Educational intervention on high blood pressure and its prevention in hypertensive patients over 40 years of age in a medical office
Keywords:
EDUCATION OF THE POPULATION, HEALTH STRATEGIES, HYPERTENSION/epidemiology/complications/prevention & control, RISK FACTORS, PREVENTION AND HEALTH PROMOTION.Abstract
Introduction: high blood pressure is a global health problem; In this sense, the need arises to carry out health actions that contribute to the prevention of the disease from the primary level of care.
Objective: to evaluate the effectiveness of an educational intervention on high blood pressure in hypertensive patients over 40 years of age belonging to the family medical office 19 of Morón municipality, Ciego de Ávila.
Methods: a pre-experimental study was carried out, with a pretest/posttest design, during May 2022 and March 2023. The population consisted of 341 patients and the sample of 135, selected through intentional non-probabilistic sampling. Descriptive and inferential statistics were used.
Results: there was a predominance of the female sex (57,0 %), the mean age for both sexes were 56,4±11,272 years. In the diagnostic stage, 68,9 % of those surveyed presented an inadequate level of information, with predominance of the categories: treatment of HTN (69,6 %), generalities (63,0 %), and complications (56,3 %); after the educational intervention was carried out, the level of information was raised in 92,6 % of the patients. The McNemar test yielded significant results (p=0,000; p<0,05).
Conclusions: a statistically significant modification of the information was achieved, so it could be inferred that the strategy was effective.
Downloads
References
1. Díaz de la Rosa C, Enseñat Rojas JM. Factores de riesgo asociados a la aparición de la hipertensión arterial en pacientes del área de salud VII de Cienfuegos. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2021 [citado 15/07/2023]; 17(3): e701. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/701
2. Revueltas Agüero M, Molina Esquivel E, Benítez Martínez M, Hinojosa Álvarez MC, Venero Fernández S, Betancourt Bethencourt JA. Caracterización de la prevalencia y mortalidad por hipertensión arterial en Cuba, decenio 2009-2018. Rev haban cienc méd [Internet]. 2021 [citado 15/07/2023]; 20(2): e3457. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3457
3. Organización Mundial de la Salud (OMS), Centro de prensa. Hipertensión. Datos y cifras [Internet]. OMS; 2019 [citado 15/07/2023]; Nota descriptiva s/n. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/hypertension
4. Organización Mundial de la Salud (OMS). Informe sobre la salud en el mundo 2002 - Reducir los riesgos y promover una vida sana [Internet]. OMS; 2020 [citado 15/07/2023]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/handle/10665/67455
5. Rivera Ledesma E, Junco Arévalo JV, Martínez Milagros F, Fornaris Hernández A, Ledesma Santiago RM, Afonso Pereda Y. Caracterización clínica-epidemiológica de la hipertensión arterial. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2019 [citado 15/07/2023]; 35(3): e807. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252019000300004&lng=es
6. Ministerio de Salud Pública (Cuba). Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario Estadístico de Salud 2021 [Internet]. La Habana; 2022 [citado 15/07/2023]. Disponible en: https://files.sld.cu/dne/files/2022/10/Anuario-Estad%C3%ADstico-de-Salud-2021.-Ed-2022.pdf
7. Macias Cusme MS. Diseño de una estrategia educativa para la prevención de la hipertensión arterial en adultos jóvenes. Consultorio no 1. Centro de salud balao [Tesis]. Universidad Católica De Santiago De Guayaquil; 2021 [citado 15/07/2023]. Disponible en: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18618
8. Guillen-León LA, Campos-Sánchez CM, Rodríguez-Hurtado D, Acosta-Escanaverino I, Garí-Llanes M. Caracterización clínico-epidemiológica de pacientes hipertensos de un consultorio médico de Santa Clara. 16 de Abril [Internet]. 2022 [citado 15/07/2023]; 61(283): e1430. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1430
9. Barros García FE. Diseño de una estrategia educativa para aumentar el conocimiento en pacientes hipertensos asignados al consultorio 1 de medicina familiar. Centro de salud bastión popular tipo c [Tesis]. Universidad Católica De Santiago De Guayaquil; 2021 [citado 15/07/2023]. Disponible en: http://201.159.223.1280/handle/3317/46
10. Bajaña Vargas. Diseño de estrategia educativa para elevar conocimientos sobre hipertensión arterial. Consultorios médicos 5 y 15. Centro de salud pascuales 2015-2016 [Tesis]. Universidad Católica De Santiago De Guayaquil; 2021 [citado 15/07/2023]. Disponible en: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/7415
11. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Ratificada en la 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil, octubre 2013. Helsinki: 18ª Asamblea Mundial; 1964 [citado 26/07/2023]. Disponible en: http://www.anmat.gov.ar/comunicados/HELSINSKI_2013.pdf
12. Ali-Pérez NA, Reyes-Ali JF, Ramos-Labrada N, Herrada-Cuevas M, García-Álvarez R. Principales factores de riesgo de la hipertensión arterial en trabajadores del Banco de Sangre Provincial "Renato Guitart Rosell". Medisan [Internet]. 2018 [citado 15/07/2023]; 22(4): 347-54. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n4/san03224.pdf
13. Menéndez Reyes BE. Diseño de una estrategia educativa para modificar factores de riesgo de hipertensión arterial en personas entre 25 y 64 años en el consultorio 5b. Centro de salud #4 [Tesis]. Universidad Católica De Santiago De Guayaquil; 2021 [citado 15/07/2023]. Disponible en: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18622
14. Loyola-Cabrera O, Zúñiga-Leiva I, Ramírez-Leyva E, Padrón-Castillo M, Rodríguez Rojas ME, Ferriol-Ramírez A. Factores de riesgo de hipertensión arterial en un consultorio médico de familia. MEDICIEGO [Internet]. 2021 [citado 15/07/2023]; 27(1): e1638. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1638
15. Montes de Oca Rodríguez SM, Viquillón Gómez R. Intervención educativa para el control de la hipertensión arterial. Rev Calixto [Internet]. 2016 [citado 15/07/2023]; 4(2): 7-13. Disponible en: http://www.revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/177/151
16. Reyes Milián E, Peláez Martínez RV, Pacheco Limonta E. Intervención educativa para elevar el nivel de conocimientos en ancianos diagnosticados de hipertensión arterial en el Consultorio Médico Popular “Las Flores”, República Bolivariana de Venezuela. MEDICIEGO [Internet]. 2016 [citado 15/07/2023]; 22(1): 23-30. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/486
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/