Immunology contents in the training of resident doctors in Cuba. Background, stage and trends
Keywords:
IMMUNOLOGY, TRAINING OF RESIDENT DOCTORS, HISTORY, CONTENTS.Abstract
Introduction: every resident doctor must master certain transversal contents specific to the culture of the medical profession. Immunology is complementary and necessary content for the professional integrity of resident doctor, regardless of this specialty. From the educational sciences, the satisfaction of this formative requirement of the social assignment is explored. Objective: determine the features and trends in the treatment of immunology content in the training of resident doctors of other specialties in Cuba based on its historical study.
Methods: documentary and testimonial review is carried out from a historical perspective. Consulted infomed, indexed databases and printed bibliography in relation to the research topic. Logical methods of thinking were used (synthesis and analysis, dialectical and historical, inductive and deductive).
Development: background, facts and features of the training process of the resident doctor are described during the defined stages, the trends formed from two recognized essential features are determined: the presence of immunology as content in the training of all resident doctor and the treatment immunology in the training of resident doctor.
Conclusions: based on the determined traits and trend, the necessary attention is required in the treatment of immunology content in the training of the resident doctor, aimed at its systematization with a transversal and transdisciplinary approach, and connections between immunology and the disciplines of each specialty, which establish clinical theoretical links to achieve training requirements.
Downloads
References
1. Casas D, Rodríguez A. El origen de las especialidades médicas; en busca de un acercamiento a la práctica médica actual. Revista Médica de la Universidad de Costa Rica [Internet]. Abril – Septiembre 2015 [citado 23/12/2023]; 9(1): 1–11. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/medica/article/view/19624
2. Lozano-Sánchez FS. Programa MIR. ¿De dónde venimos? Angiología [Internet]. 2022 Jun [citado 23/12/2023]; 74(3): 108-114. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20960/angiologia.00369.
3. Kaufmann S. Immunology’s Coming of Age. Front. Immunol [Internet]. 2019 [citado 23/12/2023]; 10: 684. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31001278/
4. Monzón-Li JD, Martínez-González LM, Rodríguez-Delgado DR, Monzón-Rodríguez M, González-Curbelo VB. La historia de la medicina cubana desde los aborígenes hasta la colonia. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo [Internet]. 2021 [citado 23/12/2023]; 6(3): 18-26. Disponible en: https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/309
5. Carbone J, Villar L. La necesaria proyección clínica de la especialidad sanitaria de inmunología. Inmunología [Internet]. Julio – Septiembre 2014 [citado 23/12/2023]; 33(3): 67-70. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-inmunologia-322-articulo-la-necesaria-proyeccion-clinica-especialidad-S0213962614000572
6. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González-Pérez J, Díaz-Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Revista panam de salud pública [Internet]. 2018 [citado 23/12/2023]; 42: e33. Disponible en: https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.33
7. Pereira X. Revolución flexneriana y su influencia en la educación médica. Revista científica de la escuela universitaria de las ciencias de la salud [Internet]. Julio – Diciembre 2019 [Citado 07/10/2023]; 6(2): 61-72. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/341956007
8. Delgado G. Historia de la Enseñanza superior de la medicina en Cuba. (1900-1962) Primera Parte. En: Cuaderno de Historia de la Salud Pública. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009. p. 32
9. Delgado G. Historia de la Enseñanza superior de la medicina en Cuba. (1900-1962) Segunda Parte. En: Cuaderno de Historia de la Salud Pública. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009. p. 57-148
10. Serrano-Barrera O. Historia de la Inmunología en Cuba del siglo xv hasta mediados del siglo XIX. Revista Cubana de Hematología, Inmunología y Hemoterapia [Internet]. 2017 [citado 21/12/2023]; 33(2). Disponible en: https://revhematologia.sld.cu/index.php/hih/article/view/502
11. Acosta-Gómez Y, Borge-Oquendo LC, Añorga-Morales JA, Mayorquin-Muñoz EC. Programa educativo institucional para el mejoramiento del comportamiento humano de los coordinadores de las especialidades médicas. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2019 [citado 23/12/2023]; 13 (3):103-110. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/rpn/article/view/
12. Machado-Ramírez EF, Montes de Oca-Recio N. La formación por competencias y los vacíos del diseño curricular. Transformación [Internet]. Mayo -Agosto 2021 [citado 23/12/2023]; 17(2): 459-478. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000200459&lng=es&tlng=es.
13. Delgado Fernández M. El Centro de Inmunología Molecular: crecimiento y desafíos de la empresa de alta tecnología en el contexto cubano de desarrollo socialista. RCCF [Internet]. 2018 [citado 23/12/2023]; 12(2). Disponible en: https://revistas.uh.cu/cofinhab/article/view/934
14. Díaz L. Una respuesta bioética ante los desafíos actuales de la humanidad. Conferencia curso pre congreso en el marco del X encuentro: La Bioética en la Educación superior. La Habana; 2022.
15. Machado-Ramírez EF, Montes de Oca-Recio N. Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Transformación [Internet]. 2020 [citado 23/12/2023]; 16(1): 1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000100001
16. Alonso Remedios A, Pérez Rumbaut GI, Pérez Martín O. La inmunología en la formación de especialistas en la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2017 Dic [citado 23/12/2023]; 31(4): 1-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000400022&lng=es.
17. Mejia Christian R, Montalvo Raúl, Tresierra-Ayala M. Medicina Traslacional en el Perú, generación de políticas y mejoras basadas en la evidencia. Rev Cubana Invest Bioméd [Internet]. 2020 Jun [citado 16/12/2023]; 39(2): e597. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002020000200022&lng=es.
18. Cuevas Mercado NA, Chávez Elorza MG. Desarrollo de vacunas biotecnológicas en Cuba y Argentina. Ciencia, Tecnología y Política [Internet]. 2021 [citado 23/12/2023]; 4(7): e065. Disponible en: https://revistas.unlp.edu.ar/CTyP/article/view/12888
19. Requena T, Velazco M. Microbioma humano en la salud y en la enfermedad. Revista Clínica Española [Internet]. 2021 [citado 23/12/2023]; 221(4): 233-240 Disponible en: https://www.revclinesp.es/es-microbioma-humano-salud-enfermedad-articulo-S0014256519301948
20. Arrizabalaga J. El desafío de las enfermedades (re)emergentes, los límites de la respuesta biomédica y el nuevo paradigma de salud global, História, Ciências, Saúde-Manguinhos [Internet]. 2021 [citado 23/12/2023]; 28(1): 255-281 Disponible en: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/h6zFhJt3btkXmRCWG8mVY4q
21. Monet Alvarez DE, Gross Ochoa VY, Alvarez Cortés JT. Psiconeuroinmunología, su relación con las enfermedades. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2022 [citado 23/12/2023]; 12(2): e1186. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062022000200001&lng=es&tlng=es.
22. Serrano-Barrera O, Feria-Ávila H, Marcheco-Teruel B. Propuesta de la asignatura Introducción a las Tecnologías Ómicas para los currículos propio u optativo/electivo de la carrera Medicina. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [citado 07/10/2023]; 45(6). Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2373
23. Martén-Powell I, Querts-Méndez O. Enfoque sistémico de la superación profesional para el tratamiento del contenido de inmunología en la formación posgraduada del médico especialista clínico. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2018 [citado 25/11/2023]; 13 (1 Especial): 404-407. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/986
24. Alvarez-Sintes R, Barcos-Pina I, León-de-la-Torre A. La enseñanza de la inmunología en la formación del médico. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 25/11/2023]; 33(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1564
25. Karim MY. Using Clinical Cases to Restore Basic Science Immunology Knowledge in Physicians and Senior Medical Students. Front Immunol [Internet]. 2020 Aug 19 [citado 07/10/2023]; 11: 1756. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32973743/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/