Motivation in the postgraduate teaching-learning process in special conditions of COVID 19

Authors

Keywords:

MOTIVATION, TEACHING, LEARNING.

Abstract

Introduction: in special conditions such as the COVID 19 period, motivationwas one of the elements to give energy and direction to behavior.Objective: to characterize the motivation in the teaching-learning process in teachers and residents of “Pedro del Toro Saad” Polyclinic under COVID 19 conditions.Methods: adescriptive, retrospective study was carried out on residents and teachers belonging to “Pedro del Toro Saad” Polyclinic, who were linked to the teaching process in the time since the COVID 19 pandemic. It was carried out from March to October, 2022. The universe was made up of 53 Comprehensive General Medicine teachers and 21 residents of the specialty,and the sample was made up of 17 educators and 14 students selected through intentional non-probabilistic sampling, who met the inclusion criteria, to whom a survey designed by the authors of the research, prior informed consent.Results: the group of teachers presented more appropriate responses about motivation; Self-realization predominated as a satisfied need in both groups studied. There was the ability to self-motivate, despite the adverse conditions of the moment, although the majority needed external stimuli to stay motivated in the teaching process. Even so, the majority of respondents stated that these conditions had a positive influence on achieving the desired goals and gain knowledge.Conclusions: motivation is an important and necessary element for both educators and students during the pandemic period in the teachingprocess.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianela Rafaela Calvis-González, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Policlínico Universitario Pedro del Toro Saad. Holguín, Cuba.

Especialista de primer grado en Medicina General Integral Profesor Asistente

Arais Zaldivar-Infante, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Policlínico Universitario Pedro del Toro Saad. Holguín, Cuba.

Especialista de primer y segundo grado en Medicina General Integral

Madelin Osorio-Zaldívar, Centro Municipal de Salud Pública de Holguín

Especialista de primer grado en MGI

Yanelia Pérez-Pérez, Centro Provincial de Higiene, Epidemiología y Microbiología. Centro Regional Oriental para pacientes que viven con VIH/SIDA. Holguín, Cuba

Especialista en Medicina Interna

Maité Guerra-Suazo, Centro Provincial de Higiene, Epidemiología y Microbiología. Centro Regional Oriental para pacientes que viven con VIH/SIDA. Holguín, Cuba

Licenciada en Nutrición

References

1. Alcaldía de Villavicencio. Plan de Desarrollo municipal de Villavicencio 2020-2023: Villavicencio cambia contigo. Colombia: Villavicencio [Internet]. 2022 [citado 21/06/2022]. Disponible en: http://historico.villavicencio.gov.co/MiMunicipio/ProgramadeGobierno/Plan%20de%20Desarrollo%20Villavicencio%20Cambia%20Contigo%202020%20-%202023.pdf

2. González Collera LA. La motivación y su historia. Mendive [Internet]. 2008 [citado 21/06/2022]; 6(1). Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/257/255

3. Mateo Soriano M. La motivación, pilar básico de todo esfuerzo. Rev de relac lab [Internet]. 2001 [citado 21/06/2022]; 9: 163-184. Disponible en:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/209932.pdf

4. Naranjo Pereira ML. Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Rev. Educación [Internet]. 2009 [citado 20/06/2022]; 33(2): 153-170. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058010.pdf

5. Maslow A. Motivación y personalidad [Internet]. Madrid: Ediciones Díaz de Santos; 1991 [citado 20/06/2022]. Disponible en: https://batalloso.com/wp-content/uploads/2021/09/Maslow-Abraham-Motivacion-Y-Personalidad.pdf

6. Montalvo G, Plasencia R. La motivación. Comportamiento organizacional [Internet]. 2015 [citado 20/06/2022]. Disponible en: https://www.academia.edu/14747780/La_Motivaci%C3%B3n

7. Astudillo - Villalba F, Terán- Batista X, De Oleo- Comas A. Estudio descriptivo de la motivación del estudiante en cursos de matemáticas a nivel de educación superior. Revista Científica Multidisciplinaria [Internet]. 2021 [citado 20/06/2022]; 6(3): 60-85. Disponible en: https://latinjournal.org/index.php/ipsa/article/view/1112

8. Bisquerra R. Educación emocional y bienestar [Internet]. Barcelona: CISSPRAXIS; 2000 [citado 20/06/2022]. Disponible en: https://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/ELIA-ZARAGOZA-2015-1.pdf

9. Gómez-Vahos LE, Muriel-Muñoz LE, Londoño-Vásquez DA. El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros [Internet]. 2019 [citado21/06/2022]; 17(02): 118–131. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476661510011

10. De Sixte R, Jáñez A, Ramos M, Rosales J. Motivación, Rendimiento en Matemáticas y Prácticas Familiares: un Estudio de su Relación en 1o de Educación Primaria. Psicología Educativa [Internet]. 2020 [citado 21/06/2022]; 26(1): 67–75. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.5093/psed2019a16

11. Corredor-García MS, Bailey-Moreno J. Motivación y concepciones a las que alumnos de educación básica atribuyen su rendimiento académico en matemáticas. Revista Fuentes [Internet]. 2020 [citado 21/06/2022]; 22(1): 127–141. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.10

12. Castro Ascencio MJ. La motivación profesional en estudiantes de psicología. Rev. Científica del Sistema de Estudios Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala [Internet]. 2022 [citado 26/09/2022]; 5(1): 1-7. Disponible en: https://revistasep.usac.edu.gt/index.php/RevistaSEP/article/view/90

13. Huilcapi Masacon MR, Castro- López GA, Jácome- Lara GA. Motivación las teorías y su relación en el ámbito empresarial. Dominio de las ciencias [Internet]. 2017 [citado 26/06/2022]; 3(2): 311-333. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5889721

14. Piotrowski ZA. Basic Human motives according to Kurt Goldstein. American Journal of Psychotherapy [Internet]. 1959 [citado 26/06/2022]; 13: 553-60. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14433132/

15. Gil Marrero D, García Rodríguez J, Camejo Salazar Y, Núñez García R. Caracterización de la motivación académica de residentes en especialidades de enfermería. Rev. Cub. De Enf. [Internet] 2022 [citado 26/09/2022]; 38(1). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4630

16. Bocanegra Málaga RJ. Programa Educativo Basado en la Teoría de Daniel Goleman para mejorar la inteligencia emocional de los niños de 5 años de la Institución Educativa Privada Jean Piaget de Nuevo Chimbote 2015. Repositorio UNS Institucional [Tesis]. Universidad Nacional del Santa, Peru; 2019 [citado 26/09/2022]. Disponible en: https://lareferencia.info/vufind/Record/PE_ec59dc778cbc2f5706714655726b4fff

17. Valdés Silva Y, González Guerra QM, Flores Ramos D, Roselló Ortega R. Enseñanza y aprendizaje virtual durante la COVID 19 en la carrera de Medicina. Actas de Congreso Edumed Holguín 2021 [Internet]. 2021 [citado 21/06/2022]. Disponible en: https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/viewFile/429/192

18. Zugasti Murillo A, Tejera Pérez C, Rubio Herrera MA, Escalada San Martín FJ, Ballesteros Pomar MD, Bretón Lesmes I, et. al. Cómo ha afectado la pandemia COVID 19 en la formación de los MIR de Endocrinología y Nutrición. Resultados de una encuesta de la Sociedad Española de Endocrinología y Nutrición. End. Diab y Nutrc [Internet]. 2022 [citado 26/09/2022]; 69: 219-226. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8307768

Published

2024-06-16

How to Cite

1.
Calvis-González MR, Zaldivar-Infante A, Osorio-Zaldívar M, Pérez-Pérez Y, Guerra-Suazo M, Landivar-Wong MG. Motivation in the postgraduate teaching-learning process in special conditions of COVID 19. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jun. 16 [cited 2025 Oct. 21];28(1):e6274. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6274

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES