Problem solving by means of Microsoft Access application system

Authors

  • Pablo González Ruíz Licenciado en Educación. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Abstract

Among the contents of the subject of Informatics-1 that medical students in 1st academic year receive, one of the most difficult contents to be assimilated is the one related to Microsoft Access Application, mainly the one connected with problem-solving using the computer to design tables and to carry out relationships among these; that is why it is necessary to elaborate a system of exercises considering the levels of cognitive performance which contribute with the development of skills of problem-solving  with computers, using Microsoft Access System, and taking into account  the following aspects: the design or the table work as a basic premise ( Diagram entity- relation and the Model entity-relation).   The system of exercises is based on a quasi-experimental study covering two groups of medical students in 1st academic year in the Medical University, Pinar del Rio municipality. The bases of this research paper are on lecture controls and knowledge checking, which show difficulties in problem-solving when using the Microsoft Access database. The newness of this system is that it envisages the exercises upon a developing perspective of the levels of cognitive performance. The essential conclusion stated is that, with the creation of this system the student will quickly get familiar with the concepts (tables, attributes, field, register, key field and others), before approaching to an informative system, that is to say, a better way of logic thinking is achieved, from the living contemplation to the abstract thinking and from this to the practice as a prove of truth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Argyle M, Roche IG, Hicks H, García Gómez J, Hampton D. et al. Técnicas creativas en la solución de problemas.[Serie en Internet],2006[Acceso15 abril 2009]; Disponible en: http://moodle.uho.edu.cu/mod/resource/view.php?inpopup=true&id=2866

2. Soler Puig Silvia. Un acercamiento a los niveles de desempeño cognitivo. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.

3. Regueira, M, D. Una propuesta de Estrategia Didáctica para la formación y desarrollo de habilidades en la escritura de ecuaciones químicas. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.

4. Regueira M D. Una propuesta de Estrategia Didáctica para la formación y desarrollo de habilidades en la escritura de ecuaciones químicas. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educacion; 2004.

5. Capote Castillo, M. Una estructuración didáctica para la etapa de orientación en la solución de problemas aritméticos con textos. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2005.

6. Expósito R C. Algunos elementos de Metodología de la Enseñanza de la Informática. C. de la Haban. Editorial: Pueblo y Educación; 2004.

7. Expósito R, Carlos. Algunos elementos de Metodología de la Enseñanza de la Informática. C. de la Haban. Editorial: Pueblo y Educación; 2004.

8. Soler Puig S. Un acercamiento a los niveles de desempeño cognitivo. Ciudad de la Habana. Editorial Pueblo y Educación; 2004.

9. Soler Puig S. Un acercamiento a los niveles de desempeño cognitivo. Ciudad de la Habana. Editorial Pueblo y Educación; 2004.

10. Expósito R C. Algunos elementos de Metodología de la Enseñanza de la Informática. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.

11. Expósito R C. Algunos elementos de Metodología de la Enseñanza de la Informática. C. de la Haban. Editorial: Pueblo y Educación; 2004.

Published

2010-03-19

How to Cite

1.
González Ruíz P. Problem solving by means of Microsoft Access application system. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 Mar. 19 [cited 2025 Dec. 8];14(1):293-30. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/627

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES