/11/2023]; 39(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-03002020000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=en

14. Ojeda Á, López M, Jáuregui I, Herrero G. Uso de redes sociales y riesgo de padecer TCA en jóvenes. JONNPR [Internet]. 2021 [citado 04/11/2023]; 6(10): 1289-307. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S2529-850X2021001001289&script=sci_abstract&tlng=en

15. Mendoza J. Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Edu. Sup. Rev. Cient. Cepies [Internet]. 2018 [citado 04/11/2023]; 5(2): 57-70. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832018000200008&script=sci_arttext

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Miranda-Rosero OD, Paredes-Herrera ME, Zamora-Paredes AS. Influence of social networks on the academic performance of dental students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2025 Dec. 25];27(2):e6261. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6261